מודל העלייה של השומרון, יאומץ באזורים נוספים בישראל

מודל קליטת העלייה, של יו"ש, בו עולים חדשים מגיעים כקבוצה ולא כבודדים, עתידים ליישם בשאר האזורים בישראל

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 28/01/16 17:23 יח בשבט התשעו

מודל העלייה של השומרון, יאומץ באזורים נוספים בישראל
מועצה אזורית שומרון, צילום: מועצה אזורית שומרון

על רקע המתיחות בצרפת והאנטישמיות המגברת באירופה, שר הקליטה זאב אלקין סייר היום (ה) בשומרון עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, ועקב מקרוב אחר קליטת עולי צרפת בשומרון, עולים שעלו במודל קליטה ייחודי: "מודל קהילתי".

המודל הקהילתי שפותח יחד עם שלום ואך, למעשה מציע למשפחות לעלות כקהילה לישובים קהילתיים ומאפשר קליטה נוחה ומהירה יותר, מאשר כשהם בודדים. חלק מהמשפחות העולות הכירו עוד בסמינרי הכנה לעליה ועברו את התהליכים יחדיו, מה שהקל במעט על הליך הקליטה בארץ.

המשפחות סיפרו שבכוונה חיפשו מקום מרוחק ממרכז הארץ. ״ההחלטה להגיע לשומרון היא החלטה ציונית ורוחנית״, פירטו נציגי המשפחות, ״אנחנו בקשר עם משפחות שנקלטו במרכז הארץ ושומעים מהם על קשיים רבים שכאן אנחנו מצליחים להתגבר עליהם כקבוצה. יש המון ספקות בשנה שקודמת לעליה וזה טוב לעבור את זה כקבוצה כי יש לנו יכולת לעכל ביחד את המעבר ואת השינויים הרבים.״

שר הקליטה זאב אלקין סיפר, שכאשר הגיע לישראל, תחתנו הראשונה הייתה ביהודה ושומרון:״גם אני עליתי לארץ ונקלטתי ביו״ש, לא עליתי במודל העלייה הקהילתית אמנם, אבל אני חושב שחלק גדול מסוד הצלחת העליה שלי ושל אחרים הוא הבחירה להגיע ליו״ש דווקא, כי הכי חשוב בקליטה זה האנשים מסביב, כשיש אנשים טובים אפשר לפתור הרבה בעיות. הפוטנציאל האנושי ביו״ש הוא חשוב מאוד לקליטה וחייבים לנצל זאת"

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון אמר כי מדובר באופי קליטה שונה מהרגיל, שמקרב בין אנשים: "השומרון החל לקלוט לפני כשנתיים עלייה מצרפת בפורמט קהילתי. המבנה הקהילתי והחם של היישובים והמעורבות ההדדית מאפשרים זאת. אנחנו אכן רואים את התוצאות. עד עתה אנחנו זוכים ל 100% הצלחה. העולים בוחרים להמשיך להתגורר בשומרון ומעידים שמדובר בפורמט קליטה נוח ונכון עבורם".