מדוע רק ח"כ יוגב נענש?

גם חברי הכנסת בן דהן ומועלם הביעו את התנגדותם להצעת חוק "חזקת הגיל הרך" בעבר אבל היחיד שנענש הוא ח"כ יוגב שנכח אבל לא השתתף. אחד התנגד ותמך, השנייה התקזזה והשלישי נמנע ונענש - מערכת כיפה עושה לכם סדר

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 05/11/15 13:18 כג בחשון התשעו

מדוע רק ח"כ יוגב נענש?
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

אתמול פרסמנו ב'כיפה' כי ח"כ מוטי יוגב נענש בידי יו"ר סיעת הבית היהודי ,ח"כ ינון מגל, על כך שלא פעל בהתאם למשמעת הסיעתית. בנוסח ההודעה שפרסמה דוברות המפלגה נכתב כי ח"כ יוגב "הצביע נגד עמדת הקואליציה".

עם זאת בצפייה בדיוני המליאה ובעיון בפרוטוקול ניתן לראות כי ח"כ יוגב לא הצביע נגד הקואליציה, אלא הכריז כי הוא "לא משתתף" בהצבעה. כמו כן, ח"כ יוגב הוא לא היחיד שהתנגד להצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד) וגם חברי הכנסת אלי בן דהן ושולי מועלם הביעו את התנגדותם לחוק במסגרת דיונים פנימיים על הצעה, אולם כאמור יוגב הוא היחיד שנענש.

אז איך הצביעו הח"כים בבית היהודי

הצעת החוק השנויה במחלוקת של ח"כ יואב קיש מהליכוד עוררה דיונים סוערים בין חברי מרכז וחברי הכנסת של הבית היהודי, במהלכם הביע חבר הכנסת בן דהן את התנגדותו העקרונית לחוק וכתב: "אנחנו מתנגדים לחוק. למרות שאתמול הוא עבר בוועדת שרים, הוא לא יקודם אלא יוצמד להצעה הממשלתית" גם חברת הכנסת מועלם התבטאה באופן דומה: "אנחנו מנסים לעשות הכל שהצעת החוק לא תעלה מחר להצבעה".

בדיון פנימי שהתנהל בסיעת המפלגה הוחלט לתמוך סיעתית בקריאה הטרומית של ההצעה, למרות חסרונותיה מאחר ויוזם ההצעה, ח"כ קיש, הסכים להצמיד בהמשך את הצעתו להצעת החוק הממשלתית המאוזנת יותר, אותה מקדמת שרת המשפטים שקד.

לאור החלטה זו פעלו חברי הכנסת של הבית היהודי בדרכים שונות. השר אריאל וחברי הכנסת סמוטריץ', מגל בן דהן וסלומינסקי הצביעו בעד הצעת החוק בקריאתו הטרומית, השרה שקד וחברת הכנסת מועלם התקזזו עם חברי אופוזיציה ונמנעו מהגעה למליאה. חבר הכנסת יוגב שנכח במליאה הודיע לפרוטוקול כי הוא "לא משתתף" מה שהביא להפלת החוק על חודו של קול - 41 בעד ו-42 נגד.

יודגש כי משמעה של אי השתתפות ללא התקזזות הוא חוסר איזון בין הקואליציה לאופוזיציה ולכן זו נחשבת כהתנגדות על פי תקנון הכנסת וגוררת אחריה עונש על פי תקנון הסיעה.