"מוכן לדבר עם רוצחים אבל לא עם אבו מאזן"

אליעז כהן מסביר על יוזמת השלום שהוא מקדם ומנסה להסביר את הקונפליקט שבין הטרור הפלסטיני לבין הניסיון לשלום

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/03/16 12:27 כא באדר ב'

"מוכן לדבר עם רוצחים אבל לא עם אבו מאזן"
flash90, נתי שוחט, צילום: flash90, נתי שוחט

"שב מרמאללה, מפגישה עם שותפינו הפלסטינים ליוזמת "שתי מדינות, מולדת אחת", מסע מופלא, לכאורה כנגד-כל-הסיכויים, בו התחלנו יחד לפני למעלה משלוש וחצי שנים. מסע של הכרה הדדית, שיש פרטנר, ויש פתרון. גם הפעם, למרות הייאוש הגואה, האלימות-הבלתי-נפסקת, ההנהגות החיוורות, משוללות-החזון, מצאנו את שותפינו לא פחות אמיצים, מאמינים, יודעים שכן, זה אפשרי. וכמו שסיכם אחד מהם לפני שנפרדנו ואמר לי: אם אין אני לי, מי לי...", כותב המשורר אליעז כהן מכפר עציון אליו פנינו כדי לנסות להבין מה עומד מאחורי הרצון להגיע לרמאללה באמצעו של גל טרור רצחני שמכה בנו.

"דווקא במצב של טרור יש צורך חזק יותר לנסות למצוא פתרון למצב", הוא אומר ל'כיפה'. כאשר הוא נשאל האם יהיה מוכן להיפגש גם עם מחבלים עם דם על הידיים, הוא משיב ללא היסוס, "במקום שבעלי תשובה עומדים". אני לא מוותר ומקשה ומה אם מדובר ברוצח שרצח משהו ממשפחתך או חבריך הקרובים?, "אני מאד מקווה להצליח להתגבר על סערת הרגשות שתהיה לי זאת הדרך היחידה שנוכל להתקדם הלאה ולצאת מהפלונטר אליו נקלענו", הוא עונה.

למרות שהוא מוכן להיפגש עם רוצחים כהן מסרב להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. "אני לא מעוניין להיפגש איתו בתוך גל הטרור הזה שמכה בנו. אבו מאזן שלא כהרגלו בקיץ 2014 אז היו לו אמירות מאד חריפות נגד חוטפי הנערים, אך לאחרונה אנו לצערי לא שומעים אותם. אני לא חושב שהוא לא חושב אותם בתוך ליבו אך החולשה הציבורית שלו והייאוש של העם שלו ממנו פחות מאפשרים לנו לשמוע דברים כאלה אבל מנהיג צריך להיות אמיץ ולא לשתוק", אומר כהן.

(צילום: רמאללה, אליעז כהן)

לדבריו, הוא ביקר בראמללה באופן פיראטי ובהפרת צו אלוף פעמים רבות בארבע השנים האחרונות כשלטענתו הוא נמנע מלהיפגש עם הוועדה הרשמית שאותה הקים אבו מאזן לקשר עם ישראלים בראשותו של מוחמד אל מדאני מקבוצת טוניס. "אנחנו יצרנו קשר עם קבוצה שהיא הייתה אופוזיציה לרש"פ, שדיברה על חזון המדינה האחת בין הים לירדן. חלקנו גם בזמנו פנטזו על מדינה אחת כסוג של אוטופיה וגיבשנו את הרעיון שלנו יחד עם הקבוצה הזו".

לשאלה האם הוא לא מפחד להיכנס לרמאללה הוא משיב ללא היסוס, "בטח שיש פחדים, בהתחלה זה היה יותר משמעותי אבל מתרגלים. כשסיפרתי לראשונה לילדיי על כך שאני נוסע לרמאללה אמר לי בני "אבא אני לא רוצה להיות יתום" גם אני התחלתי לחלום בלילות לאחר תחילתה של היוזמה חלומות שלא חלמתי קודם, חלומות זוועה שבא פלסטיני עם סכין ושוחט את בני המשפחה שלי".

חוג בית (צילום: שתי מדינות מולדת אחת)

כשאני שואל אותו אם יבוא פלסטיני כזה עם סכין לביתו מה הוא חושב שצריך לעשות הוא משיב נחרצות, "צריך לעשות הכל כדי לנטרל אותו, כל דבר. ברור שבמצב הזה הוא לא פרטנר ואני אפילו לא במעלתה של מיכל פרומן שרואה בעיניים שלו את הצער ואת הסבל... אנחנו עובדים עם אנשי שלום בלבד", אומר אליעז כהן.

"אהוד ברק צרב את הביטוי הזה "אין פרטנר" לאחר כישלון השיחות עם הפלסטינים והיום זה כמעט אקסיומטי, אך זה אחד השקרים הגדולים שאנחנו נושאים על גבנו. זה משאיר בזירה מנהיגים בלי חזון שרק עוסקים בניהול הסכסוך שאי אפשר לנהל אותו. מספיק כמה טרוריסטים שיחטפו שלושה נערים 500 מטר מהבית שלי או נערים שמציתים בדומא כדי להצית את כל האזור כולו", אומר כהן.

בצורה שמצליחה לבלבל אותי לחלוטין כהן מציג עמדות שמוכרות לנו דווקא מהצד הימני של המפה לצד עמדות שמאלניות לחלוטין, "לא מתנצל על כך שניצחנו את הפלסטינים ב-48 ברור לי שמה שהפלסטינים חווים את הנאכבה שלה היה יכול להיות השואה שלנו... אני לא מתבכיין כמו השמאל סליחה שניצחנו וכל הדברים האלה. למרות זאת, אני משתדל להיות קשוב גם לאחר ולראות מה שקורה סביבי שאנו לא עשינו את מה שצריך ולא לקחנו אחריות על מצבם של הפלסטינים לא אחרי 48 ולא אחרי 67".

היוזמה אותה מקדם כהן כוללת שתי מדינות שנכללות יחד בישות על מדינית אחת, "אין ספק שגם לפתרון שאנחנו מציעים שהוא הכי צודק ובר קיימא שיכול להיות יהיו מתנגדים שיפעלו נגדו גם בטרור אך המצב הקיים הוא שיגעון גדול עוד יותר. רבים מעדיפים להישאר בו כדי לא להגיע למה שאנחנו לא מכירים אבל אנחנו מציעים שינוי שאנחנו מרגישים שאנחנו בונים אותו בצורה שמתחילה מהמקום הזהותי והמכבד ולכן הוא בעל סיכוי גדול יותר".

כהן מצהיר, כי הארגון 'שתי מדינות מולדת אחת' עצמאי לחלוטין ואינו נשען על שום קרן. "אנחנו לא נשענים על שום קרן מהקרנות "הרעות" שאנחנו לא רוצים להשתייך אליהם ומעוניינים להיות עצמאים ולא לשרת שום אג'נדה של שום גורם זר בארץ או בחו"ל. בנוסף, הקמפיינים נגד הקרנות יעילים ואנו מעוניינים להיות נקיים תדמיתית".

כהן טוען, כי היוזמה זוכה לתמיכה רבה לא רק באזורים כמו גוש עציון אלא גם בבנימין ולטענתו ישנם גם רבנים רבים שהצהירו באופן שקט על תמיכה ביוזמה, "אנחנו לא יכולים לחשוף כרגע את כל הפעולות שלנו בנושא כדי לא לפגוע בהם ואני מקווה שזה יעלה מלמטה למעלה עד להנהגה".