מבוכה: נשיאת ברזיל מתנגדת למינויו של דיין לשגריר ישראל במדינה

למרות שמינויו אושר כבר בממשלה ייתכן ודיין לא ימונה לשגריר ישראל בברזיל בשל המסרים השקטים מכיוונה של נשיאת ברזיל רוסף כי היא מתנגדת למינוי כשגריר בשל היותו מתנחל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/09/15 09:45 ז בתשרי התשעו

מבוכה: נשיאת ברזיל מתנגדת למינויו של דיין לשגריר ישראל במדינה
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

מבוכה לישראל, בברזיל מתנגדים למינויו של דני דיין לשגריר ישראל במדינה. על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, העבירה מסרים לישראל לפיהם דעתה אינה נוחה ממינויו של דני דיין, לשעבר ראש מועצת יש"ע, לתפקיד שגריר ישראל בברזיל. ההסבר להתנגדות: בברזיל טוענים כי הרקע של דיין כאחד ממנהיגי המתנחלים, שיחזור בחופשות לביתו במעלה שומרון לא מוצא חן בעיניהם.

המסרים האלה מעמידים את ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו בדילמה בנוגע למינוי דיין, שאושר בממשלה לפני כשבועיים. לפי הנוהל הדיפלומטי, כאשר ממשלה ממנה שגריר היא מעבירה את שמו לממשלה המארחת ומבקשת את הסכמתה. סירוב של ממשלה מארחת לקבל שגריר הוא נדיר מאוד ובדרך כלל כדי להימנע מתקרית דיפלומטית - נהוג להעביר מסרים שקטים שעדיף למשוך את המינוי כדי שלא ייתקל בסירוב.

אם נתניהו ימשוך את המינוי של דיין זו תהיה סטירת לחי לדיין ובעצם להתנחלויות כולן, לפי ההיגיון הברזילאי והתקדים שייוצר כל מי שמתגורר בהתנחלות כולל יו"ר הכנסת לדוגמא פסול לשמש כשגריר ומבחינתה של ישראל מדובר בתקדים חמור ובעייתי. אם נתניהו יתעקש להשלים את המינוי ויקבל בסופו של דבר סירוב רשמי, הדבר עלול לגרום למשבר ביחסים עם ברזיל - מדינה שנתניהו רואה בקידום היחסים איתה יעד אסטרטגי חשוב מאוד לישראל. בסביבתו של נתניהו לא אמרו נואש ומאמינים שיצליחו בסופו של דבר לשכנע את נשיאת ברזיל לאשר את המינוי, בנימוק שדיין מייצג את ממשלת ישראל ואת מדיניותה.

ייתכן וההתנגדות לדיין היא בשל הלחץ של ארגונים רבים בברזיל שחתמו על עצומה שלא לאשר את מינויו לתפקיד בטענה שמינויו הוא הפרה של הלגיטימיות הבינלאומית ואתגר לריבונות של ברזיל. גם מספר חברי פרלמנט בברזיליה הצטרפו למחאה.

דני דיין, יליד ארגנטינה בן 59, היה יושב ראש מועצת יש"ע בין השנים 2013-2007 וזכה לכינוי "שר החוץ" של המתנחלים על שום כישורי ההסברה המשובחים שלו הוא ניסה את מזלו בהתמודדות על מקום ברשימת הבית היהודי בכנסת אך נחל כישלון.

אחת האפשרויות של נתניהו היא למנות את דיין לשגריר במדינה אחרת כפי שכבר קרה בעבר. היום הממשלה צפויה לאשר את בקשתו של נתניהו למנות את צבי חפץ לתפקיד השגריר במוסקבה. לפני כמה חודשים אישרה הממשלה את מינויו של חפץ לשגריר בסין במקומו של מתן וילנאי. מסיבה שאינה ברורה, נתניהו התחרט והחליט להשאיר בסין את וילנאי ולשלוח למוסקבה את חפץ כך שהחלפת מדינה אינה תקדים חדש.

בינתיים סירבו הגורמים הרשמיים בישראל להגיב בנושא ודיין עצמו מסר ל'ידיעות אחרונות': "אני מציע שתפנה למשרד החוץ. אני לא יודע על כך".