מחקר חדש מאשש את הגדרת העם היהודי כ"עם הספר"

מחקר חדש מראה שיהודי ממוצע לומד כ-13.4 שנים במהלך חייו, 9.3 ו-5.6 שנים בקרב נוצרים ומוסלמים. האם נשים יהודיות משכילות יותר מהגברים?

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/12/16 07:30 יד בכסלו התשעז

מחקר חדש מאשש את הגדרת העם היהודי כ"עם הספר"
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

עם ההשכלה. היהודים הם הקבוצה הדתית המשכילה ביותר בקרב שאר דתות העולם. כך פורסם במחקר חדש של מכון 'פיו'. על פי נתוני המחקר 99% מהיהודים זכו במהלך חייהם להשכלה כזו או אחרת.

נתונים נוספים שעולים מהמחקר מצביעים על כך שממוצע שנות הלימוד בקרב יהודים עומד על 13.4 שנים. לשם השוואה בקרב הנוצרים הממוצע עומד על 9.3 שנים, 'חסרי הדת' לומדים בממוצע 8.8 שנים, בודהיסטים מקדישים 7.9 שנים להשכלה וממוצע בני הדת המוסלמית מראה על 5.6 שנים.

המחקר שסקר וחקר נתונים מ-151 מדינות מצביע על הפער בשנות הלימוד שבין יהודים בישראל למקביליהם בארצות הברית (12 לעומת 14.7). נשים יהודיות בגילאי 25-34 משכילות יותר מגברים (14 שנות לימוד לעומת 13.4). נתון מעניין נוסף מלמד על כך ש-46% מקרב יהודי ישראל הם בעלי השכלה על תיכונית

על פי הניתוח של "פיו", הפערים בשנות ההשכלה הממוצעת בקרב הדתות השונות "הם בחלקם פונקציה של מיקומן של קבוצות דתיות ברחבי העולם. למשל, הרוב המכריע של יהודי העולם חי בארה"ב ובישראל, שתי מדינות מפותחות מבחינה כלכלית, עם רמת חינוך גבוהה באופן כללי". עם זאת, המחקר מצא פערים בין בני דתות שונות אשר מתגוררים באותו האזור הגיאוגרפי. באפריקה השחורה, לדוגמה, רמת ההשכלה של הנוצרים גבוהה, באופן ממוצע, מזו של המוסלמים המתגוררים באותו אזור.