מבצע צוק איתן: מידע לקראת שבת

בעוד שעות ספורות תרד השבת על מדינת ישראל. כפי הנראה החמאס ימשיך לשגר רקטות לעבר כל רחבי הארץ. הלכות שבת בזמן חרום, תדרי הרדיו השקט להפעלה בשבת ותפילה בעת הדלקת הנרות

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 11/07/14 14:38 יג בתמוז התשעד

מבצע צוק איתן: מידע לקראת שבת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בעוד שעות ספורות יחל יום השבת, שילווה ככל הנראה בירי עשרות רקטות מרצועת עזה לעבר כל רחבי הארץ. בינתיים כוחות צה"ל ממשיכים להיערך לקראת כניסה קרקעית, ואם הקבינט המדיני ביטחוני בסופו של דבר יחליט על כניסה זו יופעל גיוס מילואים נרחב.

לקראת שבת 'כיפה' עושה לכם סדר - מהם תדרי הגל השקט, מה מותר או אסור לעשות בשבת בזמן מבצע צבאי וירי רקטות, ותפילה לקריאה בעת הדלקת נרות.

תדרי הגל השקט

(צילום: Shutterstock)

פיקוד העורף: תחנות הרדיו קול חי, קול ברמה ורדיו דרום יפעילו בשבת הקרובה גל שקט בכל הארץ בתדרים 93FM, 92.8FM ו-92.1FM 104.3FM 105.7FM 101.5Fm, 95.8fm,97fm. רדיו חיפה יפעיל גל שקט כל השבת בתדר 99.5. הגל השקט יופעל מכניסת השבת ועד צאת השבת. במקרה של התראה בזמן אמת תושמע אזעקה בשידור.

(הנתונים באדיבות רוטר נט)

כניסת ויציאת השבת

כניסת השבת: ירושלים: 19:10, ביתר עילית: 19:12, בית שמש: 19:11, קרית גת ובני ברק: 19:27, מודיעין עילית: 19:21, אלעד: 19:19, באר שבע וצפת: 19:20, אשדוד ונתניה: 19:28, חיפה: 19:22.

יציאת השבת: ירושלים, קרית גת ואלעד: 20:30, ביתר עילית, בית שמש, מודיעין עילית ובאר שבע: 20:29, בני ברק, אשדוד, צפת ונתניה: 20:31, חיפה: 20:32, ר"ת: 21:04.

(הנתונים באדיבות רוטר נט)

הלכות השבת (הרב דוד סתיו)

בשל חששות מפני התקפות רקטות וטילים מכיוון עזה על ריכוזי אוכלוסין בישראל חובה עלינו לנקוט

במשנה זהירות לקיים את הציווי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

כל ההנחיות המוזכרות כאן הן בכפוף להנחיות פקוד העורף ולא באות להחליפן.

א. מותר להשאיר את הרדיו פתוח על הגל השקט במהלך השבת כדי שכל אחד יוכל לשמוע את צפירות האזעקה בשעת הצורך.

ב. המתגוררים במקומות בהם במהלך ההליכה לבתי הכנסת יש חשש שלא יוכלו למצוא מקום מיגון בשל זמן ההתראה הקצר בין האזעקות לנחיתת הרקטות - מוטב שיתפללו בביתם, ולא יסכנו חייהם בהליכה לבתי הכנסת.

ג. אזרחים המשרתים בשרות מילואים פעיל, ונמצאים בבתיהם רשאים לענות לשיחות טלפון במהלך השבת, כאשר קיים סיכוי שמדובר בקריאה לחזור לשרות במהלך השבת

ד. חיילים שגויסו או אזרחים עובדי צה"ל, ושוחררו במהלך יום השבת לביתם, רשאים לחזור ברגל לביתם רק אם המרחק בין הבסיס לביתם אינו גדול משנים עשר ק"מ. חזרה ברכב אסורה בכל מקרה.

ה. הלכה פסוקה היא שאין מתענים על שום צרה מצרות הכלל אבל בהחלט זועקים ומתחננים בתפילות השבת אפילו על יחיד הנרדף מפני אנסים או לסטים (שו"ע או"ח סי' רפח ס"ט) ועל אחת כמה וכמה כאשר צבור שלם נמצא תחת התקפה שמותר ונכון להרבות באמירת תהילים ותפילה למען נצא מאפלה לאורה.

(צילום: Shutterstock)

תפילה בעת הדלקת נרות שבת

הרבנית רבקה שפירא והרב דוב ברקוביץ ממדרשת שובה כתבו תפילה מיוחדת לימים אלו שתאמר בזמן הדלקת הנרות בערב שבת. הפיצו את התפילה וזכו את הרבים

ריבונו של עולם, אדון השלום מלך שהשלום שלו, הבוחר בעמו ישראל באהבה. מודה אני לפניך בכל לבי ובכל נפשי על הנסים הגלויים שזכינו להם בימי המערכה ששונאינו כפו עלינו. ככתוב בדברי קדשך, "כִּי-הִנֵּה אוֹיְבֶיךָ יֶהֱמָיוּן וּמְשַׂנְאֶיךָ נָשְׂאוּ רֹאשׁ... אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא-יִזָּכֵר שֵׁם-יִשְׂרָאֵל עוֹד". ואתה ברחמיך הרבים פורש עלינו סוכת שלומך. מאות כדורי אש, שוגרו לערי עמך, נחתו על ארצך הטובה, ואני משתאה ומתפעלת על נפלאותיך שבכל רגע ורגע עמנו, ועל רוב טובך שאתה שומר עלינו ועל ילדנו מכל פגע.

יהי רצון מלפניך שברחמיך הרבים תגן עלינו מכל דבר רע ושתשמור את תושבי ארצנו ואת חיילנו המקדשים את שמך בעולם.

יהי רצון מלפניך שתשלח מזור לתושבי הדרום ותחזק את לבם באמונתך ובתקוות ישועתך הקרובה לבוא.

יהי רצון מלפניך שנזכה כולנו בשמחת עקירת הרשע מעולמך ברוך החיים.

"וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְֹמָחוּ וִישָׁרִים יַעֲלֹזוּ, וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ וְעוֹלָתָהּ תִּקְפָּץ פִּיהָ וְכָל הָרִשְׁעָה כֻּלָּהּ בֶּעָשָׁן כְּעָשָׁן תִּכְלֶה כִּי תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדוֹן מִן הָאָרֶץ".

"ונתתִּי שָלוֹם בָאָרֶץ וּשְכַבְתֶם וְאֵין מַחֲרִּיד, וְהִּשְבַתִּי חַיָה רָעָה מִּן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲברֹ בְאַרְצְכֶם".

"וזכנו לקבל שבתות מתוך רוב שמחה ומתוך עושר וכבוד ומתוך מעוט עוונות".

הנחיות פיקוד העורף

הכנת הבית ובני המשפחה

את המרחב המוגן נבחר בהתאם לזמן ההתרעה העומד לרשותנו מרגע הישמע האזעקה או קול הנפץ, חשוב לקבוע את המקום אליו ניכנס בזמן ירי רקטות מבעוד מועד.

בעדיפות ראשונה, יש לבחור את הממ"ד, הממ"ק או המקלט הפרטי. בהיעדר ממ"ד או מקלט פרטי יש לבחור חדר מוגן ע"פ הנחיות פיקוד העורף. ודאו כי כל בני הבית מכירים את המרחב או החדר המוגן. חשוב לקבוע חדר זה בכל מקום בו נשהה (בית, מקום עבודה וכו'). הקפידו לצייד את המרחב או החדר המוגן בתיק החירום ולבצע הכנה משפחתית.

( פיקוד העורף)

כיצד בוחרים ומכינים את המרחב המוגן לשעת הצורך :

  • ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) הם הבחירה המועדפת.
  • מקלט: א. מקלט בבניין משותף - בתנאי שהמקלט פנימי ונמצא בתוך הבניין ובתנאי שניתן להגיע אליו דרך חדר מדרגות פנימי ללא תלות בזמן ההתרעה. ב.מקלט ציבורי - בתנאי שניתן להגיע אליו תוך פרק הזמן הנדרש מרגע הישמע אזעקה.
  • באין ממ"ד, ממ"ק או מקלט יש לבחור חדר פנימי מוגן שבו מינימום קירות חיצוניים, חלונות ופתחים.
  • דיירי הקומה העליונה המתגוררים בבניין מעל שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט פנימי, ירדו שתי קומות ויישארו בחדר המדרגות.
  • דיירי הקומה העליונה המתגוררים בבניין בן שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט פנימי, ירדו קומה אחת ויישארו בחדר המדרגות.

הסבר להנחיות:

  • בבניין בן שלוש קומות קומת חדר המדרגות המוגנת ביותר היא הקומה האמצעית (קומה שנייה).
  • בבניין מעל 3 קומות, כל קומות חדר המדרגות מוגנות פרט לקומת הקרקע ושתי הקומות העליונות.
  • אזרחים נדרשים לא להימצא ברחבת כניסת בניינים כיוון שקיים סיכון לרסיסים והדף כתוצאה מנפילות טילים בסמוך לבניינים.

בעת שהייה בקרוואן - במידה וזמן ההתרעה אינו מאפשר לבצע "הכי מוגן שיש" יש לשכב במרכז הכיתה / קרוואן ולהגן על הראש באמצעות הידיים, להתרחק מפתחים וחלונות.

מחוץ למבנה:

בשטח בנוי - יש להיכנס למבנה ולפעול על על- פי ההנחיות לשוהים במבנה.

בשטח פתוח - יש לשכב ולהגן על הראש בידיים.

(פיקוד העורף)

הנוסעים ברכב (במהלך השבוע):

יעצרו בצד הדרך, יצאו מהרכב ויכנסו למבנה או למחסה קרוב.

במידה ולא ניתן להגיע למבנה או מחסה בפרק הזמן הנתון, יש לצאת מהרכב, לשכב על הרצפה ולהגן על הראש בעזרת הידיים.

במידה ולא ניתן לבצע את שתי ההנחיות הקודמות יש לעצור ולהמתין ברכב 10 דקות.

הנוסעים בתחבורה ציבורית (במהלך השבוע):

בהשמע אזעקה בעת נסיעה באוטובוס, על הנהג לעצור את האוטובוס, לפתוח את דלתות האוטובוס ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו חלונות ולהגן על ראשם.

בהשמע אזעקה בעת נסיעה ברכבת, על הנהג להאט את הרכבת ל-30 קמ"ש במשך 10 דקות, יש להמצא מתחת לקו חלונות.

( פיקוד העורף)

לאחר האירוע:

ניתן לצאת מהמיגון לאחר 10 דקות, באם לא ניתנה הוראה אחרת.

יש להתרחק מחפצים בלתי מזוהים. במידה שראית רקטה על הארץ יש להרחיק סקרנים ולהודיע לגורמי הביטחון.

צוות האתר 'כיפה' מאחל לקוראיו ולכל עם ישראל שבת בטוחה ושקטה