מחקר צה"לי על אפקט אזריה: רק 41% מהלוחמים חושבים שיזכו לגיבוי

ירידה במספר החיילים שבטוחים ששירות קרבי תורם למדינה יותר משירות צבאי וירידה בשביעות הרצון של הלוחמים ממפקדם הישיר. דובר צה"ל סרב להגיב לנתונים כי מדובר בסקר פנימי

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/17 18:19 יד בטבת התשעז

מחקר צה"לי על אפקט אזריה: רק 41% מהלוחמים חושבים שיזכו לגיבוי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

את הפרשנות הזו צה"ל כבר יתקשה להכחיש: מחקר שמחקר שערכה לאחרונה מחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל מוכיח שמשפטו של החייל אלאור אזריה השפיע על האמון בקבלת גיבוי של הלוחמים ממפקדיהם. עורכי המחקר אף ציינו במפורש כי "ניתן להניח שממצאים אלו מושפעים מאירועי אלאור אזריה".

המחקר נערך בקרב מאות חיילים בשירות חובה וממצאיו פורסמו ב"הארץ" מגלה סימנים של משבר בקרב הלוחמים בצבא, בין השאר בסוגיות כמו מידת החשיבות שהם מייחסים לשירותם ומידת נכונותם לשרת כקצינים וכאנשי קבע. לפי ממצא בולט במחקר, רק 41% מהלוחמים סבורים כי מפקדיהם יגבו אותם אם יעשו טעות במסגרת מילוי תפקידם. הנתון נמוך משמעותית משיעור המשיבים בחיוב בקרב כלל חיילי החובה שנשאלו, העומד על 51%.

נמשכת הירידה בשביעות הרצון של לוחמים שנשאלו באשר למפקדם הישיר. 76% השיבו כי הם מרוצים ממנו ב-2012, 65% ב-2014 ורק 61% במחקר הנוכחי. הנתון בקרב כלל חיילי החובה יציב ועומד על 69%. רק 67% מהלוחמים השיבו כי הם חשים הערכה ממפקדם, לעומת 75% בסקר לפני ארבע שנים.

עם זאת מראים נתוני המחקר, שכבר הוצגו לבכירים בצה"ל, יציבות יחסית בשביעות הרצון של לוחמים משירותם הצבאי. 73% מהלוחמים מרוצים מהשירות, שיעור דומה לזה של הלוחמים שנשאלו ב-2014 ומעט נמוך יותר מה-76% שענו בחיוב ב-2012, אך רק 40% מהלוחמים הביעו הסכמה עם הקביעה ששירות קרבי תורם למדינה יותר מכל שירות צבאי אחר. מדובר בירידה תלולה, שכן לפני שנתיים ענו 54% מהלוחמים בחיוב. גם בקרב כלל חיילי החובה נרשמה ירידה בסעיף זה: 41% השיבו בחיוב, לעומת 50% לפני שנתיים.

דובר צה"ל סירב להתייחס לנתונים, בנימוק שמדובר בסקר פנימי של הצבא.