מבקר המדינה מצא ליקויים חמורים בהתנהלותו של בנט בפריימריז

דו"ח המבקר מתח ביקורת חריפה על התנהלות "הבית היהודי" בפריימריז: 7 מתוך 14 מועמדים קיבלו קנסות על התנהלות לא ראויה. בנט נקנס באופן חסר תקדים בגובה של 65,000 שקלים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 21/08/13 16:10 טו באלול התשעג

מבקר המדינה מצא ליקויים חמורים בהתנהלותו של בנט בפריימריז
יחצ, צילום: יחצ

מבקר המדינה מתח היום (ד‘) ביקורת חריפה על התנהלות ”הבית היהודי“ בתקופת הפריימריז, הבחירות הפנימיות לרשימה ולראשות המפלגה. יו“ר המפלגה, השר נפתלי בנט, נקנס בגובה 65,000 שקלים בגין עבירה על חוק מימון המפלגות.

לדו"ח המלא

המבקר כתב בדו“ח כי ”מועמד נפתלי בנט חרג מתקרת ההוצאות המותרת, לא כלל בחשבונותיו את מלוא הוצאותיו ולא צירף אסמכתאות להוצאות שהוצאו עבורו בידי אחר, ואילו המועמד דניאל הרשקוביץ קיבל תרומות אסורות ולא צירף אסמכתאות לחלק מהוצאותיו. על כן החלטתי להטיל עליהם להעביר לאוצר המדינה סכומים של 65,000 ש"ח ו-2,000 ש"ח בהתאמה“.

מבקר המדינה יוסף שפירא אף מתח ביקורת על החלטתו של בנט לשכור חוקר פרטי בתקופת הפריימריז נגד אחד המועמדים נגדו ואמר כי מדובר בהוצאה שצריכה לבוא על חשבון כיסו הפרטי של בנט ולא מכספי המפלגה. יצויין כי החוקר הפרטי פסל 1,000 טפסי מועמדות, ואכן מצא ליקויים בתקופת הפריימריז.

”אחד המועמדים לא כלל במערכת חשבונותיו הוצאה בגין שכר טרחת חוקר פרטי שאסף עבורו מידע על פעילותו של אחד המועמדים האחרים בבחירות המקדימות. המועמד טען כי ההוצאה האמורה אינה הוצאת בחירות שהוצאה עבור מערכת הבחירות שלו, אלא מדובר בהוצאה של המפד"ל, שכן מטרת העסקת החוקר הפרטי הייתה שמירה על טוהר המידות בבחירות המקדימות“, תיאר המבקר.

בדו“ח הובהר כי המבקר לא מקבל את טענתו של בנט: ”ראשית, אין חולק כי המועמד ולא המפד"ל הוא אשר יזם את ההתקשרות עם החוקר, הוא שהתקשר אתו והוא הגורם היחיד שהיה לו מגע עם החוקר בנושא. נוסף על כך, אין חולק כי במועד ההתקשרות לא כיהן המועמד בתפקיד רשמי בהנהלת המפד"ל ולא היה מוסמך לבצע התקשרויות בשמה. בנסיבות הללו קבעתי כי אין לייחס הוצאה זו למפד"ל, וכי יש להוסיפה להוצאותיו של המועמד“.

בנט בתקופת הפריימריז (צילום: יחצ)

בנוסף לבנט, גם פרופ‘ דניאל הרשקוביץ קיבל קנס בגובה 2,000 שקלים, מכיוון שלא היו לו אסמכתות לחלק מהוצאות הבחירות עליהן הצהיר. כמו כן הוא החזיר 116,000 שקלים לתורמים, שלא היו מראש על פי חוק. זבולון אורלב, על פי הדו“ח, ”קיים את הוראות החוק ואת הנחיות מבקר המדינה“, זאת בניגוד לבנט והרשקוביץ.

המצב בבית היהודי היה כה חמור, עד כי שבעה מתוך 14 מועמדים בפריימריז קיבלו קנסות, ביניהם חברי הכנסת יוני שטבון, שולי מועלם ואיילת שקד.

מעבר לבית היהודי, גם בליכוד מצא המבקר ליקויים, ביניהם דני דנון שנקנס על 20,000 שקלים ומשה פייגלין על 18,000 שקלים.

הבית היהודי: נשקול אם לקיים פריימריז פעם נוספת

מהבית היהודי נמסר בתגובה כי "הבית היהודי מברכת את מבקר המדינה על הדוח המקיף והמקצועי. יו"ר המפלגה וחברי הכנסת קיבלו את הדו"ח, לומדים אותו, וידאגו לתיקון הליקויים. יש לזכור כי מדובר במערכת פריימריז ראשונה אי פעם בתולדות הבית היהודי, ובה נטלו חלק מתמודדים שלא נטלו מעולם חלק בפריימריז לפני כן. עם זאת, עקב ריבוי הקנסות שניתנו למחצית מכלל המועמדים יבחן יו"ר המפלגה את נכונות שיטת קיום הפריימריז לבחירות הבאות".

גורמים המקורבים לאורלב מסרו בעקבות הדו“ח כי הוא מוכיח שוב כי ”הכלל שרשע וטוב לו צדיק ורע לו מצליח שוב ושוב בפוליטיקה הישראלית שמאפשרת לפוליטיקאים שסורחים להנות מפרי עמלם. כל עוד שהחוק לא יאפשר למבקר המדינה לפקח על הבחירות בזמן אמיתי יהיו אישי ציבור שיעדיפו לעבור על החוק ולהיבחר מאשר לשמור עליו“.

גורם המקורב לאורלב מסר כי הוא ”גאה שגם דו“ח זה מוכיח שוב שאפשר להיות נבחר ציבור שנים רבות ועדיין לשמור על החוק ככתבו וכלשונו. אני קורא לחברי הכנסת לפעול לכך שתהיה אכיפה הדוקה על חוקי הבחירות שתאפשר לאנשים הגונים להתמודד בצורה שוויונית“.

גורמים בבית היהודי אמרו הערב לכיפה: "שוב הוכח שלמרות שאורלב הוציא את הסכום הגבוה ביותר מכיסו בפריימריז מכל המועמדים, מעל 800 אלף שקלים, שום כסף לא קנה שלטון במפלגה. מעניין מאוד, אגב, מאיפה הכסף".