למרות סכנת חוק הגיור עליזה לביא לא מתחרטת על היציאה לבחירות

בראיון ל"כיפה" מתייחסת ח"כ עליזה לביא לניסיונות של הח"כים החרדיים לקבור את חוק הגיור ולשנות את הוועדה למינוי דיינים. זו לא בעיה רק של יש עתיד אלא של החברה הישראלית כולה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/05/15 10:08 טו באייר התשעה

למרות סכנת חוק הגיור עליזה לביא לא מתחרטת על היציאה לבחירות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בראיון ל"כיפה" מתייחסת ח"כ עליזה לביא לניסיונות של הח"כים החרדיים לקבור את חוק הגיור ולשנות את הוועדה למינוי דיינים. זו לא בעיה רק של יש עתיד אלא של החברה הישראלית כולה"

על רקע ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו ושיחתמו בין המפלגות החרדיות והליכוד, מתייחסת חברת הכנסת עליזה לביא לדרישות של החרדים לבטל את החוקים בנושאי דת ומדינה עליהם עמלה רבות בכנסת הקודמת, ואומרת כי מבחינתה מדובר בפגיעה אנושה במדינה כולה.

"במשך 15 שנים ניסיתי להעביר את החוק של 4 נשים החברות בוועדה למינוי דיינים", היא אומרת בתסכול על כך שהחרדים מעוניינים להכניס שני נציגים נוספים לוועדה, וכך לחזק את מעמדם כך שיוכלו למנוע מינויים של הציונות הדתית או מינויים שאינם לטעמם. “זה היה אחד החוקים הראשונים שהעברנו, וכבר כשהעברנו הם צעקו ואמרו שיעשו הכל כדי לבטל את החוק".

לדבריה, העובדה שהם יוסיפו עוד שני נציגים תגרום לכך שהתוספת של הנשים, בהן טוענת רבנית, תשפיע פחות על זהות הדיינים. “חשבנו שאנחנו הולכים קדימה ובפועל אנחנו הולכים אחורה", אומרת לביא. “הם הולכים להרוס הכל - חוק הנישואין, הגיור, לימודי ליבה, חוק השוויון בנטל. זו לא רק בעיה של יש עתיד אלא של החברה הישרלאית כולה".

"הדיון חוזר למישור של מאבק תרבותי - איך אנו רוצים שהמדינה תיראה. אנשים שלא מאמינים במדינה, שלא שולחים את הילדים שלהם לצבא, רוצים להשפיע על חיינו. מצבנו קשה ולא ניתן לזה להתרחש. נערב את בג"צ, את התקשורת. החרדים עושים לנו שיעור פוליטי ואני לא מבינה מה קרה לליכוד, איך הם נותנים לדבר כזה להתרחש".

בתשובה לשאלה האם היא מתחרטת על כך שיש עתיד גרמו בפועל להקדמת הבחירות, עונה לביא בשלילה. “אני לא אוהבת לעסוק בעבר. זו המציאות", היא אומר. “קיבלנו את המנדט לארבע שנים ואחרי שנה ושמונה נאלצנו לפרק את הממשלה. אנשים מתחילים עכשיו להבין מה עשינו בשנה וחצי. אנחנו נחזק ונבנה עכשיו את אמון הציבור, והתהליך יוציא אותנו יותר מחוזק. היה כאן משחק פוליטי בו ראש הממשלה הלך לבחירות ועצר את הכל, ואנחנו נקלענו למציאות הפוליטית הזו. עכשיו מבינים שיש עתיד היא לא מפלגת אופנה, ואנחנו באנו כדי לשנות ונמשיך לעשות זאת. בימים האחרונים הוכך שאנחנו היחידים שמסוגלים לשנות את המצב".

לביא מספרת שהיא יוזמת כנס חירום בכנסת בנוגע לגיור, בעקבות הניסיון של הח"כים החרדים לקבור את חוק הגיור, בו תמכו הבית היהודי. “אני צופה שכל הזרם שהתחיל בנישואין מחוץ לרבנות וגיור מחוץ לרבנות יצבור תאוצה. יהיו גיורים פרטיים, נישואין פרטיים. ההובלה של החרדים תחליש את הרבנות הראשית. יש עתיד קמה בשביל להנגיש את הרבנות. גם אנחנו עשינו טעויות אבל לא באנו ממקום של אנטי".

"באנו לתקן את הכשלים החברתיים בתחומים שונים - דיור, חינוך, גיור, ועוד, והחרדים רוצים להחזיר הכל אחורה", היא אומרת בתסכול. “הם רוצים להשתית את עולמם על החברה הישראלית. ואני מאמינה שהמחאה החברתי תחזור ותצמח לא רק בנושאים חברתיים אלא בנושאי דת ומדינה".

"חייבים לשנות את המשילות", מוסיפה לביא. “יש כאן מצב בו ממשלה נסחטת על ידי מפלגות חרדיות קטנות. הם לא משתתפים בתשלומים החברתיים, בעולם העבודה, ורוצים להישען על החברה הישראלית. איך יכול להיות שנותנים ליהדות התורה לפגוע כך בישראל? אני קוראת לציבור לשתף פעולה ולהעלות את המחאה. אנשים טרודים ביום יום אבל צריכים להבין מה הולך להיות כאן מיד אחרי החתימה על ההסכמים הקואליציוניים".