מדוע הוקפאו שיחות איחוד הבית היהודי ותקומה?

שנה וחצי עברו מאז הבטחתו של בנט לכנסת כי יאחד בין הבית היהודי ותקומה, אך איחוד לא נראה באופק. אחרי תירוצים בדבר בחירות לרבנות ושיחות עם אבו מאזן, מה מעכב את האיחוד עכשיו?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 30/04/14 18:07 ל בניסן התשעד

מדוע הוקפאו שיחות איחוד הבית היהודי ותקומה?
יחצ, צילום: יחצ

"נוביל לאחדות השורות בציונות הדתית", הייתה מסיסמאותיו הבולטות של בנט בפריימריז למפלגת הבית היהודי ולאחר מכן גם בבחירות לכנסת ישראל. אלא שמאז עברה יותר משנה ואיחוד מפלגות הבית היהודי ו'תקומה' שהתחיל כדגל מרכזי, ירד מסדר היום המפלגתי. "כבר חצי שנה שלא מתקיימות שיחות בנושא איחוד המפלגות" אומר גורם במפלגה.

בבחירות המקומיות התעוררה בעיה בבית היהודי במסגרתה בערים רבות רצו רשימות של 'תקומה' ו-'הבית היהודי' בנפרד ובמקרים מסוימים אף יצאו האחת נגד השנייה. ערב הבחירות התראיין מנכ"ל תקומה, נחי אייל, באתר 'כיפה' ואמר כי "ברגע שתקומה יוצאת נגד הבית היהודי היא יוצאת נגד עצמה, נגד תקומה. אין מפלגת תקומה ומפלגת הבית היהודי, יש מפלגה אחת". במסגרת ראיון זה סיפר כי "נפתלי הכריז על שיחות חדשות בנושא", והבטיח כי "השיחות יחלו אחרי הבחירות המוניציפאליות, כי כיום אנו עסוקים להביא ניצחונות במוניציפאליות". חצי שנה עברה מאז הריאיון בו הבטיח אייל לחדש את השיחות לאיחוד המפלגות ואילו גורם בתוך המפלגה אומר בימים אלו ל'כיפה' כי בישיבות סיעה הנושא כלל לא עולה לסדר היום.

כיום מפלגות הבית היהודי ותקומה מחזיקות שני מנכ"לים, שני דוברים ומערכות מפלגתיות נפרדות. אמנם שתי המפלגות מתנהלות בשיתוף פעולה אך יחד עם זאת כשני מפלגות שונות בתכלית. לפני כשבועיים ערכה מפלגת תקומה שבת גיבוש בה נכחו כל חברי הכנסת של תקומה וללא חברי הכנסת של הבית היהודי, למעט ח"כ שולי מועלם.

אי מיזוג המפלגות יוצר לעיתים בעיות בהתנהלות המפלגה. כך למשל בסוגיית הרב הראשי לישראל - בעוד שבנט הכריז כי המפלגה תתמוך ברב דוד סתיו, פעל אורי אריאל בניגוד להחלטת המפלגה ותמך ברב שפירא. לאחר הפסד המפלגה במערכה התנצל אריאל בפני חברי המפלגה. תופעה דומה חזרה על עצמה כאשר בנט תמך בניר ברקת לראשות העיר ירושלים ואילו אורי אריאל תמך ביריבו משה ליאון.

מדוע לא מתקיימות שיחות? גורם במפלגה מסביר כי סדר היום הציבורי הציב על המפלגות לו"ז צפוף. הבחירות המוניציפאליות, הבחירות לרבנות הראשית והמשא ומתן מול אבו מאזן שאבו אנרגיות רבות וזמן שבמשך שנה שלמה לא הותירו מקום לשיחות העומק לאיחוד המפלגות. גורם המקורב לאחד מרבני תקומה סובר כי חוסר שביעות הרצון של רבנים שמרנים מהבית היהודי ומנפתלי בנט, גרמו למנכ"ל תקומה נחי אייל ולשר אורי אריאל, יו"ר תקומה, שלא ללחוץ על קיום השיחות על מנת לשמור את האופציות הפוליטיות פותחות לקראת הבחירות הבאות. גורם בתוך המפלגה שולל טענה זו ומציין כי יוזמות לחידוש השיחות לא נרשמו גם מצד הבית היהודי.

באם יתחילו להתניע את שיחות האיחוד, הנושאים המרכזיים הנתונים במחלוקת נכון להיום הם הפריימריז ומעמד הרבנים במפלגה. השר אריאל מתנגד לקיום פריימריז ועתיד לעמוד על שיטת בחירות שונה בהרכבת רשימת המפלגה לכנסת. בנוגע למעמד הרבנים, השר בנט הצהיר בעבר כי החלטות המפלגה יתקבלו אך ורק בתוך הסיעה ולא בחצרות רבנים, זאת בניגוד למפלגת תקומה שמינתה עליה את רבני תקומה כמקבלי החלטות ומתווי דרך, כך שהדבר עלול לעמוד בעתיד כאבן נגף בדרך לאיחוד המפלגות.

תגובת הבית היהודי: "אנו דנים בנושא כל הזמן, כולל פגישה בדרגים בכירים מאד רק בשבוע האחרון. מטבע הדברים ההתנהלות היא לא בתקשורת אלא בשקט ההכרחי".

תגובת מפלגת האיחוד הלאומי: "בהסכם ההליכה המשותפת בין המפלגות אכן הובטח שהן תתמזגנה למפלגה משותפת אחת. הציונות הדתית צריכה מפלגה אחת חזקה, מבוססת וגדולה הכונסת בתוכה את המגוון הרחב שקיים בציונות הדתית ומחברת בין החלקים השונים על ידי נציגים שונים ומגוונים. לפני הבחירות הארציות ולאחריהן, דחפנו ופעלנו ללא לאות בכדי להביא למפלגה משותפת אחת אך לצערנו הדבר עוד לא קרה בשל עיכובים שנגרמו. אנחנו יותר מנשמח להגיע אל שולחן הדיונים כפי שכבר היה מתוכנן לקרות לפני יותר משמונה חודשים וקוראים גם לחברינו במפד"ל להירתם למטרה החשובה ולסיימה כמה שיותר מהר לטובת הציונות הדתית כולה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il