מאסר על תנאי לרב שהורשע בגרימת מוות ברשלנות של תלמיד

סגן ראש ישיבת חורב ירושלים הורשע בגרימת מוות ברשלנות של אביתר אביבי לפני ארבע שנים. השופטת קבעה: יקבל 4 חודשי מאסר על תנאי, ישלח ל-400 שעות עבודה לתועלת הציבור ויפצה משפחת התלמיד ב-10,000 ש"ח

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/11/14 10:27 ה בכסלו התשעה

הרב יוסף אליאב, סגן ראש ישיבת חורב בירושלים, הורשע בגרימת מוות ברשלנות כיוון שלא דאג לפיקוח נאות על תלמידיו במהלך טיול שהסתיים במות תלמיד, אך נגזר עליו עונש קל - מאסר על תנאי ועבודות של"צ, כך התפרסם באתר פסק דין.

המקרה אירע לפני ארבע שנים, כשבמהלך טיול בית ספרי באזור הצפון, אליו יצאו 215 תלמידי חטיבת הביניים של ישיבת חורב לטיול שכלל לינה בגני חוגה באזור בית שאן. למחרת, בשעה 18:15, התיר הרב אליאב לתלמידים להיכנס למי בריכת חוגה אף שלא קיבל את אישור ההורים או משרד החינוך להכנסתם לבריכה, וכן לא בדק את יכולות השחיה שלהם. זמן קצר לאחר שנכנסו התלמידים לבריכה טבע אביתר אביב, תלמיד הישיבה בן 12.5, ומאמצים ההחייאה בו כשלו. בעקבות טביעת הנער, הוגש נגד סגן ראש הישיבה הרב יוסף אליאב, שארגן את הטיול והיה אחראי לו, כתב אישום ויוחסה לו עברה של גרימת מוות ברשלנות.

במהלך המשפט הודה הרב אליאב במיוחס לו אך ביקש להימנע מהרשעתו מחשש שעתידו המקצועי ייפגע. "יש שיש להתחשב בכך שהנאשם הוא איש חינוך ותיק ומוערך שהקדיש את כל חייו למען התלמידים", אמר סניגורו וציין שהעובדה שהנאשם נטל על עצמו את מלוא האחריות אף שגורמים נוספים מעורבים במקרה, משקפת את אישיותו המיוחדת. לטענת הסניגור לא מדובר ברשלנות חמורה שכן הרב אליאב ארגן את הטיול בצורה אחראית, כשעל קבוצת התלמידים פקחו שני מצילים ושלושה מורים, תוך שהרחצה בוצעה באזור לא עמוק באור יום.

מנגד, טענה המאשימה כי הרב אליאב לא ווידא כי ההורים מסכימים שילדיהם ייכנסו למים ומאשרים כי הם יודעים לשחות, וגם טרם הכניסה לבריכה הוא לא דאג לבדוק זאת ולפיקוח הולם. לטענתה לא ברור מהו הנזק שייגרם להר אליאב אם יורשע, ובכל מקרה שיקוליו מתגמדים אל מול הפגיעה בקדושת החיים. "אי הרשעה בתיק הזה תעביר מסר שגוי, שמותו הטראגי של תלמיד מתקבל בסלחנות", קבעה המאשימה וביקשה להרשיע את הנאשם ולהטיל עליו 6 חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי למשפחת המנוח.

בתום הדיונים, קבעה השופטת עדי במביליה-איינשטיין, כי הרב אליאב התרשל באופן חמור ביותר כשאפשר ל-80 להיכנס למי בריכה עמוקים יחסית, ללא אישור הורים, מבלי לדעת האם הם יודעים לשחות ומבלי להעמיד מספר הולם של מפקחים. "רשלנות הנאשם בפיקוח. סיכנה את הילדים באופן ממשי, בעיקר את אותם ילדים שלא ידעו לשחות, כמו המנוח, קבעה השופטת והבהירה כי לא מדובר ברשלנות רגעית וקלה אלא ברשלנות מתמשכת ומהותית. "מחדלי הנאשם הם כה משמעותיים שלא ניתן להימנע מהרשעתו. גם אם הנאשם אדם חיובי שהקדיש חייו לחינוך ואף שנטל על עצמו את האחריות הבלעדית למקרה - עדיין לא ניתן להימנע מהרשעה במקרה, בו רשלנותו הובילה לגדיעת חייו של ילד. אי הרשעה עלולה לשלוח מסר שגוי למחנכים, שרשלנות בשמירה על בטחון התלמידים אינה חמורה במיוחד".

למרות דבריה החמורים, קבעה השופטת כי בהתחשב בנסיבות האישיות והמקלות כי יוטלו על הרב אליאב עבודות של"צ בהיקף של 400 שעות, 4 חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 10,000 ש"ח למשפחת המנוח.