לראשונה: יקבעו נהלים למינויים של ראשי מועצות דתיות

כך עולה מהתחייבותו של שר הדתות, כפי שהובאה בפסק דין שניתן באחרונה על ידי בג"ץ. השופט רובינשטיין: אין להשלים עם ה"דילים" לכך שימונו אנשים חסרי כישורים

חדשות כיפה אורי פולק 30/05/11 10:06 כו באייר התשעא

לראשונה: יקבעו נהלים למינויים של ראשי מועצות דתיות
יחצ, צילום: יחצ

שר הדתות התחייב בפני בג"ץ לקביעת נוהל, לראשונה, למינויים של ראשי מועצות דתיות - כך עולה מפסק דין של בג"ץ שניתן באחרונה ודחה למעשה עתירה נגד מינוי יו"ר המועצה הדתית בראשון לציון.

בג"ץ, למעשה, דחה את עתירה נגד מינוי המועצה הדתית בראשון לציון, לאחר שש שנים בהן לא מונתה מועצה לעיר. עתירתו של חמי דורון, לשעבר חבר כנסת מטעם שינוי, התנגדה במיוחד למינויו של אלון מליחי לראשות המועצה בראשון לציון.

ואולם שופט העליון אליקים רובינשטיין קבע ביחס למינויים למועצות הדתיות כי "אומנם מדובר במינויים המושפעים ממעשה מרכבה פוליטי, אך אין להשלים עם מצב בו ייעשה "דיל" שיביא לכך שימונה אדם חסר כל כישורים". לדבריו, "במהות, לראש מועצה דתית נדרשים כישורי השכלה וניסיון, בלא שניטע כאן ועתה מסמרות באשר לטיבם".

רובינשטיין קבע בפסק הדין כי הדרישות למועצה הדתית כוללות בעיקר "כישורים מתאימים של השכלה (וניתן לשקול כחלק מכך גם את הרקע התורני) וניסיון ניהולי... לעניות דעתי ניתן להביא בחשבון גם פעילות ציבורית רבת שנים ומוכחת בחיי הדת במקום כאחד הקריטריונים הנוספים או החלופיים להתאמה".

בג"ץ החליט בפסק הדין שלא להתערב במינוי הספציפי בראשון לציון, מהטעם כי עד כה לא היו קריטריונים למינוי יו"ר מועצה דתית. שר הדתות, יעקב מרגי, התחייב על פי פסק הדין לקבוע נוהל מסודר למינויים של ראשי מועצות דתיות, בהתאם להמלצת בג"ץ.

באותו פסק דין מתייחס השופט רובינשטיין, בשולי הדברים, כי יש לדאוג גם להכללת נשים במועצות הדתיות השונות. "הואיל ובכל מקרה בסופו של יום ברי כי ייצוגיות המועצה הדתית היא חלקית בלבד - אין המדובר בגוף נבחר - והואיל ונשים הן בבירור חלק חשוב ומרכזי בציבור הנזקק לשירותי הדת, ראוי כי בכל מועצה דתית שתורכב מכאן ואילך, על השר לשירותי דת ושאר הגופים הממנים לשקוד על מינוי נשים. נושא זה, מכבר אין חולק על מצב היתכנותו, וכיום לא ייתכן חולק על היותו ראוי, נחוץ והולם", קבע.