מוטי יוגב: החוקה עלולה לגרום לאבדן אמון ואף לקרב פיצול במפלגה

ח"כ יוגב שיגר מכתב לחברי ועדת החוקה והציע הצעות חלופיות לסעיפים בעייתיים. הבית היהודי בתגובה: "החוקה תאחד את הציונות הדתית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/09/14 16:57 ח באלול התשעד

מוטי יוגב: החוקה עלולה לגרום לאבדן אמון ואף לקרב פיצול במפלגה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעקבות פרסום עדכון חוקת הבית היהודי והיערכות לכינוס מרכז המפלגה בשבוע הבא, שיגר היום (ד') ח"כ מוטי יוגב מכתב לחברי ועדת החוקה בבית היהודי עם התייחסותו לתוכן החוקה המעודכנת ומצרף גם הצעות חלופיות.

"מעריך אתכם ואת מסירותכם להתחדשות חוקת מפלגת הבית היהודי" כותב ח"כ יוגב, "יחד עם זאת, ולמרות שבוצעו מספר תיקונים על ידכם מטיוטת החוקה הקודמת, עדיין נותרת טיוטת חוקה זו כחוקה ריכוזית הנותנת סמכויות יתר ליו"ר המפלגה, סמכויות שאינן קיימות בשום מפלגה ציבורית ודמוקרטית בישראל."

ח"כ יוגב מפרט את טענותיו נגד החוקה, בין היתר "סמכותו של יו"ר המפלגה לבצע איזונים והתאמות לפי שיקול דעתו ולהציב 4 מועמדים מטעמו ברשימה עד המקום ה-15, סמכותו למנות 5 מתוך 9 חברי מזכירות המפלגה, למנות אישית 80 חברי מרכז ללא בחירה וסמכויות יתר בלעדיות נוספות הנוגעות לקיצור תקופות ההכשרה לזכאים לבחור ולהיבחר, סמכויות יתר בבחירת מוסדות המפלגה: הנשיאות, בית הדין, ועדת הביקורת, הרכב הלשכה וועדת הבחירות ועוד פריווילגיות השמורות ליו"ר בלבד ונלקחות בחוקה המוצעת מיכולת הציבור להשפיע עליהן."

יוגב מנמק את דבריו נגד סעיפים אלו "מתן הסמכויות להחלטת היו"ר באופן גורף בחוקה, עלולה לגרום לאבדן אמון של קבוצות בציבור הציוני דתי הרחב ואף לקרב פיצול ולא לשמר אחדות במחנה הציונות הדתית הרחב, אחדות החשובה לכולנו."

"חוקה שכזו" אומר יוגב "יחד עם התנהלותה של ועדת חוקה שחבריה טובים, אך כלל לא נבחרו כפי שמחייבת החוקה שבתוקף, לבחור וועדה מתמדת שחבריה ייבחרו בבחירות אישיות וחשאיות, כל אלה אינם מגבירים שקיפות ואמון."

לא התקיים דיון סיעתי

יוגב מותח ביקורת על התנהלות הסיעה בנושא החוקה "לא התקיים דיון סיעתי ולו אחד בנושא החוקה המוצעת וכשניתן הזמן להתייחס לחוקה, נעשה הדבר בלחצי זמן ובהתרעה קצרה להצגת הסתייגויות ועוד."

עוד הוסיף יוגב "הציונות הדתית היא תנועה ציבורית חשובה, גדולה ומגוונת בענייני ציבור - במפלגה ציבורית, אין זה ראוי ואין זה נכון, לתת את סמכות ההחלטה באופן בלתי מאוזן בידי אדם אחד, בלא כל קשר ליו"ר זה או אחר שייבחר. כל אלה עלולים להפוך את הבית היהודי ממפלגת ה"יחד" בה רוב הציבור קובע, למפלגת שלטון היחיד".

כן שריון אחד ליו"ר

ח"כ יוגב לא מסתפק בהתנגדות לחלק מהסעיפים אלא מציע תיקונים לכל אחד מהסעיפים ה'בעייתיים' לדבריו.

לדוגמא: בכל מקום בו ניתנה בחוקה המוצעת סמכות יתר או הסמכות הבלעדית ליו"ר המפלגה, מציע יוגב איזונים אחרים, שיגבירו את האמון הציבורי ויסייעו להגדלת כוחה וייצוגה של המפלגה.

בנוסף, על פרק ה'איזונים וההתאמות' בחוקה המוצעת, לפיו יושב ראש המפלגה רשאי לשריין 4 מקומות ברשימה לכנסת עד המקום ה-15, מציע יוגב כן לאפשר ליושב ראש המפלגה שיריון אחד ברשימה במקום השישי. "זהו האיזון הנכון בין בחירת כל המועמדים על ידי הציבור לבין מתן אפשרות ליו"ר להציב מועמד מטעמו, שהצבתו ברשימה עשויה להגדיל את כוחה של המפלגה בבחירות" מסביר יוגב.

כחלק מהתנגדותו של יוגב לתהליך אישור החוקה וכינוס מרכז המפלגה במהלך בזק מציע יוגב בין היתר תיקון נוסף בחוקה לפיו "הזמנות והודעות לחברים ישלחו לפחות בשניים מהדרכים הבאות: במכתב, במייל ובהודעת סמס. בנוסף תפורסם ההודעה לכל זימון חברים בשני עיתונים גדולים לפחות שבעה ימים לפני מועד הכינוס".

בסיכום דבריו חותם יוגב "רוחה של הציונות הדתית יונקת מערכי התורה, העם, הארץ והמדינה. כוחה של הציונות הדתית נובע מערכיה, מאחדותה, ומהדמוקרטיה שבה. אם נשמור על אלה - נחזק את כוחנו והשפעתנו הציבורית בעם ובמדינה".

תגובת הבית היהודי: "הבית היהודי תביא חוקה להנהגה שתאחד את הציונות הדתית ואת כל המחנה הלאומי. ביום רביעי הבא מרכז המפלגה יגיד: כן להנהגה, לא לפלגנות".