לקראת הפרות הסדר: צה"ל מסר הוראות עמומות לאנשי הביטחון ביו"ש

מסמך פנימי בצה"ל הנחה את הרשב"צים ואנשי הביטחון לקראת האפשרות של הפרות סדר המוניות ואלימות במהלך החודש הקרוב. בהתיישבות טוענים: ההנחיות עמומות, תפקידנו איננו ברור

חדשות כיפה אורי פולק 08/09/11 13:38 ט באלול התשעא

לקראת הפרות הסדר: צה"ל מסר הוראות עמומות לאנשי הביטחון ביו"ש
Michele Benericetti-cc-by, צילום: Michele Benericetti-cc-by

צה"ל הנחה את הרשב"צים ואנשי הביטחון ביישובי יהודה ושומרון בנוגע להוראות הפתיחה באש, זאת לקראת אירועי חודש ספטמבר הקרוב, במהלכם צפויים הפרות סדר המוניות ואלימות באזור.

ממסמך פנימי בצה"ל עולה כי בחודשים האחרונים נערך צה"ל לאירועי הפרות הסדר, בדגש על אימונים משותפים לכוחות צבאיים ואזרחיים. ההיערכות התנהלה תחת השתקה תקשורתית על מנת למנוע מתיחות מיותרת. ואולם מהמסמך שפורסם מתברר כי אנשי הביטחון בהתיישבות הונחו לפתוח באש במקרים מסויימים בהם נשקף סיכון ליישובים. המסמך נשלח ממשרד היועץ המשפטי של אוגדת יהודה ושומרון והוא חתום על ידי רס"ן אייל אלעד, ראש תחום מבצעי וזכויות אדם באוגדה.

תחת הכותרת "היערכות ל'זרעי קיץ' - סמכויות שומרים בישובים לפתיחה באש בתרחיש של הפרות סדר המוניות ובלתי אלימות המאימות לפרוץ לישוב", נכתב כי "ממלאי תפקידי שמירה באיו"ש יהיו רשאים לפתוח באש כלפי מפגינים בלתי חמושים המאיימים לפרוץ ליישוב אם הפריצה ליישוב כאמור יוצרת, בנסיבות העניין, לדעת השומרים, סכנת חיים ממשית ומיידית, או, במסגרת נוהל מעצר חשוד, כלפי מי שיש לגביו מידע מבוסס שהוא ניסה או מנסה לבצע פשע מסוכן, על-רקע ביטחוני או לאומני, ובנסיבות העניין טמונה בפשע האמור סכנה לחיים או לשלמות הגוף".

מתברר מהמסמך כי לאנשי הביטחון ניתן מרחב תמרון ביחס למצבי הקיצון השונים והוראות הפתיחה באש נותרו "עמומות", לדבריהם. גורמים בהתיישבות תבעו ניסוח פקודות חדשות אשר נוגעות לאזרחים ו"לא להסתפק בכתיבת הוראות על שולחן הדיונים בלי קשר לנעשה בשטח".

ראש מועצת קרני שומרון, הרצל בן ארי, אמר בעקבות פרסום המסמך כי "יש שתי אפשרויות בקשר למסמך - אחת היא שהמסמך הזה ייגנז, או לחלופין שייאמר בצורה ברורה ופשוטה מהן הוראות הפתיחה באש". לדבריו, העמימות המשפטית עשויה לסכן את ביטחון היישובים ואנשי הביטחון, אשר לא ברור להם עם מה הם אמורים להתמודד ומתי עליהם לפתוח באש.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כללי הפתיחה באש הם מסווגים, ומטבע הדברים מסמכים המתייחסים אליהם מסווגים אף הם. יצוין, כי לא חל כל שינוי בשנים האחרונות בכללי הפתיחה באש המתייחסים לסמכויות שומרים ביישובים באיו"ש; כללים המבוססים על כללי המשפט הבינלאומי ועל דיני מדינת ישראל".