מועצת הרבנות הראשית: אין מניעה הלכתית שאישה תשא הספד

כך על פי החלטה של המועצה שנמסרה לוועדה הבין-משרדית למניעת הדרת נשים. החלטת המועצה מבוססת על פסק הלכה של הרב הראשי מצגר, שקבע כי "אין מקור ברור לאסור נשים בהספד"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 11/06/12 10:19 כא בסיון התשעב

מועצת הרבנות הראשית: אין מניעה הלכתית שאישה תשא הספד
hoyasmeg-cc-by, צילום: hoyasmeg-cc-by

מועצת הרבנות הראשית לישראל קיבלה החלטה סופית לפיה "אין מניעה הלכתית שאישה תישא הספד, ובמקרים חריגים בהם תיתכן פגיעה ברגשות המשפחה יובא הדבר להכרעתו של רב העיר". הנוסח התקדימי הוצג לראשונה בשבוע שעבר לשרה לימור לבנת, יו"ר הוועדה הבין-משרדית למניעת הדרת נשים.

החלטת מועצת הרבנות הראשית מגיעה בעקבות הוראה שהוציא מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אביגדור אוחנה, שהורה לחברות קדישא "להיות קשובים לבקשות של משפחות אבלות ולא למנוע מנשים המבקשות זאת להספיד את יקיריהן במעמד ההלוויה". ההוראה פורסמה כבר לפני כחצי שנה בעקבות פסק הלכה שמסר הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, לשר לשירותי דת יעקב מרגי.

כעת מתברר כי מועצת הרבנות הראשית התבססה למעשה על אותו פסק הלכה שפרסם בזמנו הרב מצגר, וקבעה כי למעשה "אין מקור ברור לאסור נשים בהספד".

משמעות ההחלטה היא כי כעת חל איסור מוחלט על החברות קדישא למנוע מאישה להספיד, אלא במקרים של משפחות חרדיות - וגם אז רק באישור שהתקבל מהרב המקומי. ברבנות הראשית הסבירו כי מניעת הנשים מלהספיד אינו צעד הלכתי וכי "לא יהיה מצב חילונית או דתית שאישה תרצה להספיד ואנשי החברה קדישא ימנעו ממנה לעשות כן".