מחאה בקרב שחקני הליגה הלאומית: לא נשחק בשבת

במהלך מיתוג מחודש של מנהלת הליגה הוחלט שחלק ממשחקי הליגה הלאומית יועברו לשבת. השחקנים הדתיים והמסורתיים מתנגדים בחריפות למהלך והודיעו כי לא יתייצבו למשחקים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/08/15 09:28 ג באלול התשעה

מחאה בקרב שחקני הליגה הלאומית: לא נשחק בשבת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

סערה בקרב השחקנים הדתיים והמסורתיים בליגה הלאומית. בתחילת השבוע פורסמו מועדי חמשת המחזורים הראשונים לעונת המשחקים 2015/16 והשחקנים הופתעו לגלות שהחל מהעונה הקרובה ישוחקו משחקים גם בשבתות. בניגוד לשנים הקודמות, הליגה תפוצל לשלושה ימי משחקים: ארבעה משחקים יתקיימו ביום שישי, אחד בשבת ושלושה ביום שני. ההחלטה של המנהלת לשחק בשבתות לא התקבלה באור יפה בעיניי השחקנים המסורתיים מהלאומית, אשר מצידם התחילו בהתאגדות כנגד ההחלטה. שחקנים רבים פנו להסתדרות וארגון השחקנים במטרה לשנות את מועדי המשחקים במטרה לשמור על אורח החיים הדתי שלהם תוך שהם מאיימים שלא יתייצבו למשחקים בשבת.

עד עתה הליגה הלאומית הייתה המקום היחיד בו יכלו לשחק שחקני כדורגל דתיים למרות שמדובר בליגה הלאומית עדיין ניתן להתפרנס לא רע כשחקן כשהמשכורת הממוצעת היא כ-11 אלף שקל בחודש (לעומת 32 אלף בליגת העל) כמובן שהסכומים יכולים להשתנות מאד לשני הכיוונים בהתאם לרמתו של השחקן.

ראש חטיבת הספורט, ניר אלון, פנה במכתב מחאה למנכ"ל המנהלת, אורן חסון, ובו רשם: "מבדיקה שערכנו הובהר לנו כי למנהלת ו/או להתאחדות אין היתר עבודה בשבת כפי שמחייב חוק שעות עבודה ומנוחה. אם אחת מהן אכן תציג אישור כזה, אז לכל שחקן תהיה הזכות להודיע כי אינו מעוניין לשחק בשבת, זאת ע"פ חוק שעות עבודה ומנוחה". בשלב זה יותר מ-90% משחקני ליגת העל והליגה הלאומית חתמו על המכתב של אלון.

אלון הוסיף במכתבו: "נציגות השחקנים מתנגדת לקיום המשחקים בשבת ועומדת על כך שלוח המשחקים ישונה לאלתר ויחזור למתכונתו הקודמת, לפיה המשחקים בליגה הלאומית ייערכו בימי חול בלבד. היה והמנהלת/התאחדות לא יענו לדרישה של הנציגות, אנו נאלץ לפעול בהתאם לאמצעים העומדים לרשותנו וזאת תוך 24 שעות מהיום".

שר הכלכלה, אריה מכלוף דרעי, הוציא מכתב לשרת הספורט מירי רגב בו כתב: "קיבלתי את הפנייה של עשרות שחקנים מהליגה הלאומית, בה הם מוחים כי בניגוד לשנים קודמות הם התבשרו על ידי מנהלת הליגה, כי יאלצו לשחק בשבתות בעונת הכדורגל הקרובה. החלטתה המנהלת, לאחר שנים בהם לא התקיימו משחקים בליגה בשבתות, גרמה למורת רוח רבה בקרב השחקנים המסורתיים. שחקנים פנו אלי, להסתדרות ולארגון השחקנים וביקשו לשנות את מועדי המשחקים כפי שהיה עד היום, כדי שלא יאלצו לחלל את השבת, לשמור על אורח החיים הדתי שלהם ולהמשיך ולהתפרס ממשחק הכדורגל".

השר בחר לצטט את שופטת בית המשפט העליון, דליה דורנר: "קביעת יום המנוחה ליהודים בשבת מגשימה את ערכיה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית. שני ערכים אלה משתלבים בהרמוניה מלאה בחוק הנדון. ליום מנוחה לעובדים למטרה סוציאלית וחברתית, ואילו היהדות, שהנחילה לאנושות את הקונספציה של יום המנוחה השביעי, קידשה את השבת כיום המנוחה של בני העם היהודי. יום השבת הוא ערך לאומי לא פחות מערך דתי".

דרעי סיכם את דבריו: "בתור המופקדים על תחום הספורט בישראל, אני פונה אליכם לשנות את החלטת מנהלת הליגה ולהעביר את המשחקים שנקבעו לימי שבת לאחד מימי השבוע או למוצאי שבת כפי שהיה בשנים האחרונות".

ממנהלת הליגה נמסר: "העיקרון המנחה של המנהלת הוא להרחיב ולמקסם ככל הניתן את מיתוגם של הליגות, להגביר את החשיפה ומכאן להגדלת ההכנסות. מנהלת הליגות, בהחלטה שהתקבלה בהתלהבות עצומה על ידי נציגיהם הנבחרים של מועדוני הליגה הלאומית, תביא לבשורה גדולה לשוחרי הענף וזאת באמצעות הרחבת השידור הבודד של משחק ביום שישי בערוץ פרימיום, לחגיגה צבעונית של שידורים הכולל: שידור חי בערוץ פתוח ביום שבת, ארבעה משחקים בערוץ הקיבוץ מדי שישי ושאר המשחקים בשני. באמצעות השידורים הללו, יוכלו השחקנים לזכות לחשיפה גדולה יותר, בעלי המועדונים להגדלת ההכנסה והאוהדים להגדלת בסיס השידורים מהליגה הלאומית שחלקה בחינם וחלקה בתמורה גדולה יותר במסגרת ערוצי הפרימיום. חשוב להדגיש כי בשנים האחרונות, חלק גדול מהמשחקים ששוחקו בימי שישי, גלשו לכניסת השבת וזאת עוד לפני שמדברים על פיזור השחקנים שמגיעים למשל מאשקלון לנצרת עילית או מעפולה לקריית גת. כך שבהקשר זה, מאומה לא השתנה מבחינת השחקנים, שכאמור גם לפני כן שיחקו בשבת".

"יום השבת הוא היום החופשי היחיד הקיים במדינת ישראל וככזה מאפשר חוויה משפחתית וקיים מסגרות של משחקי כדורגל לעשרות אלפי שחקנים,בכל הגילאים ולצופים בהם. עד שלא יקבע יום חופש נוסף בחוק, נושא המשחקים ביום החופשי או במקרה זה השבת, יהיו חוט השידרה של הליגות המקצועניות והחובבניות בישראל. חשוב להדגיש כי כיום קיים פיזור גדול יותר של משחקים מחוץ ליום השבת (ובכלל זה מוצ"ש וימי חול) אולם יש לזכור שעד שלא תהיה חלופה ליום מנוחה 'אזרחי' (כמו ימי א' באירופה ובארה"ב) לא תוכל להתקיים מסגרת חליפית ראויה לאכלוס כל המשחקים בכל הליגות".