מבצע צוק איתן: עשרות בנות שירות לאומי שוהות בדירות לא ממוגנות בעוטף עזה

למרות דרישה לאחר מבצע עמוד ענן, חלק מדירות השירות הלאומי בעוטף עזה לא מוגנות והבנות נאלצות ללון אצל שכנים. רשות השירות הלאומי: "המתנדבות הועברו למקומות לינה חלופיים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 31/07/14 14:44 ד באב התשעד

מבצע צוק איתן: עשרות בנות שירות לאומי שוהות בדירות לא ממוגנות בעוטף עזה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעוד מבצע צוק איתן נכנס ליומו ה-25 והלחימה בעזה נמשכת במלא העוצמה, כמו גם הרקטות הנורות יום ולילה לעבר יישובי עוטף עזה, מתברר כי בעוד שרוב התושבים ביישובים הסמוכים לקו העימות עזבו את בתיהם או נעזרים בממ"ד שהותקן בביתם, בנות שירות רבות ביישובים אלו מתגוררות במבנים ישנים בהם אין ממ"ד. בלית ברירה נאלצות הבנות לישון במקלט הציבורי ביישוב או לעבור להתגורר באופן זמני אצל משפחות שמאפשרות להן לינה לצד הגנה.

בימים אלו מאות מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי עושים ימים כלילות על מנת לסייע לתושבי הדרום. למרות הסיכון העצמי ממשיכות המתנדבים והמתנדבות להגיע לאזורים הסובלים מירי טילים מסיבי במהלך כל שעות היממה ומסייעים להורים עם הילדים, מקיימים הפעלות בתנועות הנוער ועוד.

בעוד שמבני התושבים ביישובים בעוטף עזה מוגנו בשנים האחרונות בשל איום הרקטות הידוע, מבנים רבים בהן שוהות בנות השירות אינם ממוגנים ועל כן כאמור הבנות נאלצות לשהות בבתי משפחות או במקלט. "אנשים במושב מארחים אותנו ללינה בממ"דים. אם לא היו מארחים אותנו היו בנות השירות נאלצות ללון במקלט הציבורי שכן דירות השירות אינן ממוגנות", מספרת בת שירות באחד מהיישובים, אך מצהירה כי השירות הלאומי עושה הכל על מנת לעזור לבנות. "הם עומדים איתנו בקשר ומשתדלים לסייע בכל דבר".

על ההתמודדות עם המצב היא אומרת "החניכים זקוקים לנו במיוחד בימים הקשים האלה, ידענו שאנחנו מגיעות לאזור שהוא לא פשוט מבחינה ביטחונית גם בימי שגרה. ההורים מאוד דואגים והיו שמחים שאחזור הביתה אבל הם מבינים שהתפקיד שלי הוא להישאר כאן. אנחנו מעודדות אחת את השנייה ומדברות בינינו על הרגשות כדי להפיג את המתח".

מתברר כי כבר לאחר מבצע עמוד ענן שיגר מנכ"ל רשות השירות האזרחי לאומי שר שלום ג'רבי מכתב דחוף למנכ"ל המשרד להגנת העורף בבקשה לזרז את המיגון לדירות השירות הלאומי ברחבי הדרום. "אני פונה אליך על מנת לזרז את דירותיהם של מתנדבי השירות האזרחי לאומי הפועלים באזורי העימות בדרום. כך נוכל להבטיח את ביטחונם ואת המשך שירותם התקין בימים בהם זקוקים להם כל כך", כתב כשהוא מציין שהורים רבים פנו לרשות בדרישה למגן את הדירות. עם זאת, נראה כי גם שנתיים לאחר הפניה לא כל הדירות מוגנו כמתבקש.

תגובת רשות השירות הלאומי -אזרחי :"אלפי מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי פועלים מאז תחילת מבצע 'צוק איתן' ביישובים המופגזים בדרום ובמרכז הארץ, במגוון משימות חיוניות: סיוע לפצועים בבתי החולים, הפעלת ילדים במקלטים ובקייטנות, חלוקת מזון לקשישים ובעלי צרכים מיוחדים, סיוע במוקדי החירום ובמוקדים העירוניים ועוד."

"המתנדבים המתגוררים בדירות שירות, פועלים לפי כללי ההתגוננות של כלל האוכלוסייה, ונמצאים בבניינים בהם יש מקלט או מרחב מוגן. עמותות השירות הלאומי-אזרחי דאגו להעביר את המתנדבים המתגוררים בבניינים בהם אין כלל מרחב מוגן או מקלט למקומות לינה חלופיים, וזאת היות שהשמירה על ביטחון ובטיחות המתנדבים נמצאת בראש סדר העדיפויות של הרשות והעמותות".

"כעת, לאחר מספר שבועות של לחימה, אין ספק כי למתנדבי השירות הלאומי-אזרחי תרומה של ממש לחיזוקו ועמידתו האיתנה של העורף. המתנדבים והמתנדבות, הרכזות ועובדי הגופים המוכרים פועלים מסביב לשעון בכדי לסייע למאמץ הלאומי, ויש להוקיר להם תודה".