"מועצת הרבנות הראשית תכריז שהמתגיירים בבתי דין חדשים לא יוכרו כיהודים"

הרב שמואל אליהו טוען כי מועצת הרבנות הראשית תקבע כי הגיורים בבתי הדין החדשים שיקומו לא יוכרו. בתוך כך, המחאה נגד הגיור מחריפה, וצהר פותחים במחאה משלהם נגד ההתנגדות לחוק

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/09/14 21:50 טז באלול התשעד

"מועצת הרבנות הראשית תכריז שהמתגיירים בבתי דין חדשים לא יוכרו כיהודים"
עמנואל מימון, צילום: עמנואל מימון

שני הצדדים בציונות הדתית, אלו התומכים בחוק הגיור, ואלו המתנגדים לו, חושפים ציפורניים ומרחיבים את ההתנגדות, זאת בעקבות פרסום הנוסח הסופי של 'הצעת המחליטים' של חוק הגיור. בשני קמפיינים נפרדים נלחמים רבני החרד"ל - כ-350 רבנים, רובם אנונימיים, אך בהובלת רבנים בכירים בציונות הדתית, ברבני צהר שפתחו היום (ה') במחאה משלהם בדמות קמפיין בעיתונים ובפייסבוק תחת הכותרת "מתנגדי הגיור, על מי מהרבנים אתם לא סומכים", כשהם מציינים שמות של רבני ערים, בהם רבנים חרד"לים וחרדים, שיוכלו לגייר בעקבות החוק החדש שמאפשר לרבני עיר לפתוח בית דין לגיור.

בראיון ל'כיפה' הערב מחריף הרב שמואל אליהו את הטון וטוען כי גם לאחר התיקונים, הקובעים לראש מערך הגיור סמכות עליונה לקביעה מי יוכל לפתוח בית דין לגיור, עדיין מדובר בחוק בעייתי ביותר. “החוק עדיין מנוטרל מהרבנות הראשית", הוא אומר. “שלושה רבני יישובים יוכלו להקים בית דין לגיור ואף אחד לא יוכל לעצור אותם. על פי החוק לראש מערך הגיור אין סמכות להקים או לסגור בית דין הוא חייב על פי חוק לאשר אותם אם הם עומדים בתנאי החוק. אם יבואו שלושה רבני מושבים רפורמיים הוא לא יוכל שלא לאשר אותם. זה הזוי".

הרב אליהו מציין כי רבנים רבים, בהם 'לא מהקנאים של הרבנות הראשית' כדוגמת הרב רצון ערוסי, יוצאים נגד החוק. “הוא הודיע שהרבנות הראשית לא תכיר בגיורים הללו. זה מה שיקרה. מועצת הרבנות הראשית תכריע כפי הנראה בישיבתה הקרובה שאם זו תהיה החלטת הממשלה הרבנות הראשית לא תכיר בגיורים. אני כרב עיר לא אוכל לרשום אדם כזה לנישואין".

"רבני הערים בארץ נתקלו חזיתית בדילמה בלתי אפשרית. למי הם צריכים להקשיב, לאלעזר שטרן או לרבנים הראשיים? אני עם כל הכבוד לא מקשיב לאלעזר שטרן. עם כל הכבוד, נוצר מצב לא בריא, שרב עיר יצטרך להכריע בין אלעזר שטרן לרבנים הראשיים. להערכתי רוב רבני מועצת הרבנות הראשית יכריעו שלא לקבל את הגיורים הללו וזה יגרור מצב בו מאות רבנים החתומים על העצומה יצטרפו לאמירה שלהם".

כאמור, על רקע הכוונה לקדם את הצעת המחליטים בממשלה בנושא הגיור, ההתנגדות לחוק מתרחבת ובשבוע האחרון עשרות רבנים נוספים הצטרפו לעצומה כנגד חוק הגיור. למעלה משלוש מאות וחמישים רבנים חתמו על העצומה, והלחץ לעצירת החוק גדל. בין החותמים על העצומה בסוף השבוע: הרב דוד ורנר-רב העיר חדרה, הרב שלמה לוי- ראש הכולל בהר עציון וראש ישיבת ההסדר בקרית גת, הרב דוד מאיר דרוקמן-רב העיר קרית מוצקין,הרב עזרא שינברג- ראש ישיבת אורות האר"י בצפת, הרב מנחם בורשטיין- ראש מכון פועה ,הרב בנציון אלגאזי ראש מכון "צורבא מדרבנן" ועוד רבני ערים וראשי ישיבות.

(עצומת מתנגדי הגיור)

בעצומה המיועדת לראש הממשלה נאמר "האחריות על הגיור צריכה להישאר בידי הרבנים הראשיים ולא להעבירם לידי עשרות רבנים שיפעלו ללא יד מכוונת ומפקחת" אוהד, אחד ממארגני העצומה מטעם מרכז ליב"ה תיאר: "אנו עדים כיצד רבנים ממגזרים שונים בציבור הדתי שותפים לתחושה שחוק זה פוגע במעמדה של הרבנות הראשית ובצביונה הדתי של המדינה, למעלה מ-300 רבנים מרכזיים זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו".

מנגד, פתחו ארגון רבני צהר בקמפיין נגד מתנגדי חוק הגיור. תחת הכותרת "מתנגדי הגיור, על מי מהרבנים אתם לא סומכים" הם טוענים כי המאבק נגד הגיור הינו מאבק על אמונם של רבני הערים. עד עתה נמנעו רבני צהר מלהביע דעה בנושא, אך בעקבות פרסום הצעת המחליטים הם שברו את השתיקה, והחלו להילחם על התדמית של החוק אותו הם מקדמים ועליו הם עבדו מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים.

(בעד חוק הגיור)

בפרסום שהעלו בפייסבוק כתבו בארגון 'שישה דברים ש(כנראה) לא ידעתם על רבני ערים והצעת הממשלה בנושא הגיור בישראל'. לדברים סכנת ההתבוללות הגיעה לתוך ישראל ואלפי זוגות מעורבים צפויים להתחתן בשנים הקרובות במדינת ישראל, העברת סמכויות הגיור לרבני ערי ישראל הכפופים לרבנות הראשית יכולה למנוע את הפגיעה ההולכת וגדלה בעם ישראל ולהחזיר את אותם צעירים לעם ישראל, על פי ההצעה רבני הערים כפופים ותחת ביקורת של הרבנות הראשית, ומי שחותם על תעודת המרת הדת הוא הרב הראשי לישראל בלבד".

בארגון מציינים תומכים בנוסח המוצע להחלטת הממשלה, בהם הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב נחום רבינוביץ, הרב יעקב מדן, הרב רא"ם הכהן, הרב דוד סתיו "ועוד מאות רבני הציונות הדתית", יחד עם שר הדתות נפתלי בנט ויתר הפוליטיקאים החתומים על הפשרה - ציפי לבני, הרב אלי בן דהן ואלעזר שטרן.

"על ממשלת ישראל להכריע האם היא בוחרת בהמשך ההתבוללות וסיכון קיום עם ישראל או קיום גיורים על פי ההלכה על ידי רבני הערים המוסמכים בישראל ובאישור הרבנות הראשית. באמצעות הנגשת הגיור ההלכתי לכלל האוכלוסייה ביידנו היכולת לחולל שינוי מהותי וחשוב לאופיה ועתידה של מדינת ישראל ואזרחיה", הם מסכמים.