מגעים ראשוניים בין בכירים בציונות הדתית וחרדים להקמת מפלגה חדשה

על רקע האחדות המתפוררת בין תקומה לבית היהודי ל'כיפה' נודע כי נערכים מגעים ראשוניים בין בכירים בציונות הדתית וח"כים חרדיים להקמת מפלגה חדשה. "נדע לאסוף את השברים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/09/14 21:15 יג באלול התשעד

מגעים ראשוניים בין בכירים בציונות הדתית וחרדים להקמת מפלגה חדשה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

למרות הבטחות הבית היהודי ותקומה לקדם אחדות מלאה בין המפלגות, נראה כי האחדות רחוקה מאי פעם. הערב שיגר יו"ר תקומה השר אורי אריאל מכתב זועם ליו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, בו מחה על שהתעלם משני מכתבים קודמים בנושא שיתוף הפעולה בין תקומה לבית היהודי. בדבריו קבל אריאל על החלטת בנט להעביר את החוקה בלי לסכם את פרטי האחדות בין המפלגות כפי שסוכם ערב הבחירות לכנסת.

"לפני שנה וחצי הסכמנו לבצע מיזוג בין שתי המפלגות", כותב אריאל. “למרות עשרות פניות אליך להתקדם בדיונים על אחדות, דחית אותנו בלך ושוב באופן לא חברי. מדבריך עולה כי כוונתך מראש הייתה להעביר חוקה בלעדינו ולאחריה לפנות אלינו לאחדות זו לא חברות ובטח לא שאיפה לאחדות", הוסיף וקרא לסיים ולסכם את האחדות ואז לקדם חוקה משותפת. "מדבריך עולה כאילו אנחנו מתואמים, אך אין לדברים שחר והם עלולים להטעות את הציבור".

חבר הכנסת יוני שטבון התייחס למשבר בין אריאל לבנט ואמר "ימים שחורים עוברים על הציונות הדתית, מאשר יגורנו בא לנו. דברי השר אריאל הערב הם עדות חיה לנזק העצום שממיטה חוקת בנט הקורעת את הציונות הדתית. אני שב ומדגיש, אישור החוקה הוא סופה של מפלגת הציונות הדתית. אני קורא לבנט להתעשת, לגלות אחריות ולסגת מהמהלך המסוכן שיהיה בכייה לדורות, ויפה שעה אחת קודם".

בתוך כך, הערב (ב') נודע לכיפה כי יש שנערכים ליום שאחרי העברת החוקה בבית היהודי. בכירים בציונות הדתית ובכירים חרדיים נמצאים במגעים אינטנסיביים להקמת מפלגה חדשה ש'תאסוף את השברים' של תקומה והבית היהודי. בשיחות סגורות פעילים הן מהמחנה הדתי לאומי והן מהמחנה החרדי מוכנים לשיתוף פעולה אך יחד עם זאת הפרטים עדיין לא נסגרו. בין הפעילים נמנים גם חברי מרכז הבית היהודי, ובין היתר נשקלת הצטרפות למפלגה חדשה שתקום, אך הדברים עודם במגעים ראשוניים בין הצדדים.

"אנו מוכנים לכל תרחיש שיקרה", אומר איתמר פדרמן, המקדם הקמת מפלגה שמורכבת מחרדים ודתיים לאומיים ומגשר בין הצדדים. “במידה והחוקה תאושר נדע לאסוף את השברים ולהקים דבר חדש מתוך ראיה ציבורית רחב. המפלגה הדתית לאומית נעלמת ואנו צריכים להקים פלטפורמה חלופית. אנו מחוייבים להמשך פועלה ודרכה של הציונות הדתית. נדאג שאף אחד לא ישאר בלי בית".

כרגע ממתינים כל הצדדים לועידת החוקה שתתקיים ביום רביעי הקרוב באוניברסיטת תל אביב.