"לשחרר את גלעד בכל מחיר"

הרב נחום שיינין, דיין בבית הדין הגדול בירושלים בכנס דיני הממונות: "חייבים לפדות את שליט בכל מחיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/12/09 00:00 כ בכסלו התשע

"לשחרר את גלעד בכל מחיר"
הרב נחום שיינין, צילום: לוי משולם, צילום: הרב נחום שיינין, צילום: לוי משולם

בדיון שנערך בכנס דיני ממונות בירושלים, אמר הרב נחום שיינין, דיין בבית הדין הגדול בירושלים, כי הכלל "אין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהם מפני תיקון העולם", אינו חל על מקרה מיוחד כמו מקרה חטיפתו של גלעד שליט.

"מאחר וברור שבכל רגע נמצא השבוי הישראלי בפיקוח נפש מיידי", מסביר הרב שיניין, "הרי שהכלל ההלכתי הזה גובר עליו". הרב הביא את פסיקת השולחן ערוך שקבע כי "כל רגע שמאחר לפדות השבויים היכן שאפשר להקדים, הרי הוא כאילו שופך דמים". אשר לטענה לפיה שחרור מחבלים במסגרת העסקה, עלול להוביל לפיקוח נפש גדול בעתיד, טוען הרב שיניין כי מדובר ב"פיקוח נפש בטוח" מול "ספק פיקוח נפש" בעתיד. "גלעד שליט, נשלח אל הסכנה בפקודת הצבא ללא אפשרות סירוב, לכן לא מדובר כאן בפדיון הומאני של אדם שנשבה, אלא בחובה ואחריות אישית של המדינה והעומד בראשה לחלץ אותו ולפדות אותו - בכל מחיר".



(השר נאמן והרב ערוסי, צילום: לוי משולם)


הדיון בסוגיית שליט, נערך לצד דיונים נוספים העוסקים במציאות הישראלית הנידונים בכנס העולמי לדיני ממונות, אותו יוזם ומפעיל זה 19 שנה הרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו, חבר מועצת הרבנות הראשית ומי שעומד בראש מכון "הליכות עם ישראל".


ברכתו של הרב עובדיה יוסף, שהוקרנה לנוכחים באולם, התייחסה לחובה להתדיין בדין תורה. "אסור להתדיין בערכאות", אמר הרב, "צריך להתדיין רק אצל חכמי ישראל! החושן משפט בסימן כ"ו אומר כל שמתדיין אצל הערכאות, הרי זה מרים ידו בתורתו של משה רבנו, נקרא שמו רשע ואסור לצרף אותו למניין. צריך לדעת כמה שזה חמור!, אין הבדל אם מדובר בשופטים גויים או יהודים, אם הם דנים בחוקות של גויים, כאילו הם גויים. אסור להתדיין אצלם! רק אצל חכמי ישראל ובתנאי שהם שופטים על פי חוקי התורה הקדושה".


רובו של הכנס, המיועד לאנשי הלכה, עוסק בסוגיות משפטיות-כלכליות כמו: זכויות וחובות של הגרים בבית משותף. כך למשל עלתה בכנס השאלה האם מותר לאחד השכנים להפוך מחסן לדירת מגורים במקרה בו שאר השכנים מתנגדים. מחר עתיד הרב ערוסי להרצות סביב הסוגיה ההלכתית הנובעת מתפקידם של הברוקרים במערכת הכלכלית.

בכנס צפויים להשתתף גם הרב שמואל אליהו, הרב יעקב שפירא, הרבנים הראשיים שרים וחברי כנסת. ביום רביעי יתקיים מושב הנעילה של הכנס במסגרת מושב מיוחד בראשותו של מנכ"ל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן.