מוטי יוגב: החוקה לוקחת אותנו ממפלגת יחד למפלגת יחיד

ח"כ יוגב שיגר מכתב למזכ"ל הבית היהודיב ביקש לשנות סעיפים בחוקה כך שהשליטה לא תהיה באופן בלעדי בידי היו"ר. ועדת החוקה: מתקפות אישיות אינן דרכה של הבית היהודי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/07/14 15:26 ה בתמוז התשעד

מוטי יוגב: החוקה לוקחת אותנו ממפלגת יחד למפלגת יחיד
דוברות מוטי יוגב, צילום: דוברות מוטי יוגב

ח"כ מוטי יוגב שיגר היום (ה') מכתב למזכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך, ולחברי מרכז הבית היהודי, בו הוא מיצר על כך שנאלץ לעסוק בדחיפות בניסוח הסתייגויות לשינוי חוקה אותה מנסים להעביר במפלגת הבית היהודי בבהילות ובלא שנערך דיון מקדים כלשהו בציבור, במפלגה ובסיעה. לדבריו "בנוסח החוקה אותה מנסים לשנות ניתנת למעשה רוב סמכויות ההחלטה בידי היו"ר כיחיד וחוקה זו לוקחת אותנו ממפלגה של יחד, למפלגה של יחיד".

במכתב מציין יוגב כי "ראשי מפלגה החפצים להנהיג ציבור בעם ישראל, הנציגים הנבחרים לכנסת וכן כל המוסדות החוקתיים במפלגה: מזכירות המפלגה, נשיאות המרכז, ועדת הבחירות, בית הדין, ועדת הביקורת ויתר המוסדות החוקתיים, ראוי שייבחרו על ידי הציבור ולא על ידי דן יחיד הוא היו"ר, או שיוכתב בהם מראש רוב של מכהנים אותם יקבע היו"ר".

"מתן הסמכות להחלטת היו"ר באופן בלעדי וגורף בחוקה, כך גם בכל סוגיה שאינה מופיעה בתקנון (סעיף 32),

זו בעצם סמכות אינסופית. יש בה משום הפיכת המפלגה לשלטון יחיד העלול לקרב פיצול ולא לשמר אחדות במחנה הציונות הדתית הרחב, אחדות החשובה לכולנו”, הוא מבהיר ומציע כי במקום סמכותו הבלעדית של יו"ר המפלגה, תינתן סמכות למרכז המפלגה או גוף שימונה על ידי המרכז. עוד הוא מציין כי "נכון להרחיב את ועדת החוקה ולצרף אליה נציגים מהאיחוד הלאומי - תקומה, על מנת להבטיח שנגיע יחד, לחוקה והליכה משותפת ומאוחדת של ציבור הציונות הדתית לבחירות הבאות".

"מטרת מסמך זה להביא לחוקה חדשה, ערכית ודמוקרטית, שתגדיל את כוח הבית היהודי בעם ישראל, את נציגותנו והשפעתנו בכנסת ובממשלת ישראל, באופן רחב, ציבורי, דמוקרטי ומאוחד, עד שבע"ה נגיע גם לראשות הממשלה”, הוא מציין בסוף מכתבו וקורא לתמיכה בהצבעה חשאית על החוקה.

יוגב מסביר את מכתבו בכך ש"סעיף המקנה ליו"ר המפלגה סמכות החלטה בלעדית בכל מה שאינו כתוב בחוקה, סמכות בלעדית להחלטה פרטית יחד עם סעיפים רבים נוספים, ההופכים אותנו מציבור משפיע וגדל, למפלגות בהן היחיד שולט, מפלגות שבדרך כלל עתידן קטן ונמוג".

"בימים אלו בהם אנו עדיין מבכים את מתינו ועסוקים בשאלות של ביטחוננו ואחדותנו, ראוי היה שלא לעסוק דווקא בסוגיה זו ולדחותה, אך הנהלת המפלגה בחרה שלא לדחות ולמעשה איפשרה להגיש הסתייגויות רק עד תחילת שבוע הבא ועל כן נאלצנו לעסוק גם בזה מתוך תחושת אחריות להמשך דרכה של הציונות הדתית והשפעת דרכה המבורכת לעם ישראל".

מוועדת החוקה נמסר: ״מתקפות אישיות אינן דרכה של הבית היהודי, ואנו קוראים למי שמתנגד לחוקה להעביר באופן ענייני את הסתייגויותיו״