מושב הקיץ בכנסת: יותר דת ופחות מדינה

מושב הקיץ בכנסת נפתח: נראה כי גם הפעם החוקים שייתמכו ע"י הסיעות החרדיות העוסקים בדת ומדינה, הם אלו שיזכו לעבור את אישור הקואליציה. כניסתו של ליברמן לקואליציה לא תשנה דבר

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 23/05/16 17:19 טו באייר התשעו

מושב הקיץ בכנסת: יותר דת ופחות מדינה
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

כניסתה של מפלגת ישראל ביתנו לקואליציה, לא בהכרח תשנה את ההחלטות סביב הצעות שמבקשות לקדם סוגיות של דת ומדינה. ליברמן אף הודה בכך בעצמו בזמן קיום המשא ומתן לכניסת מפלגתו לקואליציה:"התפשרנו בנושאי דת ומדינה".

היום פורסם ב'הארץ' כי ישראל ביתנו תתחייב במסגרת ההסכם הקואליציוני המסתמן לתמוך בשורה של סעיפים שסוכמו בהרכבת הממשלה עם המפלגות החרדיות, אשר יחזירו את הגלגל לאחור בכל הנוגע לענייני דת ומדינה. בנוסף, יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן צפוי להסכים לחייב את סיעתו להצביע נגד חוקים שהתכוונה לקדם בנושא, כמו ברית הזוגיות.

ליברמן יסכים לגייס את מפלגתו לתמוך בדרישת המפלגות החרדיות להחזיר את הגלגל לאחור בכל הנוגע לחקיקה בענייני דת ומדינה, למצב שהיה קיים בשנת 2012. הוא יתחייב לתמוך בכל הסעיפים שסוכמו עם המפלגות החרדיות בהסכמים הקואליציוניים של הקמת הממשלה, בהם ביטול חובת לימודי ליבה במוסדות החינוך החרדיים כתנאי לתמיכה תקציבית מהממשלה, מהלך שיקודם תוך שבועיים. בנוסף תתמוך מפלגת ישראל ביתנו בביטול הרפורמות בגיור ובגיוס תלמידי ישיבה, שקודמו בעיקר על ידי מפלגות יש עתיד והתנועה בקדנציה הקודמת.

גם הפעם, נראה כי למרות שהקואליציה מתרחבת, החוקים שיעברו, יזדקקו לתמיכה מובהקת של הסיעות החרדיות, ולכן יהיה קשה להתפשר מבחינה 'דתית' על חוקים שעוסקים בנושאים דתיים, כך שנראה שהצדדים המחמירים הם אלו שיקבעו לאיזה כיוון הרוח תנשוב.

ניתן לראות כי חוק המקוואות של חבר הכנסת החרדי משה גפני, זכה לתמיכה בקרב כל הח"כים של הבית היהודי ועבר בקריאה טרומית, מה שיעלה אותו על סדר היום במושב הקיץ. חוק נוסף שכנראה ויעבור, יהיה חוק הכשרות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', אשר קובע קריטריונים אחידים לקבלת תעודות כשרות בכל הארץ. השליטה על הקריטריונים לקביעת 'כוכבי' הכשרות, ישארו בידי מועצת הרבנות הראשית, אשר נשלטת באופיה על ידי רבנים חרדיים. נגדם ניסתה להגיש חברת הכנסת רחל עזריה יחד עם תנועת נאמני תורה ועבודה, חוק אחר.

החוק לביטול חובת הצהרת דתיות לעובד, אשר לא מעוניין לעבוד בשבת של חברת הכנסת עליזה לביא, כבר עולה לדיון בוועדות הכנסת להכנה לקריאה ראשונה. החוק נועד לאפשר גם לחילונים לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי מבלי להסתכן בפיטורין.

הצעות חוק חדשות שצפויות לעלות במושב הקיץ יהיו - חוק גיור פוטנציאלי שמטרתו לעקוף את החלטת בג"ץ בנוגע למעמדם של בתי דין אורתודוקסיים פרטיים, שעוסקים בגיור. הצעת חוק שמציעה לבטל את מרוץ הסמכויות בין בתי הדין הרבניים לבתי הדין לעניין משפחה. מדובר בשתי הצעות שחברי הכנסת החתומים עליהם, משתייכים לאופוזיציה ולכן קלושים הסיכויים שיעברו.

הצעה לתיקון חוק נוסף, שכבר קיים, תעלה לדיון במושב הקיץ, ותעסוק בפקודת נישואין וגירושין. במצב הקיים - צפוי עונש מאסר של שנתיים על כל זוג העורך טקס זוגיות פרטי ואינו "דואג לרישום הנישואין". מדובר למעשה בפעם ראשונה שמחילים סנקציה פלילית על סוגיה דתית. מצב שהופך למעשה זוגות נורמטיבים ומתחתנים רבים - לעבריינים. התיקון מבקש לבטל סעיף זה.

ישנן שתי הצעות חוק משמעותיות, שגם הן יעמדו להצבעה במושב הקיץ והן פתיחת בתי עסק בתל אביב בשבת, ורחבת ההכותל הרפורמית. לדבריו של יהודה ולד, חבר מרכז ליב"ה, אלו שני חוקים מאוד קריטיים:"איך אנחנו משמרים את היחס שלנו לכותל? איך אנחנו מתייחסים לשמירת השבת? איך שומרים על הציביון היהודי, אנחנו מצפים שחברי הכנסת הדתיים יפעלו בשביל לחזק. אנחנו מקווים שההחלטות יהיו חיוביות בחיזוק הציביון היהודי".

ולד התייחס להצעת החוק של חבר הכנסת סמוטריץ' בנוגע לכשרות וטוען כי זוהי הצעה חיובית מאוד אשר:"מטרתה לחזק את מעמד הרבנות ולשמר את הממלכתיות, למרות שראינו שהח"כים בבית היהודי לא מתעסקים בדת ומדינה, לדעתי מדובר בהתחלה טובה".