מאחורי הקלעים של המשא ומתן של נתניהו והרצוג

נתניהו הבטיח להרצוג זכות וטו על כל הקשור להתנחלויות, מחויבות מחודשת לפתרון שתי המדינות וחידוש תהליך השלום

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 07/08/16 10:37 ג באב התשעו

מאחורי הקלעים של המשא ומתן של נתניהו והרצוג
פלאש 90, צילום: פלאש 90

המשא ומתן שניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו מול ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג, התנהל מרגע הרכבת הממשלה הנוכחית, כך מדווח הבוקר העיתונאי בן כספית במעריב. לדבריו נתניהו ניהל במקביל גם משא ומתן מול ליברמן והציע לו את תיק הביטחון מספר פעמים לפני שהסכים ליברמן להצטרף לממשלה.

לטענתו של כספית הרצוג שאף להיכנס לממשלה במקומה של מפלגת הבית היהודי, ונתניהו מצוטט שאמר על בנט "אני מתעב אותו. אני לא מעריך אותו, אבל אני לא יכול להוציא אותו. בחוץ, הוא יחבור לליברמן ואני לא יכול להרשות את זה לעצמי". למרות זאת, המשיך הרצוג במגעים, בניסיון להצטרף לממשלה בגרסתה הנוכחית.

ככל הנראה, נוהלו המגעים ישירות על ידי נתניהו ועל ידי עו"ד דוד שמרון המקורב לנתניהו. בין המעורבים הנוספים במגעים היו השר יריב לוין, ח"כ איתן כבל, ח"כ שלי יחימוביץ וח"כ ציפי לבני.

הצעת נתניהו להרצוג כללה את תיק החוץ, תיק הביטחון לחצי קדנציה (לא כולל תפקיד מתאם הפעולות בשטחים), תיק הכלכלה, איכות הסביבה, חקלאות (למעט החטיבה להתיישבות), שיתוף פעולה אזורי, גימלאים ועוד. ככל הנראה התכוון נתניהו להגדיל משמעותית את מספר השרים בממשלה אך בכל מקרה לא הסכים לוותר בשום אופן על תיק התקשורת.

בנוסף נתניהו הסכים כי להרצוג תהיה זכות וטו על כל הקשור להתנחלויות, כולל וטו על הכרזה על אדמות מדינה, על הפקעות, על תשובות ועמדות המדינה לבג"ץ ועוד. הרצוג דרש גם הטלת ודו בדיעבד על חוקים שכבר אושרו והשהיית מתווה הגז בחצי שנה.

בנושא המדיני סיכמו נתניהו והרצוג כי יחל חידוש המחויבות לפתרון שתי המדינות, קבלת היוזמה הערבית עם הסתייגויות, כמו כן תתגבש ועידה בינלאומית שאליה יוזמנו ירדן, האמירויות, סעודיה, מצרים, קטאר, ישראל, הפלסטינים, בנוכחות ארה"ב והאיחוד האירופי. לוועידה יוזמן גם אבו מאזן, והיא תהווה חידוש רשמי של תהליך השלום. במהלך המגעים, לטענת כספית, אמר נתניהו כי אין חשיבות בטחונית לקיום ההתנחלויות ואמר כי הפתרון האמיתי לסכסוך הוא חילופי שטחים עם ערביי ישראל.

המגעים בין השניים התפוצצו בעקבות נסיגה של נתניהו מההסכמות אליהם הגיעו הצדדים ובמקומו של הרצוג, נכנס ליברמן לממשלה.