מבקר המדינה: הווקף חפר בהר הבית – וגרם נזקים כבדים

דו"ח מבקר המדינה מצביע על כל שגורמי דת מוסלמיים ערכו בהר הבית חפירות בציוד מכני כבד, תוך גרימת נזקים וללא כל תיאום עם ישראל. ח"כ אריאל: זה כישלון של רשויות אכיפת החוק

חדשות כיפה אורי פולק 17/05/11 00:00 יג באייר התשעא

מבקר המדינה: הווקף חפר בהר הבית – וגרם נזקים כבדים
MichaelTyler-cc-by-sa, צילום: MichaelTyler-cc-by-sa

דו"ח מבקר המדינה אשר פורסם היום (ג'), כלל בין היתר חלק מיוחד החסוי מסיבות ביטחוניות, המצביע על כך שגורמי דת מוסלמיים ערכו בהר הבית חפירות ללא כל אישור או תיאום עם רשויות המדינה. על פי המבקר, הווקף המוסלמי ביצע עבודות תשתית, גם בכלים מכניים כבדים, שגרמו לנזקים אדירים לממצאים ארכיאולוגיים בהר.

"השמירה על עתיקות הר הבית ומניעת הריסתן היא משימה ציבורית מן המעלה העליונה", כתב המבקר בדו"ח, "חשוב להדגיש כי כל עבודה וחפירה בהר הבית יש לבצע בכפוף לאופיו של המקום, בקבלת ההיתרים הנדרשים ובעמידה בכל הכללים הארכיאולוגיים".

מבקר המדינה מתח ביקורת על כך שכל גורמי הפיקוח האחראים על הר הבית וביניהם גם עיריית ירושלים, משטרת ישראל ורשות העתיקות, לא טרחו להעביר כל דיווח למשרד מבקר המדינה - ולא נקפו אצבע אל מול מעשי הווקף. המבקר חתם את התייחסותו בכך שיש "להתנות את אישור ביצוען של העבודות המצריכות חפירה באתר באי-הפעלת כלים כבדים".

ח"כ אורי אריאל ("האיחוד הלאומי") טוען בעקבות פרסום הדברים כי "הדו"ח המלא מעיד על כישלון קולוסאלי של הרשויות האחראיות על אכיפת החוק בהר הבית: היועץ המשפט לממשלה, משטרת ישראל, רשות העתיקות ועיריית ירושלים. המחדלים חמורים פי כמה, לאור העובדה שהם מתרחשים במקום הקדוש ביותר לעם ישראל, וקדוש גם לדתות אחרות".

ח"כ אריאל, המשמש גם כיו"ר שדולת ירושלים בכנסת, ערך בעצמו מעקב נרחב אחר העבודות בהר הבית ואף הגיש דו"ח ביקורת בעניין. "התיקונים שיושמו בפועל קטנים מאוד", הוא אומר היום וטוען כי "רק חשיפה כמעט מלאה של הדו"ח לביקורת ציבורית תאפשר לציבור לאמוד הן את גודל המחדלים בהר הבית, והן את הרמה הגבוהה והרצינות שבדו"ח המבקר המלא".

"זכות הציבור לדעת את כל הנעשה במקום הקדוש ביותר, והטיעונים לחיסוי הדו"ח אינם מספקים כדי להתגבר על זכות זו, ברוב חלקיו. לאחר שקראתי את הדו"ח המלא ואת פרוטוקול הדיון שבו הוחלט על החיסיון, הסקתי כי יש לשנות את ההחלטה ולחשוף חלק רחב בהרבה מהדו"ח", קובע ח"כ אריאל.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה לדו"ח כי "המשטרה מסרה את תגובתה למשרד המבקר, ומעבר לכך אין מה הוסיף". מרשות העתיקות נמסר בתגובה כי "בשנים האחרונות מקיימת רשות העתיקות פיקוח על הנעשה בהר הבית, במגבלות המדיניות, ועל פי הנחיית הגורמים המוסמכים. למיטב שיפוטנו, אין פגיעה בעתיקות הר הבית".