לראשונה: תנ"ך המבוסס על "חלוקה יהודית"

התנ"ך היהודי "שיבה לבצרון" מחולק על פי סדרי קריאת התורה ולא על פי חלוקת הפרקים המקובלת, המבוססת על מקורות נוצריים. מובילי הפרויקט מקווים כי יאומץ כחלופה מועדפת לשיטת החלוקה הקיימת

חדשות כיפה אורי פולק 13/09/11 00:59 יד באלול התשעא

לראשונה: תנ"ך המבוסס על "חלוקה יהודית"
יח"צ, צילום: יח"צ

תנועה חדשה מבקשת להשיב את התנ"ך אל סדרי החלוקה היהודיים, במקום חלוקת הפרקים המקובלת כיום, המבוססת על מקורות שאינם יהודיים. תנועת "שיבה לבצרון" הוציאה לאור באחרונה מהדורה מחודשת של התנ"ך, המתעלמת לחלוטין מחלוקת הפרקים המקובלת כיום והמבוססת על החלוקה היהודית של פסוקי התורה.

בצלאל אריאל, העומד בראש הפרויקט החדש, טוען כי "המצב המצער היום, בו התורה והתנ"ך כולו מחולקים על פי חלוקה שהכניסו לא-יהודים, הוא תוצאה של הגלות בה היינו בזמן המצאת הדפוס לפני כ-500 שנה". ההוצאה החדשה מבקשת להכניס לתודעת הציבור את החלוקה היהודית לתנ"ך, כפי שהם מחולקים על פי סדרי קריאת התורה, כמנהג ארץ ישראל הקדום.

אריאל מסביר כי יתרונותיו של התנ"ך החדש, מעבר לכך שהוא מבוסס על "חלוקה יהודית" בלבד, היא שהוא נוח ומותאם הרבה יותר לקריאה המקובלת בבתי הכנסת. "הפרשיות הפותחות, הפתוחות והסתומות נספרו בהוצאה החדשה, כמו גם המרווחים בין המילים, בתוך כל שורה ושורה בפני עצמה, לפי טעמי המקרא. עיצוב זה מסייע רבות בהבנת הפסוקים", נימק אריאל.

אריאל הדגיש את העובדה כי התנ"ך החדש מבוסס על נוסח אחיד ככל האפשר, תוך שהוא מותאם למנהגים המקובלים על רוב העדות והזרמים ביהדות. "זוכים אנו לחיות בדור של גאולה וקיבוץ גלויות ולכן סימנו את העליות לתורה לפי כל המנהגים. לפי המנהג המשותף לעדות המזרח, האשכנזים, והתימנים בנוסח השאמי, והוספנו גם את העליות לפי הנוסח הבלדי", הוא מסביר.

ב"שיבה לבצרון" מקווים כי התנ"ך החדש יצבור תאוצה בקרב הציבור הדתי בישראל, חרף העובדה כי החלוקה הקיימת של פרקי התנ"ך כבר הספיקה להשתרש בכל בתי המדרש ותוכניות הלימודים השונות. בשלב זה הם מגייסים תמיכה רחבה ככל האפשר לשימוש הבלעדי בהוצאה זו של התנ"ך, על מנת לעודד את המורים, ובאמצעותם את התלמידים, לבחירה בלימוד דווקא בחלוקה היהודית.

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון וממובילי לימוד התנ"ך בישראל, בירך על הוצאת התנ"ך החדש וקבע כי החלוקה המקובלת, המבוססת על "תכתיב החלוקה הנוצרי", כוללת לעתים "יסודות נוצריים ואנטישמים". לטענתו, חלוקת התנ"ך המקובלת "אינה החלוקה המקובלת במסורת הקריאה הארצ-ישראלית העתיקה. הרעיון לחדש את החלוקה הארצ-ישראלית הוא רעיון נועז וקשה ליישום, אך כל רעיון נועז שיש מאחוריו מסירות נפש, עשוי יום אחד להצליח. בעיקר כשמדובר ברעיון חשוב ונכון".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן