לשקר אין רגליים

כשאנחנו מדברים על צבא מודרני, אי אפשר להתבלבל: יש תפקידים צבאיים שנשים יכולות לעשות טוב הרבה יותר מגברים. תגובה נוספת לפולמוס גיוס הבנות הדתיות לצה"ל

חדשות כיפה רוני מרטין 29/12/13 07:09 כו בטבת התשעד

לשקר אין רגליים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הרב יוני לביא פרסם בכיפה תשובה העוסקת בשאלת גיוס בנות לצבא, להלן ציטוטים מתשובתו ותגובה עליהם.

"צבא נועד להיות מכונת לחימה. מטרתו להביס את האויב. ואת זה עושים רק בדרך אחת: בכוח. בנחישות. לעתים אף באכזריות."

האם חיילות מפיקוד העורף שתפקידן להסביר בצורה רגועה לאזרחים מודאגים כיצד צריך להירגע ולהכין את הבית למצב חירום, האם הן "מכונת מלחמה"? האם הן מדברות לטלפון "בכוח, בנחישות, לעיתים אף באכזריות"? ובכוונה נתתי דוגמה מפיקוד העורף ולא מהמקומות הברורים כמו חיל חינוך ודובר צה"ל.

"העיקרון הזה נכון גם כשמדובר בתפקידים תומכי לחימה ולאו דווקא בלחימה ישירה. הצבא בעיקרון עוסק בלחימה ובהיותו כזה הוא באופיו מקום גברי."

רובו הגדול של הצבא אינו עסוק בלחימה, מיעוט קטן הם לוחמים, חלק אחר עסוקים בתפקידי מעטפת ללחימה (לדאוג שיהיה מספיק מדים לחיילים, שדואר יגיע אליהם, תמיכה כלכלית בחיילים עם בעיות כלכליות ועוד), חלק אינם קשורים כלל לענייני לחימה, איסוף מודיעין, הכנת העורף, תפקידי חינוך, ניהול לוגיסטי ועוד.

אפשר להתווכח על השאלה מה צריך להיות תפקידו של הצבא ועל מה הוא צריך לקחת אחריות. אפשר לדרוש לפרק את חיל חינוך ולהעביר את תפקידיו למשרד החינוך, אפשר לדרוש לפרק את פיקוד העורף לעשות ממנו גוף ממשלתי עצמאי, אפשר לדרוש שיאזרחו את כל התפקידים שאינם תפקידי לחימה, נכון, אפשר לדרוש הרבה דברים אבל אי אפשר להתכחש למציאות העכשווית. המציאות היום היא שתחת הגוף הענק הזה ששמו "צה"ל" יש הרבה גופים העוסקים בהרבה דברים, חלק קטן מהם הוא לחימה שע"פ תורתנו הקדושה אינה ראויה לאישה. אין שום היגיון לאסור את הרוב בגלל מיעוט, בצורה כזו אפשר לאסור לכהנים לעבוד בכלל בעולם הרפואה כי הרפואה עוסקת גם במתים ואין לדבר סוף.

תחת אחריותו של הצבא כפי שהוא בנוי היום יש הרבה תפקידים שצריכים להתבצע ע"י נשים ודי לעיין בשאלון העדפות שמקבלות בנות כדי להבין זאת. אי אפשר להגיד שיש אופי שונה לאיש ולאישה ושכל מין יעסוק במה שראוי לו ובאותה נשימה לשלוח לגברים למרכזי קליטה שיחנכו את הילדים הרכים לציונות וילמדו אותם עברית, כנ"ל על טלפניות של פיקוד העורף. שרתתי בחיל המודעין ונחשפתי לתפקידים רבים בחיל, אני יכול להעיד שע"פ החלוקה הזו של תפקידים גבריים ונשיים, רובם הגדול של התפקידים שםהם תפקידים "נשיים".

"גם מי שלא חושבת על שירות קרבי (ורוב הבנות אכן משובצות בתפקידי עורף), לא תוכל להימלט מהעובדה שהאווירה הצבאית המקובלת סותרת את הקדושה ואת הצניעות הבסיסית שאנו שואפים אליהן."

דבר זה אינו קשור כלל לגיוס בנות אלא לגיוס באופן כללי, אם זו המציאות בצבא אז צריך לאסור גם על הגברים לשרת שם. אין סברה לאסור על נשים ולהתיר לגברים, מה גם שנשים בד"כ מוכיחות כי הן שומרות על צניעותן וקדושתן יותר מגברים (ראה את לדוגמה את הסיפור על לימודי פיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל שהביא הרב מלמד ברביבים לפני כמה שבועות). וגם כאן צריך לדעת שיש הבדל מאוד משמעותי בין גדוד לוחם על גבול לבנון לבין בסיס הדרכה במרכז הארץ (אגב, הסיכוי של בת דתיה ובת בכלל להגיע לבסיס הדרכה במרכז גבוה עשרות מונים מהסיכוי להגיע לגדוד הלוחם).

"כמות ההטרדות וההתייחסות לנשים כאובייקט מיני, רמת ניבולי הפה, הגרפיטי ה'מפואר' בשירותים, ואפילו אחוז המעשנים בצבא, גבוהים בעשרות עד מאות אחוזים משיעורם באזרחות! כל אלו הם סימפטומים לעובדת היסוד - מסגרת נוקשה וכובלת (כמו זו הצבאית) מזמינה מטבעה התפרקות ופריצת גבולות בכל הזדמנות. "

במהלך שירותי הצבאי בסדיר (שלא היה לפני כ"כ הרבה זמן) ובמילואים יצא לי להגיע להרבה בסיסים של חיל המודיעין בפרט וחילות עורפיים בכלל. לא נתקלתי שם ביותר גרפיטי מאשר מרכזי קניות, תחנות מרכזיות או בתחנות דלק. להפך, ראיתי בצבא הרבה יותר משמעת והרבה פחות התפרקות ופריצת גבולות מאשר במרכזי קליטה, ומרכזי קניות. איך אפשר להגיד שהצבא הוא מקום פרוץ ביחס לאזרחות? תשווה את לבושן של חילוניות רגילות ללבושן של חיילות? נכון זה לא אולפנה אבל חוץ מאולפנה שום דבר אינו אולפנה! לא בתי ספר חילוניים, לא מרכזי קליטה, לא מרכזי קניות, לא בתי חלים, לא אוניברסיטאות, לא כלום! האם תאסור מבנות לצאת מהאולפנה עד שיתחתנו?

"מערכת שבה נער בן עשרים הוא פוסק כמעט כול יכול על רווחתן, תנאי השירות והחופשות של נערות צעירות היא הרת אסון."

עם כל הכבוד הטיעון הצניעותי הזה גם כן לא נכון. אומנם נכון בחורה בשירות לאומי יכול לתפוס קריז ולברוח בלי לתת הסברים לאף אחד בניגוד לצבא. אבל מערכת ההרתעה בנושא הטרדות מיניות בצבא גבוה עשרות מונים מאשר בגופים אחרים באזרחות. רופא בכיר שמטריד בת שירות מסכן מעט מאוד, דבר ראשון כל מערכת הביקורת היא פנימית (בתוך הבית חולים), כל עוד לא מדובר בפרשה מאוד מאוד חמורה בית החולים יעדיף לשמור על הרופא הבכיר שמוסיף שם ויוקרה לבית החולים, וגם אם לא, רופא בכיר לא יתקשה למצוא עבודה בבתי חולים אחרים או במסגרות פרטיות. לעומת מפקד בצבא שמטריד בחורה, הוא מסכן הכל, מערכת הביקורת היא חיצונית, מפקד שמאבד את הקריירה הצבאית שלו אין לו לאן ללכת. אגב כשמדובר בהטרדות מיניות הבחורה כן יכולה לקחת את הדברים שלה וללכת, היא תצטרך לעבור בדרך באחד מהגורמים החיצוניים לבחירתה (חלקם אזרחיים, חלקם צבאיים)ולא לחזור לבסיס עד שהסוגייה תתברר, אגב הפרטים על אותם גורמים כולל טלפונים וכתובות, כתובים ע"פ פקודה בכל תא שירותים צבאיים כדי שלא יווצר מצב שמישהי לא תכיר את הדרך שלה לברוח אם היא צריכה. במקרה שלבחורה סתם אין כוח ללכת להתנדבות או שהיא מעדיפה לעשות לביתה, אכן כפי שכתבת רק בשירות הלאומי אפשר לקום ולעזוב בלי לתת הסברים לאף אחד.

"למען המטרה הזאת מבטיחים לבנות תנאי שירות יוצאי דופן, תפקידים יוקרתיים, מסגרת נשית, קשר עם רבנים ומה לא. כשהמוטיבציה לכל הפעילות הזאת היא המלחמה על טשטוש ההבדלים בין המינים“.

המוטיבציה לכל הפעילות הזו היא הגדלת מצבת הכוח האדם, ובמיוחד כוח האדם האיכותי בצבא. הצבא לא רוצה שבנות ובמיוחד לא בנות דתיות יתגייסו לתפקידי לחימה, תשאל בת שהצליחה להגיע ליחידה לוחמת מה היא הייתה צריכה לעשות כדי להגיע לזה. הצבא מצידו מפעיל את כל המכשולים החוקיים כדי למנוע מבנות להגיע לתפקידי לחימה (מתנה את התפקיד בהארכת שירות-ולא בתנאי קבע, חתימה על המון הצהרות מפחידות בהם מפורטים מה עלול לקרא לה, תסבוכת בירוקרתית אין סופית, גיבושים ומיונים ועוד.)

לסיכום - ברוך ה' הצבא שאנחנו חיים בו היום אינו מורכב מחבורת רוצחים שרצים עם סכין בין השיניים, הוא גם לא נשלט ע"י נערים שטופי הורמונים. צבא מודרני במדינה מודרנית עוסק במגוון גדול של תחומים, רק מיעוט מתוכו עסוק בלחימה, חלק מהתפקידים שמוטלים על הצבא הם תפקידים נשיים באופן מוצהר שראוי שנשים יעסקו בהם. המערכת האזרחית הגדולה אינה יותר צנועה או יותר בטוחה מהמערכת הצבאית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן