מגמה: ירידה במספר דוברי העברית בקהילות היהודיות בחו"ל

כך עולה מנתונים שהוצגו בכנס השנתי של הועד הפועל הציוני. ההסתדרות הציונית תשגר כ-15 זוגות שליחים שיעסקו בהוראת עברית, כמענה חלקי לבעיה

חדשות כיפה אורי פולק 28/06/11 15:16 כו בסיון התשעא

מגמה: ירידה במספר דוברי העברית בקהילות היהודיות בחו"ל
יחסי ציבור אילוסטרציה, צילום: יחסי ציבור אילוסטרציה

בועד הפועל הציוני, המקיים השבוע את הכנס השנתי שלו בירושלים, הוצגו נתונים המוכיחים ירידה עקבית במספר דוברי העברית בקהילות היהודיות בחו"ל. עניין זה עורר דאגה בקרב הדוברים בכנס, שהסבירו כי העניין ככל הנראה נעוץ בפיחות שחל לטענתם בהוראת השפה בקהילות שונות בעולם בעשור האחרון.

ראשי קהילות שהגיעו לכנס הסבירו כי אחת הסיבות למגמה היא העלות הגבוהה של שכר הלימוד בבתי ספר יהודיים בחו"ל, שעלה ב-15 השנים האחרונות מסכום של אלפים בודדים לעשרות אלפי דולרים. "הירידה במספר היהודים הלומדים עברית בעולם, פוגעת בזיקה לציונות ובמוטיבציה לעלות לישראל", ציין יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, "לא יכולה להיות מנהיגות ציונית שלא תדבר עברית. המגמה גורמת לסכנה ממשית. אם לא תטופל, אין ספק שהדורות הבאים של יהדות התפוצות יתנתקו מהשפה העברית, שהיא חלק בלתי נפרד מהזהות ומהתודעה היהודית".

כמענה למגמה השלילית הציעה ההסתדרות הציונית תוכנית חינוכית שתצא לדרך החל מהקיץ הקרוב, העוסקת בשיגורם של 15 זוגות שליחים לבתי ספר ברחבי העולם, מאמריקה הלטינית, ממקסיקו בצפון עד צ'ילה בדרום. הצוותים הללו יקדמו את הוראת השפה העברית, לצד ערכי הציונות, בבתי הספר ובקהילות היהודיות.

"זוגות השליחים יוכשרו בקורס מיוחד וראשון מסוגו במטרה לשפר את מיומנותם המקצועית בחינוך הבלתי פורמאלי ובתחום העברית כשפה שנייה", העריך דובדבני, שציין כי "משימתם העיקרית: להביא לביה"ס ולקהילה את התחושה שמדינת ישראל היא המולדת הפרטית של כל אחד מבני הקהילה ולהנחלת הערך ש"עברית היא לא שפה זרה" עם כל המשתמע מכך.