מועצות דתיות גבו עשרות אלפי שקלים בניגוד לחוק

ארבע מועצות ברחבי הארץ גבו בשנים האחרונות עשרות אלפי שקלים בניגוד לחוק מזוגות שנרשמו לנישואין על אגרת הכתובה. הוגשה תביעה ייצוגית בנושא

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/03/15 09:29 ד בניסן התשעה

מועצות דתיות גבו עשרות אלפי שקלים בניגוד לחוק
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה לאחרונה תביעה ייצוגית מטעם עמותת עיתים בטענה כי ארבע מועצות דתיות גבו בשנים האחרונות עשרות אלפי שקלים בניגוד לחוק מזוגות שנרשמו לנישואין על אגרת הכתובה, כך מתפרסם היום ברשת ב'.

במועצות הדתיות בחיפה, גבעתיים, בת ים ושדרות, גבו בשנים האחרונות עשרות אלפי שקלים מהזוגות בעבור כתובה מהודרת, תוך שמסתירים מהם את העובדה כי הם זכאים לכתובה פשוטה יותר במסגרת אגרת פתיחת התיק.

על פי התובענה, ארבע מועצות דתיות, בת-ים, גבעתיים, שדרות וחיפה, גבו מזוגות המבקשים להינשא "אגרת כתובה" נוספת, מעבר לאגרת הרישום לנישואין אותה הן מוסמכות לגבות כחוק. כל אחת מהמועצות נוהגת לגבות "אגרת כתובה" בסכום אחר: בחיפה 30 ש"ח, בגבעתיים 60 ש"ח, בבת-ים 70 ש"ח ובשדרות 50 ש"ח, כאשר חלק מן המועצות הדתיות תרצו את תוספת התשלום כתוספת עבור "כריכה מפוארת" או "כתובה מהודרת". הסכומים הנוספים נגבו בניגוד למידע המפורסם באתר האינטרנט של המשרד לשירותי דת, לפיו שירות מתן כתובה נמנה בין השירותים הניתנים תמורת תשלום אגרת רישום נישואין. המועצות לא סיפקו מיוזמתן את המידע כי תשלום האגרה הנוספת עבור כתובה אינו מחויב על פי חוק בכדי להשלים את הליך הרישום לנישואין.

בדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בו יצגו עו"ד יום-טוב כלפון ומיכאל דקר ממשרד עו"ד יהודה רוה, ועו"ד שרה וינברג מעתים, הסכימו הצדדים כי תוך 7 ימים יחדלו המועצות הדתיות לגבות במסגרת תשלום אגרת רישום הנישואין תוספת תשלום עבור כתובה מעוצבת, או עבור כל שירות אחר הקשור לכתובה או נישואין. כמו כן, סוכם כי לתקופה של עד שישה חודשים תוכלנה המשיבות להציע מכירה של כתובה מעוצבת, במחיר סביר התואם את עלויות הפקתה, וזאת בתנאי שתימכר הכתובה במיקום נפרד ממקום גביית אגרת הנישואין, ובאמצעי תשלום נפרד, וכן בתנאי שהזוג המבקש לשלם עבור כתובה מעוצבת יחתום בכתב על טופס המבהיר כי במסגרת אגרת הנישואין ששילמו זכאים לקבלת כתובה בלא צורך בכל תשלום נוסף. לאחר שישה חודשים, וככל שהאפשרות לגבות תשלום עבור כתובה מעוצבת לא תעוגן על פי דין, תחדלנה המועצות הדתיות ממכירת כל שירות הקשור לכתובות, והיא תגבה את הסכום הקבוע המעוגן בתקנות בלבד.

בנוסף, בכדי למנוע הטעיה של הזוגות הנרשמים לנישואין, נקבע כי "הכתובה המעוצבת לא תשווק או תוגדר לזוגות הנרשמים ככתובה מהודרת, אלא ככתובה מעוצבת בלבד".

למרות שעברה כשנה וחצי מאז הכריזו שר הדתות נפתלי בנט וסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן על הרפורמה בשירותי הדת, עדיין נרשמים זעזועים בנושא, והדברים אינם פועלים בצורה משביעת רצון. בעוד שישנן מועצות דתיות אשר נרתמו למהלך בצורה יוצאת דופן, ישנן מועצות אשר עדיין פועלות בניגוד לחוק ותוך התעלמות מהגישה השירותית המצופה מהן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן