מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת: "שר האוצר רוצה להיות קיסר האוצר"

שר האוצר, מתכוון לשנות את שיטת המיסוי על הקיבוצים,ולהתחיל לגבות מס מהחברים באופן פרטי. מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת: "במהלך השנה וחצי שאבא שלי היה חולה בסרטן ראינו את העזרה ההדדית. הקיבוץ היה אחראי לכל הצרכים שלו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/08/16 13:13 כז בתמוז התשעו

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת: "שר האוצר רוצה להיות קיסר האוצר"
יחצ, צילום: יחצ

יוזמה חדשה של משרד האוצר ורשות המסים עשויה לגרום לקיבוצים הדתיים נזק כלכלי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

הצעה חדשה בפרק המיסוי של חוק ההסדרים מבקשת לשנות את שיטת המיסוי על הקיבוצים בישראל. עד כה ריכזו הקיבוצים את סך הכנסות חברי המשק שעובדים וחילקו במספר החברים הכולל, ביניהם גם כאלה שלא מצויים בשוק העבודה (פנסיונרים וכדומה). שיטה זו חסכה לקיבוצים תשלומי מס רבים וכעת במשרד האוצר רוצים לשנות זאת. ע"פ הצעת החוק החדשה, תתחיל רשות המסים לגבות מחברי הקיבוצים באופן פרסונלי. ע"פ הערכות האוצר המהלך יכניס לקופת המדינה כחצי מיליארד שקלים בשנה.

מזכ"ל הקיבוץ הדתי הגיב היום לדברים ואמר ל'כיפה' שהדרך בה נוקט השר כחלון היא לא ראויה: "אפשר לערוך שינויים אבל צריך שיעשה דיון מסודר וחקיקה מסודרת ולא דרך חוק ההסדרים. זה ממש הזוי, שר האוצר רוצה לקבוע את סיווג הקיבוצים כאילו אין חוק ואין את רשם האגודות. זה נראה כמו ששר האוצר רוצה להיות קיסר האוצר".

"לא הרבה אנשים מוכנים לחיות בצורה שיתופית, לנו חשובה הצמיחה הדמוגרפית, במיוחד ש- 75% מהתנועה הקיבוצית היא בפריפריה". אומר פורת ומסביר איך בכל זאת הם מצליחים לקלוט אנשים על אף הרתיעה מאורח החיים השיתופי "הערבות ההדדית שמשתקפת מהשיתופיות ומתבטאת בין היתר גם בצורת המיסוי היא אחת הדרכים שלנו להתגבר על הרתיעה וכן לקלוט אנשים".

בהמשך הסביר פורת על הערך של השיתופיות הקיבוצית, אותה כנראה מנסים באוצר לשנות "אתן לך דוגמא אישית, אבא שלי נפטר לפני 5 שנים מסרטן, במהלך השנה וחצי שהוא היה חולה, אחד הדברים שראינו בצורה מובהקת זה את המנגנון של הערבות ההדדית, הקיבוץ היה אחראי לכל צרכיו ולכל הטיפולים הרפואיים". עוד אומר מזכ"ל הקיבוץ הדתי שהיכולת של הקיבוצים לפעול למען חבריו מתבטאת בעיקר בעזרה לכאלה שקשה להם כדוגמת קשישים ובעלי צרכים מיוחדים.

לסיום מדגיש פורת כ "אם מדינת ישראל החליטה שהיא מוכנה לוותר על התנועה הקיבוצית שהיתה כ"כ חשובה בהקמת גבולות המדינה, אפשר לעשות את זה. אך צריך לעשות זאת בצורה מושכלת, עם דיון מסודר ומעמיק שאליו נביא את העקרונות והערכים שלנו. אנחנו מוכנים לדון עם רשות המסים אך לא מוכנים לדרך של מחטפים וללא הידברות".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים אכן מקדמת במסגרת חוק ההסדרים תיקון שיסדיר את מיסוי הקיבוצים ויתאים את החקיקה למצב הקיים. במקביל מתנהלת גם הידברות בעניין בין נציגי הרשות לנציגי התנועות הקיבוציות".