מבקר המדינה פרסם דו“ח חמור במיוחד נגד אוניברסיטת בר אילן

בדו“ח החמור ביותר שנכתב נגד מוסד אקדמי, פרסם מבקר המדינה שורה ארוכה של ליקויים וכשלים בהתנהלות האוניברסיטה. כל עובד חמישי - קרוב משפחה של עובד אחר במוסד

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 05/12/12 17:20 כא בכסלו התשעג

מבקר המדינה פרסם דו“ח חמור במיוחד נגד אוניברסיטת בר אילן
יחצ, צילום: יחצ

מבקר המדינה מפרסם היום (ד‘) דו“ח הכולל ביקורת חסרת תקדים על אוניברסיטת בר אילן, במה שמסתמן כדו“ח החמור ביותר שנכתב אי פעם על מוסד אקדמי בישראל. המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, טען בדו“ח כי "באוניברסיטת בר-אילן מערכת האיזונים והבלמים כשלה. הלכה למעשה האוניברסיטה מתנהלת לפי רצונם של נשיא האוניברסיטה והמנכ"ל, תוך כדי החלשת הפיקוח והבקרה על פעולותיהם".

עיקר הדו“ח מתמקד בהתנהלותם של נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קוה, ומנכ"ל האוניברסיטה, עו"ד חיים גליק. המבקר פירט ליקויים רבים בהתנהלות המוסד, לרבות הענקת הטבות שכר חריגות, תשלום כספי ציבור שלא כדין ואפילו ”מינויים הנגועים בנפוטיזם“.

על פי המבקר, נשיא האוניברסיטה, פרופסור משה קוה, קבע פועל את שכר הבכירים באוניברסיטה, כשהוועדה לקביעת שכר בכירים שימשה ”חותמת גומי“ להמלצותיו. "חתימתו היחידה של הנשיא בשם האוניברסיטה לא זו בלבד שנעשתה בניגוד לכללי מינהל תקין אלא שגם אפשרה מתן תנאי העסקה חריגים, ללא אישור של הגורמים המוסמכים לכך ומתוך התעלמות מהנחיות הממונה על השכר בעניין זה", נכתב בדו“ח.

(ליקויים חמורים בהתנהלותו. פרופ' משה קווה. צילום: יחצ)

המבקר מצא "ליקויים חמורים בהתנהלות נשיא האוניברסיטה. פרופ' קוה התערב בהליך בחירתו לנשיא - הליך שבו אינו אמור להשתתף, והכתיב את עבודתה של ועדת האיתור לבחירת נשיא לטובת אינטרס אישי ברור. מעורבות זו מחזקת את האפשרות לניגוד עניינים ולפגיעה מהותית בתהליך בחירת הנשיא".

"פרופ' קוה עצמו היה מעורב בהליך בחירתו-שלו לכהונה נוספת כנשיא האוניברסיטה", נכתב בדו“ח. לדברי המבקר, ההחלטה על בחירת פרופסור קווה לנשיא צוינה בטיוטת מסמך עוד לפני שמונה בכלל על ידי חבר הנאמנים במוסד ועדת האיתור לתפקיד נשיא האוניברסיטה. "הוועדה לא פעלה לאיתור מועמדים אלא חתמה על ההמלצה למינוי של פרופ' קוה שהוכנה בלשכתו. הנשיא הכתיב את עבודת הוועדה והתערב בהליך שבו אינו אמור לקחת חלק, לטובת אינטרס אישי ברור - המשך כהונתו", טען המבקר.

בדו“ח המבקר אף התברר כי החברה המפעילה את המסעדה באוניברסיטה היא חברה שגיסו של נשיא האוניברסיטה פועל בשמה ומשמש מנהל המכירות של חברת הבת שלה. אחיינו של נשיא האוניברסיטה הוא מורשה חתימה שלה, והשם המוטבע על שוברי החיוב המונפקים בה הוא שם החברה שבשליטת הגיס. "נוכח מהות הקשרים כמתואר ולפיהם החברה המפעילה את המסעדה בפועל קשורה בבני משפחתו, היה על נשיא האוניברסיטה לדווח לרשם העמותות על קשרי משפחתו עם החברות כאמור", קבע המבקר.

דו“ח המבקר מתח ביקורת נרחבת על תהליך מינויים של בעלי תפקידים באוניברסיטה, תוך שהוא מציין כי לפי בדיקה שלו, כל עובד חמישי באוניברסיטה הוא קרוב משפחה של עובד אחר במוסד.

(סטודנטים בבר אילן, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: באדיבות תנועת בר דעת)

יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, ציין בתגובה לדו"ח כי "הדו"ח מעיד על אמות מידה ציבוריות בעייתיות, במיוחד כשמדובר בגוף הנתמך על ידי המדינה. לצערי ולמיטב ידיעתי ישנם חריגות משמעותיות נוספות באוניברסיטאות נוספות ואני מצפה שהן יערכו בדק בית מקיף על מנת לתקן את המעוות במהירות האפשרית".

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה לדו“ח: "האוניברסיטה מוחה על הפער העצום בין האמירות הקשות וחסרות הבסיס המובאות בפרק מסקנות הדו״ח, לבין הממצאים המפורטים בגוף הדו״ח. ביטויים אלה מבוססים על פרשנות שאין לה אחיזה בעובדות המפורטות בדו״ח. בשנים האחרונות היתה באוניברסיטה תנופת פיתוח הן בתחום המינהלי והן בתחום האקדמי, שכללה בנייה והטמעה של מערכות מידע ובקרה מתקדמות לצד הקמת מרכז מחקר לננוטכנולוגיה, פקולטה להנדסה ופקולטה לרפואה בצפת. מטבע הדברים, במהלך קבלת אלפי החלטות הנגזרות מתנופת הפיתוח, נפלו תקלות שעליהן מצביע המבקר. האוניברסיטה מביעה סיפוק רב מכך שהמבקר קיבל את תשובותיה ביחס לנושאים רבים ומשמעותיים ומצרה על כך שעדיין יש התייחסות בדו״ח לנושאים שכבר תוקנו".

"שכרם של העובדים הבכירים האקדמיים באוניברסיטה מותאם לשכרם של בכירים בכל האוניברסיטאות. נשיא האוניברסיטה, מתוקף תפקידו כעומד בראש המערכת, מעורב בגיוס עובדים בכירים וממליץ לוועדה לשכר בכירים על שכרם. המשכורות מאושרות כדין על ידי הוועדה. בר-אילן היא מן המוסדות האקדמיים הראשונים שבהם יש כבר שנים רבות ועדה לשכר בכירים. עניין שכרם של העובדים הבכירים הוסדר על ידי פורום נשיאי האוניברסיטאות עם הממונה על השכר".

"הדו"ח עצמו קובע כי נשיא האוניברסיטה כלל לא היה מעורב במכרז שבו נבחרה החברה לניהול המסעדה. החברה, שזכתה כדין, אינה נשלטת על ידי קרובי משפחתו של הנשיא". על כפילות במימון אחזקת רכב למנכ"ל: "לא היו דברים מעולם. המנכ"ל לא קיבל כפל אחזקת רכב. המנכ"ל היה זכאי לרכב ממקום עבודתו הקודם, ועל כן המיר את עלות האחזקה בתשלום השווה לה, לתקופה קצרה".

"המנכ"ל פעל ללא לאות לצמצם את תופעת ההעסקה של קרובי משפחה. בחמש שנות כהונתו התקבלו לעבודה 434 עובדים חדשים, רק ארבעה מהם היו בני משפחה של עובדי אוניברסיטה והם אושרו על ידי ועדת חריגים".