לקראת יום הזיכרון: תלמידים מאמצים קברי חללים

תלמידי אמי"ת בצפת אימצו חלקה בה קבורים חללי תש"ח, שאיש כבר אינו עולה לקברם; תלמידי ישיבת ההסדר במודיעין החליטו לפקוד את קבריהם של חללים חרדים, שהופקרו על ידי משפחותיהם

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/04/13 10:21 ד באייר התשעג

לקראת יום הזיכרון: תלמידים מאמצים קברי חללים
יחצ, צילום: יחצ

תלמידי בית הספר אמי“ת בצפת יזמו פרויקט חינוכי לקראת יום הזיכרון, במהלכו אימצו התלמידים חלק קברים שלמה של חללי תש“ח שנפלו על כיבוש העיר. החללים נותרו מיותמים בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין הצבאי בצפת, שכן הורי הנופלים נפטרו, אחיהם הזדקנו ולחלקם אין מי שיעלה על הקבר כלל. תלמידי הכיתה קיבלו על עצמם לשמר ולאמץ קברים אלו.

בלוויית רכז החינוך הערכי, המחנך ואחד המורים, ירדו התלמידים אל בית העלמין הצבאי ושם ניקו את המצבות ואת השטח שמסביב. התלמידים עבדו בחריצות רבה ובהתרגשות. דניאל ממן, אחד התלמידים שעמל זמן רב על קברו של חלל צה"ל נתן פנץ הי"ד שנפל במלחמת התש"ח, אמר כי הוא ”חש שאני חייב תודה על החייל שמסר את נפשו רק בכדי שאחיה כאן בצפת. נפלה לידי זכות קדושה לנקות את קברו“.

החל משעות הבוקר של יום הזיכרון כאשר יפקדו רבים מתושבי צפת יפקדו את קברי יקירהם יעמדו תלמידי אמי"ת ליד אותם הקברים שנשכחו בחלוף השנים ובליבם תודה לאותם חיילים שמסרו את נפשם ואת חייהם למען תקומת עם ישראל בארצו. מאיר יושעי, מנהל בית החינוך אמי"ת צפת, אומר כי זו ”מצווה וזכות לתת משהו קטן מעצמנו ולמען מי שנתנו את הכל למען המדינה“.

החללים החרדים נקברו כאזרחים

גם תלמידי ישיבת ההסדר במודיעין החליטו להתגייס כדי לפקוד את קבריהם של עשרות חיילים חרדים שנפלו במהלך שירותם הצבאי, אך נקברו בבתי קברות אזרחיים, ומשפחותיהם אינן פוקדות את קברי החללים ביום הזיכרון. הרב (אל"מ במיל) אליעזר שנוולד, ראש הישיבה, הסביר כי ”נחשפנו לתופעה שלא הכרנו בהם משפחות הנופלים מהציבור החרדי העדיפו לקבור את הנופלים בבתי קברות רגילים ולא בבתי קברות צבאיים. בקרב רבים מהמשפחות יש עניין להצניע את העובדה שהנופל היה חייל צה"ל ועל כן הם לא עולים לקבר ביום הזיכרון וגם הציבור אינו מתייחס אליהם כמו לשאר הנופלים“.

”מסדר הנופלים על הגנת הארץ אינו אמור להבחין בין דם לדם ובין מפלגה למפלגה ובין מגזר למגזר“, טען הרב שנוולד, ”מתוך הוקרה לנופלים, כולם, ומתוך תחושה ציבורית של הצורך להוקיר גם את הנופלים מהציבור החרדי יזמנו פעולה של פקידת קבריהם, כנציגי הציבור הישראלי, בבתי הקברות הרגילים. שם נדליק נר, נאמר תהילים וקדיש לזכרם ביום הזיכרון לחללי צה"ל“.