"מוטלת חובה לשחרר את המתלוננים מכל פחד ואימה"

הרב שרלו, מתייחס לפרשה האחרונה של תת אלוף בוכריס, הקצין שחשוד כי תקף מינית שתי חיילות, ואומר כי חייבים להיפטר מדעות קדומות על המתלוננות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/03/16 11:29 כג באדר א'

"מוטלת חובה לשחרר את המתלוננים מכל פחד ואימה"
יחצ, צילום: יחצ

מה תפקיד הציבור בשעה שמתפרצת תלונה על תקיפה מינית, ושום דבר עוד לא ברור ולא ידוע ?

א. להשתחרר. להשתחרר מתגובות אוטומטיות שגויות, ולעתים רשעיות. להשתחרר מאמירות כמו "מה היא חיכתה עד עכשיו" ?; להשתחרר מראיית הנושא כחלק ממאבק שבין גברים ונשים; להשתחרר מראיית כל בעלי השררה כפושעים; להשתחרר מאמירות של "יש המון תלונות שווא"; להשתחרר מכל נקודת מוצא מוקדמת.

ב. לשחרר. לדעת שמוטלת חובה לשחרר את המתלוננת או המתלונן מכל פחד ואימה. להילחם נגד השמצות שנאמרות כלפיה (או כלפיו); להילחם נגד הניסיון לייחס להם אוטומטית מניעים זרים; להילחם נגד מניעת הזכות להילחם על כבודן, חרותן ועצמאותן; לזכור תמיד כי אין שוויון בין בעל העוצמה לבין הנפגע או הנפגעת, ועל כן חובה לחתור להעצמה כדי להשיג את השוויון הזה.

ג. להבין: יש הבדל בין מערכת משפטית ובין מערכת ציבורית. מבחינה משפטית, מדובר על תהליך ארוך, על ראיות קבילות, על האשמה ללא ספק סביר, על צורך בחקירה נגדית, ועוד ועוד. לא ניתן להעניש בלי זה. ברם, מבחינה ציבורית מדובר על קביעה כי יש נורמות נוספות מאשר המשפטיות, ולא מערכת המשפט היא המופקדת עליהן, כי אם הדחייה הציבורית החד-משמעית של התנהגות מנצלת, תוקפת, משפילה ובעלותית.

ד. להיזהר. להיזהר מלקבוע אוטומטית קביעות עובדתיות; להיזהר בכבודם של כל הצדדים המעורבים - בין המתלוננת או המתלונן, ובין הנילון או הנילונת; "הוו מתונים בדין" הוא לא רק כלל משפטי, אלא כלל המופיע במסכת אבות ביחס לכל הכרעה.

על כן, מה שעושים כעת הוא בראש ובראשונה להעניק מערכת הגנה מקסימאלית למתלוננת/ות, המאפשרת להן לפעול בכל דרך שהן סוברות שתקדם את גאולתן, ומונעים כל השמצה וכל רדיפה או פגיעה בהן. ובד בבד, בערפל הכבד שעוד קיים על כל הפרשה, נזהרים מלקבוע כי הן אכן נפגעו וכי ברור מיהו הרשע בסיפור.

הנזק שצומח מהתייצבות אוטומטית לטובת צד אחד מהצדדים מצמיח את המחסום העיקרי מהתמודדות חברתית מקיפה עם התופעה. זה נכון ביחס לכל תגובה אוטומטית, שאין בה ניסיון לפעול מתוך התבהרות מסוימת של הסיפור עצמו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן