מדען ישראלי טוען: אין מוצא גנטי משותף ליהודים

מחקר של גנטיקאי ישראלי, יעמיד בספק את שאלת המוצא הגנטי היהודי, שלטענת רוב החוקרים נמצא בארץ ישראל. לדבריו העם היהודי מעורבב גנטית בדיוק כמו בני עמים אחרים בעולם, ולכן הם שייכים לאינספור קבוצות גנטיות

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 10/04/16 18:18 ב בניסן התשעו

מדען ישראלי טוען: אין מוצא גנטי משותף ליהודים
shutterstock, צילום: shutterstock

הגנטיקאי הישראלי ד"ר ערן אלחייק טוען כי לעם היהודי אין מכנה גנטי משותף.כך פורסם היום (א') בראיון באתר גלובס.

נראה כי עד לפרסום מחקרו הקודם של אלחייק ב-2013, היה קונצנזוס רחב למדי בקרב גנטיקאים שחקרו את העם היהודי. לדבריהם, בין יהודים שחיים במקומות שונים בעולם מתקיימים קשרים גנטיים חזקים יותר מאלה שמתקיימים בינם לבין האוכלוסיות הלא יהודיות שבקרבן חיו. החוקרים טענו, למשל, כי יהודי עיראקי ויהודי רוסי חולקים ביניהם מטען גנטי משותף חזק בהרבה מזה שנמצא בין היהודי העיראקי למוסלמי עיראקי או בין היהודי הרוסי לרוסי נוצרי. זאת, על אף שמבחינה חיצונית, הן היהודים העיראקים והן היהודים הרוסים נראים דומים לאוכלוסיות שחיו בקרבן.

אותם חוקרים אף טענו שניתוח הדנ"א של בני העם היהודי מכל התפוצות, מוביל למסקנה שלכולם יש מוצא מזרח תיכוני מובהק בארץ ישראל. המשמעות הפוליטית של הטענה הזו היא שהעם היהודי הוא קבוצה אתנית מובחנת שמקורה בארץ ישראל, ולכן ישנה ליהודים זכות אבות היסטורית על ארץ ישראל.

מחקרו של אלחייק מפריך את התיאוריה הזו. יתרה מכך, הוא הציע הסבר אלטרנטיבי (ופרובוקטיבי במיוחד). על-פי ממצאיו של אלחייק, בדנ"א המעורב של יהודי אירופה יש רכיב קווקזי דומיננטי בהרבה מכל רכיב אחר. כדי להסביר את הנתונים הגנטיים, פנה אלחייק להיסטוריה והציע הסבר חדש: רוב יהודי אירופה הם צאצאיהם של בני האימפריה הכוזרית שהתגיירו במאה השמינית לספירה. כלומר: יהודים ממקומות שונים בעולם מעורבבים גנטית בדיוק כמו בני עמים אחרים, ואינם חולקים מוצא גנטי משותף שמקורו בארץ ישראל המקראית.

עם הצטברות נתוני הדנ"א בשנים האחרונות", אלחייק מפרט, "רוב הגנטיקאים המקומיים כבר הבינו שהתיאוריה הקודמת לא מחזיקה מים, ובטח שלא תופסת לגבי כל היהודים, אז מה שקרה זה שהיהודים הכהים יותר שבינינו - כמו התימנים וההודים והאתיופים - נזרקו מתחת לגלגלים של האוטובוס השכונתי או במילים אחרות: הוחלט שהם לא יהודים גנטית.

לדבריו של אלחייק, יש החלטה שרירותית שהמוצא האשכנזי הוא הארכיטיפוס לדמותו של אברהם אבינו. מי שהוביל את המחקר בעניין הזה הם מדענים גרמנים, שביצעו אותו לפני 200 שנה: "האמת היא שאין לנו מושג איך היהודים העתיקים נראו. איך שלא תסובב את זה, יהודי אשכנזי ויהודי אתיופי לא יותר דומים גנטית זה לזה מאשר אירופי נוצרי ואתיופי נוצרי. מה שהגנטיקאים המקומיים החליטו זה שהיהודים התימנים וההודים והאתיופים הם צאצי מומרים, וכמובן שזו הייתה בחירה שרירותית כי אין שום סיבה לחשוב שדווקא יהודי אירופה הם צאצאי היהודים העתיקים ולא האתיופים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן