מוקפים חומות: חומה חדשה תבנה בגבול עזה נגד המנהרות

בעיית המנהרות מטרידה רבות את מערכת הביטחון שחוששת שלמרות הפעילות הרבה החמאס יעשה שימוש קטלני במנהרות תקיפה. הפתרון החדש בעלות של למעלה מ-2 מיליארד שקל - חומה עמוקה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/06/16 09:22 י בסיון התשעו

מוקפים חומות: חומה חדשה תבנה בגבול עזה נגד המנהרות
Abed Rahim Khatib/Flash 90, צילום: Abed Rahim Khatib/Flash 90

הפתרון לבעיית המנהרות? בגבול רצועת עזה ייבנה קו הגנה חדש, שאמור לפתור סופית את בעיית מנהרות התקיפה של חמאס. כך הוחלט בצמרת מערכת הביטחון.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' הקו יכלול חומת בטון שתיחפר לעומק של כמה עשרות מטרים ותתנשא גם מעל פני הקרקע. בעבר העריכו שבניית קו כזה תעלה עשרות מיליארדי שקלים, אך לפי התוכנית החדשה עלות הבנייה תגיע ל־2.2 מיליארד שקל "בלבד".

החומה תימתח לאורך 60 הקילומטרים של הגבול סביב הרצועה, ותהיה למעשה מערכת הגנה שלישית שישראל בונה לאורך קו הגבול בעזה. המערכת הראשונה (הוברס א') נבנתה בשנות ה־90', לאחר הסכם אוסלו, והמערכת השנייה (הוברס ב') נבנתה לאחר ההחלטה על ההתנתקות מעזה. בשתי המערכות לא הייתה תשובה לאיום מנהרות התקיפה כפי שחווינו זאת במהלך צוק איתן באירוע הקשה בו מצא את מותו הדר גולדין הי"ד.

נושא החומות קיבל במערכת הביטחון חשיבות יתר בשנים האחרונות ובמקביל לחומה המתוכננת בעזה בונה כבר צה"ל חומה סביב קטעים בגבול עם לבנון, שבהם יישובים ישראליים יושבים קרוב מאוד לגבול.

במערכת הביטחון הסבירו כי בניית החומה בצפון היא בעקבות התוכניות שעליהן הכריז מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, לתקוף יישובים אזרחיים ולהחזיק בהם למשך יום או יומיים. כרגע יש גדר מערכת לאורך הגבול, והחומה שנבנית אמורה להקשות מאוד על פריצה של כוחות פנימה.