למי מפריע דגל ישראל בשידורי ערוץ 20?

בערוץ 20 מציגים בשידור סמליל של דגל ישראל, מתברר כי יש המתנגדים וטוענים כי הערוץ עושה בדגל ישראל שימוש מסחרי האסור על פי החוק. ערוץ 20: מי שזה מציק לו מוזמן לצפות אל ג'זירה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/07/15 11:43 כא בתמוז התשעה

למי מפריע דגל ישראל בשידורי ערוץ 20?
ערוץ 20, צילום: ערוץ 20

ערוץ 20, מזוהה עם הצד הלאומי והימני של המפה הפוליטית וכדי להמחיש זאת, הערוץ גם מציג בכל שידוריו את דגל ישראל מתנופף למטה בצד השמאלי של המסך. למרבה ההפתעה (או שלא) יש מי שזה מפריע לו ואף טוען כי על בסיס תקדימי עבר, מדובר בשימוש מסחרי אסור.

לטענת אותם גורמים שצוטטו ב'דה-מרקר', הערוץ ניזון מפרסומות - כלומר, ככל שיהיו לו יותר צופים כך תגדל הכנסתו ולדעתם השימוש בדגל ישראל נועד כדי להגדיל את מספר הצופים בערוץ ולקדם את ענייניו המסחריים.

המתנגדים מצטטים לעזרתם את חוק הדגל; "לא ישתמש אדם שימוש כל שהוא בדגל המדינה לשם מסחר, עסק או משלח-יד, אלא על פי רישיון או כתב-היתר מאת שר הפנים". בחוק הגנת הסמלים נכתב לגבי סמלי המדינה: "לא יסחור בהם, ולא ישתמש בהם למטרות מסחר, פרסומת או הסברה, אלא בהיתר מטעם שר הפנים ולפי תנאי ההיתר וסייגיו".

בעבר כבר היה תקדים בו נאלץ ערוץ 10 לשנות פרסומת לתוכנית "היפה והחנון" בעקבות הנחייה של לשכת הפרסום הממשלתית, משום שזו כללה את סמל המנורה של מדינת ישראל. המתנגדים גם מצביעים על מקרים אחרים, עמותת הצלחה, התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת, שפנתה למשרד הפנים ודרשה לאסור שימוש מסחרי בסמלי המדינה.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה לדה-מרקר: "על פי חוות דעת של הלשכה המשפטית במועצת הכבלים והלוויין, הצבת דגל המדינה בשידורי ערוץ 20 נופלת תחת תיאור 'הנפת דגל המדינה' על פי הגדרת החוק, ולכן אין בכך שימוש הדורש את אישור משרד הפנים. חוק הדגל חוקק בימיה הראשונים של המדינה (1949), לפני פיתוח אמצעי המדיה הקיימים היום. אנו מאמינים כי גם הנפה אלקטרונית של הדגל (בטלוויזיה או באינטרנט) עומדת במגבלות החוק, ולכן אין בכך פסול מבחינתנו. ערוצים רבים נוספים 'מניפים' את דגל ישראל בשידוריהם בימות חול ומועד, ואין בכך כל הפרה של החוק כמובן".

מערוץ 20 נמסר: ״אנו גאים על כך שדגל מדינת ישראל מתנוסס על גבי המסך של ערוץ 20, ולא נוריד אותו משם. אם יש גופים אנטי-ציוניים שזה מציק להם, הם מוזמנים לצפות באל-ג׳זירה״.

ממשרד הפנים לא נמסרה תגובה.