מדריך פוע"ה למחנכים: כך תתמודדו עם שאלות מיניות במגזר

בחוברת "המתבגר בציבור הדתי, מדריך הלכתי מעשי", מפרסם לראשונה מכון פוע"ה התייחסות הלכתית-תקדימית לשאלות אינטימיות הקשורות בעולם המיני של המתבגרים הסרוגים

חדשות כיפה אורי פולק 29/05/11 17:42 כה באייר התשעא

מדריך פוע"ה למחנכים: כך תתמודדו עם שאלות מיניות במגזר
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

מכון פוע"ה (רפואה ופוריות על פי ההלכה) מפרסם לקראת יום עיון של עמותת "עלם", המסייעת לנוער בסיכון, חוברת הדרכה מיוחדת המיועדת למחנכים והורים במגזר הדתי-לאומי, העוסקת בשאלות הנוגעות לעולמם המיני של המתבגרים הסרוגים.

בחוברת ההדרכה הנקראת "המתבגר בציבור הדתי, מדריך הלכתי מעשי", מובאים מקורות הלכתיים העוסקים בשאלות הקשות איתם מתמודדים הורים ומחנכים. "בכל הקשור לגילוי מיניות אצל ילדים, מה שנכון אצל המומחים החילונים לא תמיד תקף אצל הדתיים", מסביר הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה האחראי על עריכת החוברת.

הצורך בפרסום החוברת נובע, לטענת הרב בורשטיין, בכך שהמידע כיום זמין הרבה יותר למתבגרים הסרוגים. "היום יש יותר תקשורת פתוחה, פייסבוק, טלוויזיה ואווירה של מתירנות מינית. גם מי שחושב שאצל הציבור הדתי יש הרבה פחות מקרים מאשר אצל הציבור הכללי, שיבין שגם אם מדובר במקרה אחד מדובר בפיקוח נפש", קובע הרב בורשטיין בראיון לעיתון "ישראל היום".

החוברת עוסקת, בין היתר, גם בשאלות הנוגעות לתהליך היציאה מהארון ולשאלות רבות הקשורות בנטיות הפוכות המגלות אצל ילדים ותלמידים. הרב בורשטיין מסביר כי "כשילד אומר את זה צריך להבין שייתכן שבתוך שלוש דקות הוא עומד להתאבד. אם ההורה יגיב בחריפות ויאמר משהו כמו 'אתה לא הבן שלי!', זוהי סכנת נפשות. דבר ראשון הוא צריך לדעת שאתה אוהב אותו, ואתה אבא שלו. אחר כך להתחיל לדבר על בירורים וטיפולים".

עוד עוסקת החוברת גם במצבים מיניים ואינטימיים, בהתייחסות הלכתית תקדימית שטרם ראתה אור באופן פומבי שכזה. החוברת מסבירה כי לא זו בלבד שיש צורך לקיומן של שיחות הדרכה בין הורים לילדים, אלא שהיות וההכנה של ההורים עצמם איננה מספקת, הרי שעל מערכת החינוך מוטלת האחריות לחינוכם המיני של התלמידים. "בעבר סברתי שיש צורך לעשות שיחות בין ההורים לילדים אבל ראיתי שההכנה של ההורים חלשה, מסביר הרב בורשטיין, "כדאי שהאם תדבר עם בתה, שכן היא מסבירה לה דברים אינפורמטיביים כמו המחזור. לעומת זאת, לגברים אני אומר לא לעשות שיחות כאלו ולדאוג שמערכת החינוך תעשה זאת. כך אחוז הטעויות יהיה נמוך יותר".

כמו כן, עוסקת החוברת גם במקרים של הטרדה מינית במגזר הדתי, במסגרתה ממליצים במכון פוע"ה להבין את חשיבותו של הגורם הרבני-הלכתי בתהליך. החוברת גורסת כי במקרים של ילד שהותקף מינית מקבלים ההורים עצה של דמות רוחנית, או לכל הפחות בידיהם של פסיכולוגים דתיים המכירים מקרוב את ההתמודדות האישית של התלמיד הדתי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן