לקה בסוכרת נעורים בעקבות שירותו בחברון – והוכר כנכה צה"ל

בית המשפט פסק שצעיר שלקה בסכרת נעורים מיד לאחר שירותו במשמר הגבול בחברון יוכר כנכה צה"ל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/01/15 10:06 ו בשבט התשעה

לקה בסוכרת נעורים בעקבות שירותו בחברון – והוכר כנכה צה"ל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

צעיר חובש כיפה אשר שירת בחברון ונאלץ להתעמת לטענתו לאורך חודשים עם מתנחלים ופלסטינים - לקה בסוכרת נעורים בסמוך לשחרורו.

הצעיר פנה לקצין התגמולים במשרד הביטחון בתביעה להכיר בו כנכה צה"ל - במסגרתה תיאר את הקונפליקטים הרבים שעמם התמודד, שהשפיעו עליו קשות מבחינה נפשית: מצד אחד ההמון הערבי, ומצד שני יהודים שקראו לו "בוגד" ו"מתחזה", ודרשו ממנו להסיר את הכיפה שלראשו. ההתמודדות היום-יומית עם שני המחנות והעימותים ביניהם יצרו אצלו, לדבריו לחץ נפשי רב וקשה מנשוא.

"באותם חודשים קשים עמדתי פעמים רבות בסכנה אמתית לשלמות גופי, כשאני נמצא בעין הסערה בעימות שבין יהודים וערבים, זוכה לקיתונות של עלבונות אלימים, וחש כמעט חסר ישע מול המון משולח", סיפר הצעיר.

לטענתו, ההתמודדות מול היהודים היה לא יותר קל, "העימות עם היהודים היה יומיומי, הרגשתי קשיים נפשיים גדולים בכך שרציתי לבצע את עבודתי ולשרת נאמנה בצבא ביחידה שאליה נשלחתי, ומנגד היה לי קושי להתעמת עם יהודים אלה - אשר חלקו חלק גדול מעמדותיי ומעקרונותיי", סיפר.

במשרד הביטחון לא נעתרו לתביעת הצעיר, ודחו אותה בנימוק שאין קשר מוכח בין התפרצות מחלת סוכרת נעורים לבין שירותו הצבאי. הצעיר ערער על הקביעה באמצעות עו"ד. מומחה לסוכרת נשכר מטעם התביעה, אשר קבע בחוות דעתו כי הסטרס הקשה שחווה הצעיר בחברון הוא הגורם הסביבתי שהביא להתפרצות המחלה: "סביר מאד להניח, כי אילו לא היה הצעיר מתגייס לצה"ל, לא היה סובל היום מהמחלה", קבע המומחה.

השופט יואב פרידמן מביהמ"ש השלום בחיפה פסק בעקבות כך כי סוכרת הנעורים בה לקה הצעיר קשורה לשירותו הצבאי, והורה למשרד הביטחון להכיר בנכותו של הצעיר, ולפצותו בהתאם.

"גם אם תקופת הדחק נמשכה פרק זמן קצר, הרי שבתקופה זו אכן סבל הצעיר מדחק נמשך על רקע תנאי שירותו בחברון", פסק השופט פרידמן. "הדחק הוא על רקע נתונים אובייקטיביים שנבעו מתנאי שירותו הצבאי במקום כזה, והועצמו בשל נתונים ייחודיים לו עצמו".

הגמלה ושווי הטיפולים שימומנו לצעיר מטעם המדינה עשויים להיות בשווה ערך של למעלה משני מיליון שקלים. נוסף על כך פסק השופט, כי פרט לפיצויים יישא אגף השיקום של משרד הביטחון בהוצאות המשפט, וכן בשכרו של המומחה שנשכר מטעם התביעה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן