מדוע סירבו תושבי עמונה למתווה החדש?

תושבי עמונה מפרטים במכתב שפירסמו, מדוע הם החליטו לדחות את ההסכם החדש שהציעה להם המדינה. לטענתם אין במסמך שום התחייבות כלפיהם והוא מלווה לכל אורכו בעמימות

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/12/16 08:58 טו בכסלו התשעז

מדוע סירבו תושבי עמונה למתווה החדש?
באדיבות המצולמים, צילום: באדיבות המצולמים

תושבי עמונה החליטו הלילה לדחות את המתווה החדש שהציעה להם המדינה. 58 מהתושבים הצביעו נגד לעומת 20 בלבד שסברו שיש לקבל את ההסכם שאושר על ידי היועמ"ש מנדלבליט. במכתב מפורט הם מסבירים ממה הם בדיוק חששו.

"אנחנו תושבי עמונה, הגענו לכאן כזוגות צעירים לפני שנים רבות. כאן ילדנו את ילדינו, כאן בנינו את ביתינו, כאן ברגבי מולדת נטועים כל זכרונותינו המשפחתיים, כאן צמחו זכרונות ילדינו, כאן נולדו רגעי האושר שלנו, כאן, בביתינו, צייננו את ימי ההולדת וימי הנישואין, את חגי ישראל ואת מועדיה.

בשנה האחרונה ניהלנו את מערכת חיינו במטרה אחת ויחידה - רצון להישאר בבית. רצון להישאר בהר עמונה.

המאבק שהובלנו הביא להישגים רבים להתישבות ביהודה ושומרון ולהתבססות עם ישראל בערש הולדתו - בין היתר הבאנו לקידום חוק ההסדרה ולהצגת עמדת המתישבים בציבור הרחב באופן בהיר ומכובד.
לצערנו, בישורת האחרונה של המערכה על ביתינו - נותרנו מחוץ לחוק ההסדרה. נותרנו מול אמת מרה של גרוש צפוי: הרס הבית והישוב וטראומה לילדינו ולנו.

היום הזה לאחר מערכה סיזיפית בת שנה ארוכה וקשה, הוצע לנו מתווה לפיו יוכשר שטח מצומצם בעמונה לבתים זמניים חלופיים, עבור רבע ממשפחות הישוב, ואילו בנוגע לשאר המשפחות - קיבלנו הצהרות מעורפלות ומתווה בעייתי ביותר. למרות השמחה הראשונית, מעיון בפרטי ההצעה התברר לנו כי מדובר ב'גבינה שוויצרית' - המדינה איננה מתחייבת לכלום, והכל תלוי ומותנה בפרוצדרות משפטיות רבות כאשר לא ניתנה שום ערובה להצלחתן ולעמידת המדינה מאחריהן.

אנחנו למודי ניסיון העבר מגירושים קודמים, ואיננו סומכים על אמירות שאין מגובות בהתחיבות, בייחוד לאור העובדה שגם המתווה הנוכחי הוצג לנו בתחילה באופן אחד, אך בפועל המסמך עליו התבקשנו לחתום היה רחוק מכך מאוד.

במצב דברים זה אנחנו בוחרים להיות נאמנים למטרה שבשמה יצאנו לדרך. היינו מוכנים לספוג את הרס ביתינו הפרטי, ואת המעבר ממקום למקום, ובלבד שיישאר ישוב יהודי על ההר. אך המתווה שהוצע לנו אינו מספק כל ודאות או התחייבות כי אכן נצא מביתנו לבית חלופי. לאחר משא ומתן נוסף נודע לנו כי המדינה אף איננה מתכוונת לכרוך בין עזיבתנו את ביתנו ובין מימוש המתווה: היועמ"ש לא יבקש התליית פסק הדין לפינוי במקרה שמנגנון נכסי נפקדים ייתקף בבג"ץ ויעצר בצו ביניים.

לאור זאת ולאור אי הודאות המובנה במתווה, החליטו הערב תושבי עמונה ברוב מוחלט לאחר עשר שעות דיון, לדחות את המתווה המוצע.

נדגיש: אם תהיה התחייבות מפורשת של המדינה לבניית הבתים החלופיים כאן בעמונה ולדחיית הפינוי עד לאחר הבניה - נוכל לקבל זאת. אם לעומת זאת, המדינה לא תוכל להתחייב לבניית הבתים החלופיים ולמעבר מדלת ביתינו לדלת הבתים החלופיים מבלי לרדת מההר, כי אז לא נוכל לקבל את הצעת המדינה.

היום הזה יוודע בישראל ובעולם כולו: חזרנו לארץ מולדתינו לאחר שנים רבות בגולה, בנינו בתים, ילדנו ילדים, נטענו גינות וכרמים. המאבק שנכפה עלינו בניגוד לרצוננו מוציא מאיתנו אמירה אחת ברורה ונחרצת: אנחנו אוהבים את ארץ מולדתינו ומחוייבים אליה אהבה שאינה תלויה בדבר. עלה נעלה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן