מומחים בודקים: האם הסידור העתיק ביותר אכן נמצא בירושלים?

בשבוע שעבר נחשף במוזאון ארצות המקרא סידור התפילה העתיק ביותר בעולם – בן 1200 שנה. אך מומחים תוהים, האם אכן מדובר בסידור העתיק ביותר, והאם הוא סידור אחד או אסופה של דפים מתקופות אחרות?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/09/14 16:20 כו באלול התשעד

מומחים בודקים: האם הסידור העתיק ביותר אכן נמצא בירושלים?
ארדון בר חמא, אוסף גרין, צילום: ארדון בר חמא, אוסף גרין

ביום חמישי האחרון נחשף סידור התפילה העתיק בעולם - בן 1200 שנה, כשהוצג בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו. רה"מ היה הראשון בישראל לראות את הסידור ובין הבודדים בעולם שזכו להחזיק אותו בידיו. לדבריו ""סידורהתפילההזההואממצאחשובביותר. הואכתובבעבריתומכילאתהתפילותשעםישראלמתפללגםבימינואנו. ישפהקשרביןהעברשלנולהווהשלנווזהודברבעלערךרב".

כתב היד העתיק, שהוא לכאורה קובץ התפילות היהודי הקדום ביותר שהתגלה, מונה כ-50 דפים הכתובים על גבי קלף עור בעברית עתיקה עם סימני ניקוד ותנועה בשפה הבבלית ונמצא עדין בכריכה המקורית שלו. טובי החוקרים משתתפים בפרויקט פענוח כתב היד, הצפוי להסתיים רק במהלך שנת 2015. קובץ התפילות עבר בחינה קפדנית של אותנטיות ותיארוך באמצעות פחמן 14 רדיו אקטיבי. על פי ההערכות, ספר התפילות הקדום נכתב סביב שנת 840 לספירה, בתקופת גאוני בבל, לרבות הרב סעדיה גאון, שהייתה המרכז היהודי באותה העת. את ה"סידור" מייחסים לתקופה שבה חי הרב עמרם גאון, שנחשב למחבר אחד הסידורים הראשונים.

ה"סידור" העתיק נחלק לשלושה פרקים עיקריים, בהם חלקים מתוך תפילת שחרית לשבת, פיוטים והגדה לפסח. קובץ התפילות העתיק נרכש בשנה שעברה על ידי אוסף גרין שבסיסו באוקלהומה, שבראשו עומד סטיב גרין. מדובר באחד האוספים הגדולים בעולם לכתבי יד, ספרי תנ"ך וטקסטים מקראיים אשר מונה עשרות אלפי פריטים בנושא. תערוכות שונות מהאוסף, מוצגות כיום במקומות שונים בעולם, עד למעברו לתצוגת קבע במסגרת "מוזאון התנ"ך" שמוקם על ידי המשפחה בוושינגטון בימים אלו.

(צילום: חיים צח לעמ)

אך האם אכן מדובר בסידור העתיק ביותר בעולם? חוקרים מומחים תוהים על מקורו ותכנו של ספר התפילה ותוהים מתי נכתב למעשה והאם מדובר אכן בסידור העתיק ביותר. “הדפים נראים אמיתיים אבל האחדות של הפריט עוד לא הובהר", אומר פרופסור מתיו מורגנשטרן, מומחה לעברית באוניברסיטת תל אביב בדברים שהובאו באתר הטיימס של ישראל. לדבריו העובדה שסידור התפילה כולל בתוכו גם את תפילת שחרית, גם פיוטים וגם קטעי ההגדה של פסח מוזרה. עוד הוא מציין כי הדפים דומים אך לא שווים באורכם. “מומחה כריכות של כתבי יד יכול לומר בחמש דקות האם הגיליונות של הספר אוחו בימי הביניים או בזמנים מודרניים יותר".

מומחים נוספים טוענים כי הסידור עבר הרבה והוא נכתב בבירור יותר מפעם אחת.

פרופסור אוטווית מאוניברסיטת קמבריג' הופתע לשמוע כי בדיקות הפחמן קבעו כי מדובר בספר מהמאה השביעית התשיעית לספירה מכיוון שלדבריו תמונות של הספר מראים כי הטקסט נראה דומה יותר לטקסט מהמאה ה-11. על כן, יש לעשות בדיקות נוספות לפני קביעה כי מדובר בסידור העתיק ביותר בעולם.