לפיד נגד תכנית בנט: אם יספחו ההתנחלויות נפיל את הממשלה

ברית לפיד בנט? השר יאיר לפיד תוקף בחריפות את התכנית לסיפוח חלקים מיו"ש. בנט בתגובה: להעניק שם חדש ´היפרדות´ לרעיון ישן ´התנתקות´ לא יביא לתוצאה אחרת. מי שבורח מהטרור, הטרור רודף אחריו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/06/14 23:46 י בסיון התשעד

לפיד נגד תכנית בנט: אם יספחו ההתנחלויות נפיל את הממשלה
יש עתיד, צילום: יש עתיד

הקואליציה מתפוררת. שר האוצר יאיר לפיד יצא הערב (א') בחריפות כנגד 'אחיו' ושותפו לשעבר נפתלי בנט. במסמך מדיני מבקר לפיד את המצב אליו כביכול הגיעה ישראל וקורא להפסיק את הבנייה ביו"ש, זאת על רקע הכרזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר השיכון אורי אריאל על בניית 3000 יחידות דיור ביהודה ושומרון.

"גורמי ימין קיצוני דוחפים אותנו לעבר רעיונות הזויים של סיפוח שיובילו אותנו אל האסון הקרוי 'מדינה דו לאומית'", כתב לפיד. "אני לא יודע אם מדובר בתרגיל ביחסי ציבור או בכוונה אמיתית, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות. אם לא תוקם מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, במוקדם או במאוחר יבואו אלינו הפלסטינים, בגיבוי מלא של אומות העולם, ויאמרו לנו: 'הבנו שאתם לא מתכוננים לתת לנו מדינה משלנו, אז תנו לנו לפחות להיות אזרחים של ממש'. ארבעה מיליון פלסטינים יבקשו מאתנו ביטוח בריאות וביטוח לאומי, חינוך ודמי אבטלה וזכות הצבעה".

"אם נגיד כן", אומר לפיד, "נפסיק להיות מדינה יהודית. אם נגיד לא, נפסיק להיות מדינה דמוקרטית. שתי האפשרויות הרסניות ותפקידנו הוא למנוע מהן לקרות". הוא מוסיף ומדגיש: "אם יהיה ניסיון לספח אפילו יישוב אחד באופן חד-צדדי יש עתיד לא רק תפרוש מהממשלה - היא גם תפיל אותה".

"אין שום סיבה להמשיך להתחמק מהצורך לשרטט את גבולותיה העתידיים של מדינת ישראל", אומר לפיד. "לסיבוב הבא של המשא-ומתן ישראל צריכה להגיע עם מפות מפורטות, שאנחנו נכין ושמבטאות הסכמה לאומית רחבה. המפות האלה יאפשרו לנו להגדיר מהלך תלת-שלבי שבסופו היפרדות מוחלטת מן הפלסטינים והסדר רחב עם מדינות ערב המתונות. שלושת השלבים הם 'שלב ההיערכות', 'שלב בניית האמון' והשלב הסופי, 'שלב ההתאמות'".

השר טוען כי הקפאה מחוץ לגושי ההתיישבות אינה מהווה וויתור מצד ישראל. "זה בדיוק מה שאנחנו צריכים לעשות. אין שום סיבה להמשיך להקים התנחלויות באזורים שלא יישארו בתחומי מדינת ישראל בשום הסכם עתידי, או להשקיע מיליארדים בתשתיות שאותן בסופו של דבר ניתן במתנה לפלסטינים. אני מעדיף להשקיע את הכסף בשיפור חייהם של ילדי ישראל, לא בשיפור חייהם של ילדי הפלסטינים"

"מאז שנכנסנו לממשלה, מפלגתי ואני מנהלים מאבק מתמיד, לעתים סיזיפי, נגד מגמות הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. אין לי שום בעיה עם הבנייה בגוש עציון או בשכונת גילה שבירושלים, אבל הבנייה בהתנחלויות המבודדות גורמת לנו נזק בינלאומי שהולך ומחמיר, ונזק כלכלי שכל אזרח ישראלי מרגיש בכיסו. ההתנחלויות האלה יקרות לנו. הן משפיעות לרעה על הצמיחה, על התל"ג, על הקשרים הכלכליים שלנו עם העולם. מלבד המיליארדים שאנחנו מפסידים בבניית תשתיות מיותרות, אנחנו מפסידים עוד מיליארדים רבים של פעילות כלכלית שבהם יכולנו להשתמש להורדת מיסים, להגברת הביטחון ולשיפור השירותים האזרחיים".

"איפשהו בין איתמר ליצהר קבור הכסף שיכול היה לשמש לנו לכיתות קטנות יותר, לשירותי בריאות טובים יותר, לצמצום אי השוויון בחברה הישראלית וגם לכיפות ברזל ולטילי חץ 3 ולהתעצמותו של צה"ל", הוא מאשים.

