מה אפי איתם מחפש ברמת הגולן?

חבר הכנסת לשעבר מטעם המפד"ל והאיחוד הלאומי היה הראשון להגיש בקשה לחיפוש פצלי שמן באזור רמת הגולן. "אולי בעוד שני עשורים תהיה אנרגיה שתחליף לחלוטין את הנפט", העריך

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 15/08/12 14:48 כז באב התשעב

מה אפי איתם מחפש ברמת הגולן?
אפי איתם, צילום: אפי איתם

עליות מחירי הנפט מביאות יזמים רבים למצוא אלטרנטיבות למשאב האנרגיה היקר גם בישראל. עוד לפני חשיפת הנפט במימיי הים התיכון נטען כמה וכמה פעמים כי רמת הגולן הוא אזור פוטנציאלי למציאת נפט אלא שמטעמים פוליטים ובהם חוסר הרצון להתגרות בסורים נאסר החיפוש. לפני שלושה חודשים אישר שר האנרגיה עזי לנדאו מישראל ביתנו לבצע חיפוש נפט ברמת הגולן. מי שהיה ראשון להגיש בקשת חיפוש הוא לאחר מאשר אפי איתם לשעבר ח"כ ושר מטעם המפד"ל והאיחוד הלאומי.

איתם עומד כיום כנשיאה של חברת "ג'ני אנרג'י" האמריקאית ובשמה הגיש את הבקשה לחיפוש נפט. מזה מספר שנים שאיתם טוען כי ניתן לייצר אנרגיה מפצלי שמן הנמצאים ברמת הגולן וחבל אדולם שבין בית שמש לבין בית גוברין. במשך שנים היה ייצור אנרגיה מפצלי שמן תהליך יקר ולא כדאי אולם עליות המחירים כמו גם ניתוק התלות ממלכות הנפט הערביות הביאו את רעיון פצלי הנפט לרמת כדאיות משתלמת. בדיון בנושא האנרגיה שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת אמר איתם כי במבט ל-10 השנים הקרובות יש רק מאגר עולמי גדול אחד לדלקים והוא פצלי שמן שלא נמצאים במזרח התיכון.

"אולי בעוד שני עשורים תהיה אנרגיה שתחליף לגמרי את הנפט", אמר איתם. עד אז, הוא הסביר, הטכנולוגיה יכולה להפיק דלקים וגז מפצלי שמן. המדען הראשי במשרד התשתיות, שלמה ולד, אמר כי בפצלי השמן בעולם יש כמות אנרגיה השקולה לעתודות הנפט של ערב הסעודית. לדבריו, החברה של אפי איתם מחזיקה זיכיון בישראל שיש בו כמות אנרגיה שמקבילה לעתודות של איראן.

מה הם פצלי שמן? פצלי שמן הם סלע משקע עשיר בחומר אורגני המכונה "קרוגן" . מסלעים אלה ניתן להפיק אנרגיה על ידי שריפתם בתנורים מיוחדים, או דלק נוזלי באמצעות חימום או מיצוי כימי. דלק זה מקביל בתכונותיו לתזקיקי נפט גולמי. את אנרגיית החום ניתן לנצל להסקה, או להפקת חשמל . ארגונים יורקים לשמירה על הסביבה תוקפים את איתם בחריפות וטוענים כי ניצול פצלי השמן כולל חימום הקרקע לכדי 300 מעלות, במשך 3 שנים - במטרה להפיק נפט מפצלי שמן. הבעיה המרכזית לטענתם היא ששכבת סלעים זו נמצאת ממש מעל לאחד ממאגרי מי התהום המרכזיים של ישראל, המספקים כ-25% ממי השתייה של ישראל. פגיעה במאגר זה, פירושה אסון אנושי ואקולוגי שלא ידעה ישראל עד היום.