לקראת חנוכה: הרבנות הראשית מזהירה מפני שמן מזויף

ברבנות ציינו כי בשנים האחרונות נתפסו לא פחות מ-60 סוגים שונים של שמן מזויף ולא כשר. עם זאת, באגף הכשרות שיבחו את ערנות הלקוחות, שהביאה לצמצום התופעה

חדשות כיפה אורי פולק 19/12/11 12:02 כג בכסלו התשעב

לקראת חנוכה: הרבנות הראשית מזהירה מפני שמן מזויף
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

בית ישראל יציין השבוע את חג החנוכה עתיר הזמן, וברבנות הראשית מזהירים כמדי שנה מפני זיופי שמן הזית, המהווים סיכון בריאותי והלכתי באחד. ברבנות ציינו כי בשנים האחרונות נמצאו לא פחות מ-60 סוגים של שמני זית נמצאו מזויפים ובעלי כשרות מזויפת.

בשן זית מזויף קיים לעיתים גם חשש לערלה, מורכבות גידולי שמיטה ושימוש ברכיבים נוספים שאינם כשרים או ללא כשרות לפסח, טבל, צבעי מאכל ובעיות נוספות. לטענת הרבנות, את השמנים המזויפים ניתן לזהות בשל מחירם הנמוך, הנע בין עשרה לעשרים שקלים לליטר.

ברבנות הראשית ערכו באחרונה ישיבה מיוחדת עם נציגי מועצת הזיתים ומשרד הבריאות, על מנת להילחם בתופעת הזיוף. במהלך הישיבה התברר כי על פי תו התקן הישראלי, אסור לייצר ולשווק שמן זית אשר מעורב בו שמן אחר, כמו שמן סויה המלווה לעיתים בתוספת צבעי מאכל. עוד התברר כי תוספת המילה "מעורב" בסמיכות לציון "שמן זית" אף היא אסורה על פי תקן זה. במהלך הישיבה הובהר כי ישנה אוכלוסיה אלרגית לשמן סויה, כך שהצריכה של שמן מעורב מתוך חוסר ידיעה והטעיה מהווה נזק בריאותי ישיר.

"ציבור רחב מקפיד לעשות שימוש דווקא בשמן זית לצורך הדלקת נרות שבת וכן הדלקת נרות חנוכה או לחלופין לצרכים בריאותיים ועל כן ההטעיה בעניין זה חמורה על אחת כמה וכמה", טוענים באגף הכשרות של הרבנות הראשית. לטענת הרבנות ועל פי הממצאים, "בחלק מהשמנים מצוין "כשר לפסח" ללא תוספת "מכיל קטניות" ובכך מוטעים הצרכנים המקפידים שלא לאכול קטניות בפסח".

ברבנות הראשית הנחו את משגיחי הכשרות שלא לשתף פעולה עם יצרנים "המטעים ומכשילים את הציבור ולא להעניק הכשר", אלא אם כן היצרן עומד בנהלים. ברבנות הסבירו כי לכיפה כי אחד הצעדים המשמעותיים במלחמה נגד זיופי השמן הוא דעת הקהל ועירנות הציבור, הנמנע מלרכוש תוצרת מזויפת. כמו כן ציינו כי "סירוב הרבנויות המקומיות להעניק כשרות לשמנים אלו, הביאה לצמצום התופעה השנה".