מחדל: אגף הגיור אינו מנפיק תעודות למתגיירים כבר חודש וחצי

פרסום ראשון: מערכת הגיור משותקת כבר תקופה ארוכה והגרים נתקעים בלי תעודת ההמרה ואינם נחשבים יהודיים. נעמה, אמורה להתחתן עוד מספר שבועות: "אנשים לא יכולים לעצור את החיים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/09/14 09:29 ו בתשרי התשעה

מחדל: אגף הגיור אינו מנפיק תעודות למתגיירים כבר חודש וחצי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אלפי מתגיירים בוחרים מדי שנה להצטרף לעם ישראל על ידי גיור ממלכתי באגף הגיור. בסוף ההליך הם מקבלים "תעודת המרה", שהיא תעודת הגיור הרשמית של מדינת ישראל, לפיה אדם הינו יהודי ורשאי להתחתן ברבנות ולהירשם כיהודי במרשם האוכלוסין.

מאז פרישתו של הרב דרוקמן, תיפקד מערך הגיור למעלה משנתיים ללא ראש מערך גיור ורק לפני כחודש מונה הרב יצחק פרץ לתפקיד. מאז פרישתו של הרב דרוקמן, אחראי הרב פרץ מטעם הרב הראשי לחתום על תעודות ההמרה. עם זאת, כרגע אין מי שיחתום על תעודות חדשות, ככל הנראה עקב סבכים ביורוקרטיים בהסדרת החוזה של ראש המערך מול המשרד לשירותי דת.

והמתגיירים? הם בינתיים מחכים ומחכים.

ההמתנה יוצרת עוגמת נפש רבה למתגיירים ולרוב יש לכך גם השלכות מעשיות. נעמה (שם בדוי), מתכננת להתחתן עם בחיר ליבה בסוף אוקטובר. אולם ושמלה כבר יש, אבל עדיין חסרה לה תעודת הגיור הרשמית כדי לפתוח תיק בלשכת הרישום לנישואין. את הליך הגיור השלימה נעמה בהצלחה רבה כבר לפני ארבעה חודשים לאחר תקופת לימודים אינטנסיבית וממושכת, אבל היא עדיין לא זכתה לקבל את התעודה הרשמית המעידה על השלמת המסע האישי, החברתי והרוחני שעברה.

כאשר פנתה למוקד של אגף הגיור נמסר לה שהם אינם יכולים להנפיק כרגע תעודות המרה עקב עיכובים בירוקרטיים פנים משרדיים הנוגעים למשרתו של ראש מערך הגיור והדבר עלול לקחת עוד מספר חודשים. כעת חוששת נעמה שהיא תאלץ לדחות את החתונה בגלל הביורוקרטיה.

"אנשים לא יכולים לעצור את החיים. אני ממשיכה להגיע לבית הכנסת אשר ליווה אותי במהלך הליך הגיור, שהפגיש ביני לבין בחיר לבי, אדם דתי, שמכיר ומעריך את התהליך שעברתי. אני רוצה להמשיך איתו את המסע המשמעותי ולהקים משפחה. אני מחכה הרבה זמן לרגע הזה ואין לנו את כל הזמן בעולם!" היא סיפרה לכתב 'כיפה'.

מרכז הסיוע של 'עתים' מרכז פניות על עיכובים במתן תעודות המרה, אך עד עתה אגף הגיור לא מצא פתרון לבעיה. עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ב'עתים': "אין מי שיחתום על התעודות? זו סיבה לעבור על איסור אונאת הגר? אם ראש מערך הגיור אינו יכול לחתום כרגע על התעודות, שימנו אדם אחר לעשות זאת. צריך כאן שינוי מערכתי שישים סוף לביורוקרטיה. למה המתגיירים צריכים להתחיל כך את השנה החדשה?".

מהמשרד לשירותי דת נמסר כי הרב יצחק פרץ ימונה בקרוב לתפקיד