מבקר המדינה: אין אכיפת חוק ביהודה ושומרון - איש היישר בעיניו יעשה

דו"ח מבקר המדינה מצביע על "כשל רב-מערכתי" בנוגע להתנהלות צה"ל והמשטרה נגד עבירות פליליות ביו"ש, כמו גם בנושא אכיפת חוקי התנועה באזור, שמביאה לסיכון חיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/13 16:19 י באב התשעג

מבקר המדינה: אין אכיפת חוק ביהודה ושומרון - איש היישר בעיניו יעשה
Etan J. Tal-cc-by, צילום: Etan J. Tal-cc-by

מבקר המדינה, יוסף שפירא, קובע היום (ד‘) בדו“ח שפרסם כי ביהודה ושומרון אין אכיפת חוק מסודרת - לא מצד צה“ל ולא מצד משטרת ישראל. המבקר הגדיר את הממצאים כעדות ל“מציאות קשה ומתמשכת. מדובר בכשל רב-מערכתי, שעל השרים הנוגעים בדבר לתת עליו את הדעת בהקדם“.

בדו“ח נכתב כי ”המשטרה ויחידת הפיקוח של המנהל האזרחי מסרבות לטפל במישור הפלילי בעבירות של תכנון ובנייה ביהודה ושומרון ולפעול נגד עבריינים ישראלים ופלסטינים בתחום זה, בטענה שהנושא אינו באחריותם... משמעות הדברים היא, כי אין בשטחים גוף המופקד על חקירת עברות של תכנון ובנייה במישור הפלילי. הדבר תורם להנצחת המצב הקיים של 'איש הישר בעיניו יעשה' בתחום זה“.

המבקר כותב בהקשר אחר כי גם אכיפת חוקי התנועה ביהודה ושומרון לוקה בחסר ומביאה לסיכון חיים של רבים. בדו“ח נכתב: ”יש לראות בחומרה את המצב הקיים, שבו נפגעת משמעותית האכיפה נגד עברייני תנועה פלסטינים ביהודה ושומרון. יש לשים קץ למצב לקוי זה מיידית. חשוב ששר הביטחון והשר לביטחון הפנים יקבעו בהקדם את חלוקת העבודה בין המשטרה לבין הפרקליטות בכל הנוגע לאחריות לטיפול בתביעות תעבורה“.

”על ראש המנהל האזרחי לבחון דרכים כיצד לשפר בהקדם את פעילות יחידת הפיקוח בתחומי אכיפת החוק ביהודה ושומרון בנושאים האמורים, ולטפל במתואם ובמשותף עם פיקוד המרכז ומשטרת ישראל בכל הליקויים שהועלו בדוח זה, כדי לגבש חזית פעולה משותפת ומוסכמת על כל הנוגעים בדבר בכל תחומי האכיפה באזור“, קובע המבקר שפירא בסיום הדו“ח.

בצה“ל הגיבו לדברים ומסרו בתגובה: ”צה"ל מברך על עריכת דוח המבקר. משימתו העיקרית של צה"ל באזור יהודה ושומרון הינה הגנה על התושבים ושמירת היציבות הביטחונית. בנוסף, על צה"ל מוטלת החובה לפעול לשמירה על הסדר הציבורי באזור, ובכלל זה האחריות הכוללת על אכיפת החוק. החובה לפעול לאכיפת החוק ביהודה ושומרון מוטמעת בקרב המפקדים והחיילים, והטיפול בה נלמד ומת רגל טרם כניסת הכוחות לתעסוקה מבצעית בגזרה, בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל ומשמר הגבול“.

עוד נמסר כי ”אכיפה מוצלחת של החוק באזור יהודה ושומרון מחייבת הירתמות ושיתוף פעולה של כל גורמי אכיפת החוק ומשרדי הממשלה המקצועיים. צה"ל רואה חשיבות רבה בביצוע אבטחה ובידוק במרחבי אזורי התעשייה ביהודה ושומרון ופועל כל העת בנושא, על-מנת להבטיח את ביטחון התושבים והאזרחים באזורי התעשייה ויפיק את הלקחים הדרושים מהדוח על מנת לממשם“.