מאות עובדים מפוטרים בפריפריה, הח"כים הדתיים שותקים

בעוד חברי הכנסת והמועמדים רצים מכנס לכנס, בדרום מפוטרים מאות עובדים. עד עתה התייחס רק חבר כנסת דתי אחד למצב בפריפריה. משה סלומון: הציונות הדתית חייבת להתעורר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/15 13:31 ד באדר התשעה

מאות עובדים מפוטרים בפריפריה, הח"כים הדתיים שותקים
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

להט"בים, איראן, מצב הדיור ובית ראש הממשלה, על כל אלו חברי הכנסת והמועמדים השונים מתראיינים בהרחבה, בין אם מגינים על עצמם או תוקפים. בעוד הכנסים נמשכים וההבטחות מתעופפות באוויר, בדרום מפוטרים מאות עובדים, ועד עתה אין אפילו חבר כנסת דתי אחד, למעט נפתלי בנט שהתייחס לנושא בסרטון שהעלה, שעסק בעניין.

בדקות אלו מסתיימת הפגנה של מאות מעובדי מפעל תרכובות ברום, מפעלי ים המלח, עובדי עיריית ערד, חברי ועדים, עובדי מפעלים ותושבים באזור, במחאה על מצב התעסוקה בדרום הארץ ומכתבי הפיטורים שנשלחו לעובדים. “ההנהלה רוצה לפטר עובדים כשהיא מרוויחה מיליארדים? מאיזו סיבה?”, זעמו העובדים.

באוקטובר האחרון פוטרו מאות עובדים במפעל מגבות בערד, ובימים האחרונים מקבלים עשרות עובדים בחברות ברום וכי"ל מכתבי פיטורין. מכיוון שמדובר בעיירה רחוקה יחסית מהמרכז או אפילו מבאר שבע, אין מקומות עבודה חלופיים לעובדים, ורבים מהם מוצאים עתה את עצמם ללא עבודה בגילאים בהם להתחיל מחדש היא משימה קשה עד כמעט בלתי אפשרית.

מדובר בפעם המי יודע כמה בה רוצים לפטר עובדים בפריפריה, בדרום או בצפון, אך בניגוד לפעמים קודמות בהן חברי כנסת שונים דאגו להשמיע את קולם, הפעם, בצל הבחירות המתקרבות, חברי הכנסת והמועמדים שומרים על שתיקה. באופן אבסורדי, בעוד חברי הכנסת הדתיים במפלגות השונות מוכנים לריב בינם לבין עצמם בנוגע לנושאים רבים, בנושא זה נשמרת אחדות מטרידה.

יש לציין כי היחיד שהתייחס לנושא באופן כללי היה שר הכלכלה נפתלי בנט שהעלה סרטון לדף הפייסבוק שלו בו הוא טוען שהוא עובד על פתרון, אך לדברי פעילים הדבר אינו מספיק. לדבריהם במאהל המחאה בבאר שבע עד עתה אפילו לא חבר כנסת דתי אחד הגיע להביע סולידריות. הפעיל החברתי וכתב מקור ראשון אלישיב רייכנר אומר בשיחה ל'כיפה' שלדעתו הטיפול של חברי הכנסת הדתיים בפרשה, ובפרשות אחרות, פשוט לא מספיק. “כשסגרו את מפעל המגבות בערד אף אחד לא הגיע וכנראה שגם לא להפגנות הללו. זו בעיני בושה שאין התייצבות של חברי הכנסת הדתיים. גם אם אתה חושב שאין פתרון הבעת סולידריות זה דבר מבפני עצמו. אנחנו יודעים להביע סולידריות על דברים אחרים גם כשאין לנו פתרון".

"כשמדברים על המשולש - עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל, מדובר באופן חד משמעי על נושא הצדק החברתי, ומצער מאוד שהציונות הדתית לא משדרת את זה", אומר ל'כיפה' משה סלומון, מנכ"ל עמותת "הנני" שמפעילה רשת גרעינים חברתיים, ומועמד הבית היהודי במקום ה-19. “כאשר מפעל נסגר או יש עוולה ופיטורין אנחנו אלו שצריכים להזדעק".

(צילום: דוברות)

"יש תחושה בציונות הדתית שהשמאל לקח את הנושא של צדק חברתי ויוקר המחייה, ואנס את הדתיים לומר שלא נהיה כמותם. זו טעות חמורה", מוסיף סלומון. “הצדק החברתי הוא חלק מהיהדות ואנחנו לא מתייחסים אל הנושא מספיק. זה בהחלט נושא שהציבור הדתי חייב לעסוק בו. להבין שמדובר בחלק אינטגרלי של הציונות הדתית ולא דבר שולי".

ואכן, בעוד עשרות גרעינים עולים לקרקע ומשנים את המצב מבחינה דמוגרפית, המצב בכנסת ישראל נותר אך ורק בידי השמאל החילוני, כשבעוד מאות אנשים בפריפריה לא מצליחים להתמודד עם יוקר המחיה ומוצאים עצמם ללא עבודה, הח"כים שומרים על שתיקה ללא הבדל בין מפלגה כלשהי - יש עתיד, הבית היהודי או הליכוד. גם המפלגות שמתייחסות לנושא, עושות זאת בהתייחסות למעמד הביניים בעיקר ולא למעמד הנמוך או למתגוררים בפריפריה.

"אנחנו כמפלגה חייבים להתייחס לבעיות החברתיות שכוללות פיטורי עובדים, כחלק מהתפיסה שלנו ולא כגימיק בחירות", אומר ל'כיפה' הרב רחמים ניסימי, יו"ר ארגון שעלי תורה, שהתמודד בבחירות הקודמות בפריימריז הבית היהודי. “ישנה התחלה של התייחסות, והתפקיד שלנו לחזק את ההתייחסות הזו ולעסוק לא רק בנושאי תורה והתיישבות אלא בבעיות של עם ישראל. אי אפשר להנהיג בלי להתייחס לנושאים כאלו".

(צילום: יחצ)

"ישנה התייחסות עקיפה בהקמת הגרעינים התורניים והמשימתיים", מוסיף הרב ניסימי. “אנחנו עושים שינוי דמוגרפי ברמה הלאומית. אלפי משפחות עוברות לדרום. עם זאת צריך לעבור גם לדברים היום יומיים. חשוב להבין שרק ככה נגיע להנהגת המדינה".

"אני קורא לחברי הכנסת ללכת בעקבות הגישה של אורי אריאל בדיור", מסכם הרב ניסימי את דבריו. “לדאוג לכלל ישראל, אלו שמתמודדים ביום יום עם קשיי פרנסה וסגירת מפעלים. מדובר בציווי מהתורה ממש".