חברי הכנסת של הבית היהודי הגיבו בחריפות לדבריו של השר לפיד. חברת הכנסת שולי מועלם אמרה כי "כמעט שכנעת אותי אבל אז נזכרתי איפה הכסף קבור באמת. במאגרי הגז , בחוק הריכוזיות וברווחים הכלואים. אבל אתה ממשיך לרסס סיסמאות כמו שאתה ממלא את לשכת הגיוס בחרדים. מתי תבין שכיפת הברזל האמיתית של עם ישראל נמצאת בין איתמר ליצהר?".

"לפיד האהבה של עם ישראל לארץ ישראל ימשיך ויאיר", אמר ח"כ מוטי יוגב. "צר לי עליך 'אחי' שר האוצר שטעית בהצטרפותך למקהלת 'אוסלו'. צמד המילים ארץ-ישראל הרטיט והפעים ללבות משך 2000 שנות גלות. אמך שולמית לפיד ידעה לחבר מילים אלו בספריה לראשוני השבים לאדמת ארץ ישראל בתהליך שיבת ציון. לפני 47 שנים זכינו לחזור לחבלי ארצנו לחברון ובית אל, לעפרה ושילה ובכך לבנות עוד לבנה בשיבת ציון ובביטחונה של מדינת ישראל ולא נעזוב שטחים אלו לעולם. דעת רוב העם לחזק את ההתיישבות ולהחיל ריבונות ישראל בגוש עציון ובאריאל".

גם מועצת יש"ע הגיבה לדברים ואמרה "בין יצהר לאיתמר נמצאים תושבי מדינת ישראל. אזרחים נאמנים שמשרתים את מדינתם ועובדים קשה למחייתם. הטענה כאילו שם מתחבאים מיליארדים היא אמירה זולה שמתאימה לפופוליסטים תקשורתיים ולא לשר אוצר שמבין בכלכלה. יאיר לפיד עושה תג מחיר לציבור שלם ומנסה לסכסך בין חלקי העם. אנו דורשים שייקח את התבטאויותיו הפופוליסטיות חזרה".

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט נאם מוקדם יותר הערב (א') בכנס הרצליה והתייחס לתכנית ההרגעה, אותה תכנית אשר תקף לפיד. "אנחנו נמצאים בתקופה: תקופת העיוורון. נושאים מוסריים שפעם היו ברורים, היום הופכים להיות עמומים, גמישים ומעורפלים. אנחנו כאן הערב כדי לדבר על האמת, תפקידה של מדינת ישראל הוא להציג קרן אור של אמת מוסרית בתקופה של עיוורון".

"ומהי האמת?", שאל בנט וענה: "האמת היא, למשל, שמדינה איננה צריכה להיכנע לטרוריסטים ולשחרר מחבלים. אף מדינה. העולם כיבד פעם את מדינת ישראל שהייתה חלוצה בתחום המלחמה בטרור, וההתנגדות המוחלטת לשחרור מחבלים. היום, גם בעולם כולו, וגם בישראל - חלה נסיגה בעמידה הברורה בנושא הזה."

"עם הקמתה של ממשלת חמאס-פתח, אנחנו חייבים להכיר באמת - תם עידן אוסלו. אחרי 21 שנה שניסינו דרך אחת, דרך שכללה נסיגות, ויתורים, שחרורי מחבלים, התנתקות, היפרדות חד צדדי ודו צדדי - הגיע הזמן להודות שזה לא עובד. גילינו שכשאתה בורח מטרור וזורק את המפתחות - הטרור רודף אחריך. 'נפרדנו מעזה' ואלפי הטילים נופלים עלינו עד היום", אמר השר ועקץ את תכניתו החדשה של לפיד: "להעניק שם חדש 'היפרדות' לרעיון ישן 'התנתקות' לא יביא לתוצאה אחרת. מי שבורח מהטרור - הטרור רודף אחריו".

בנט פרס את תכנית הריבונות שלו לפיה תתחיל ישראל להחיל ריבונות הדרגתית בשטחים הישראלים ביהודה ושומרון תוך יצירת אוטונומיה משודרגת ביתר השטח עם חופש תנועה מלא. "הצעד הראשון בתכנית הוא ״גוש עציון תחילה״. האם מישהו יכול לומר על גוש עציון שהוא שטח כבוש? גוש עציון היה שלנו לפני 1948. סיפור רות ובועז שקראנו לפני כמה ימים בחג השבועות, התרחש בגוש עציון. אז מישהו יכול להגיד שזה לא שלנו? שאין לנו זכות להתיישב שם? עם אינו יכול להיות כובש בארצו", הבהיר והוסיף "כאשר רעיונות אוסלו נכשלו פעם אחר פעם - ישראל צריכה לעשות מה שנכון בשבילה".