מהפך: רבני "צהר" קוראים לחתום על כרטיס "בלבבי"

ארגון הרבנים, שקרא עד כה להצטרפות לכרטיס "אדי", משנה את עמדתו וקורא להצטרף לארגון תרומת האיברים הדתי "בלבבי"

חדשות כיפה אורי פולק 22/09/11 16:32 כג באלול התשעא

מהפך: רבני "צהר" קוראים לחתום על כרטיס "בלבבי"

40 מרבני הארגון "צהר" החליטו אמש (ד') לקרוא לציבור לחתום על הכרטיס הדתי-הלכתי לתרומות איברים - "בלבבי". מדובר במהפך מבחינת עמדת רבני הציונות הדתית, שעד כה קראו להצטרפות למאגר תרומות האיברים הלאומי - "אדי".

ההחלטה התקבלה בכינוס של הרבנים אמש בבית החולים "שערי צדק", במהלכו שמעו הרבנים סקירה הלכתית ורפואית מהרב פרופ' אברהם שטיינברג ומפרופ' יונתן הלוי על ההבדלים והמחלוקות בגישה לכל כרטיס. בסופו של הדיון התקיימה הצבעה ולפיה החלטת הארגון היא, כאמור, לחתום על כרטיס "בלבבי".

כפי שדווח בכיפה, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ויו"ר ארגון "ישפה", חיים פלק, הקימו בחודשים האחרונים את ארגון "בלבבי", שיועד להיות מועדון חברים דתי-לאומי לתרומת איברים, במקביל לכרטיס "אדי". הרעיון זכה להסכמתם של רבני בכירים בציונות הדתית, אשר קבעו כי רגע המוות יוגדר בנקודה בה המוח מפסיק לפעול. ההנחה היא כי היות ומדובר במאגר פנימי שינוהל בפיקוח רבני צמוד, יותר ויותר דתיים ומסורתיים יסכימו לחתום על הצטרפות למאגר.

עם זאת, כבר לפני כחודשיים פסלה ועדת הכנסת ברוב מוחלט את הצעתו של ח"כ עתניאל שנלר לשינוי בחוק תרומת האיברים בישראל ולהקמתו של מאגר תורמי איברים דתיים, המבוסס על כך שניתן יהיה להתנות את התרומה באישור רב או ועדת רבנים. בכך, כשלה באופן זמני יוזמת "בלבבי".

יו"ר ארגון רבני "צהר", הרב דוד סתיו, הסביר בעקבות החלטת הרבנים כי "משמעות ההחלטה היא שמי שלא חתם עד היום בגלל חששות הלכתיים על כרטיס 'אדי' צריך לחתום על כרטיס 'בלבבי'. ההחלטה הזו חשובה במיוחד משום שעניינה לקדם בקול צלול הצלת חיים בלי לפסול חותמים על כרטיס אחר".

הרב סתיו הוסיף כי "ההחלטה התקבלה אחרי דיון מעמיק פה אחד וכך או כך, פיקוח נפש הוא ערך עליון ואנו קוראים לכל מי שיכול להסיר את חששותיו. השיקול ההלכתי של קביעת רגע המוות הוכרע כבר לפני שנים. ההחלטה היום אומרת שחייבים להתעלם משיקולים שאינם הלכתיים על מנת להציל יותר נפשות בישראל".

על ההחלטה החדשה חתמו נשיא הארגון ורב העיר ר"ג הרב יעקב אריאל, יו"ר הארגון הרב דוד סתיו, מנכ" הארגון הרב משה בארי, הרב פרופ' נריה גוטל נריה גוטל, הרב אריה שטרן, הרב משה ביגל, הרב אליהו בלומנצוויג, הרב יהודה גלעד, הרב יוסף צבי רימון, הרב עזריאל אריאל, הרב שלמה אישון, הרב יובל שרלו, הרב יואל בן נון ורבנים נוספים.

ב"צהר" הסבירו כי ההחלטה לחתום על "בלבבי" נובעת מהעובדה שרק 10% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל חתמה עד היום על כרטיס "אדי", כששיעור החתימה בעולם על תרומות איברים עומד על כ-60%. הרבנים הסבירו כי הפער הגדול נובע גם מהחששות ההלכתיים שבאו לידי פיתרון בכרטיס "בלבבי" - ואת הפער הזה דרשו הרבנים לצמצם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן