למה צריך רב ראשי לירושלים?

כשרות, שמיטה עירוב, והרבה כבוד. לקראת הבחירות לרבנות ירושלים שיתקיימו בשעות הקרובות 'כיפה' עושה לכם סדר: למה בכלל צריך רב ראשי לירושלים?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/10/14 15:33 כז בתשרי התשעה

למה צריך רב ראשי לירושלים?
תמיר אורבאום, צילום: תמיר אורבאום

אז למה בכלל צריך רב ראשי לירושלים? במשך יותר מעשור אין רב ראשי בירושלים ובסך הכל העיר מתנהלת על מי מנוחות. אומנם, ההתנגשויות בין החרדים, החילוניים ושאר הפלגים בעיר לא נגמרות לרגע אך בפועל סביר להניח כי נוכחותם של רבנים ראשיים לא תשנה ואפילו לא במעט את התופעה הזו. לקראת הבחירות לרבנות ירושלים שיתקיימו בשעות הקרובות בדקנו מה בדיוק יעשו הרבנים הראשיים לירושלים.

כשרות: בראש ובראשונה תפקידם של הרבנים הראשיים בירושלים עוסק בנושא הכשרות. בשנים האחרונות ישנה מחאה ציבורית רחבה בירושלים בנושא הכשרות, ולפני כשנה אף קמה תנועה המבקשת לקיים כשרות אלטרנטיבית לעיר. המוחים טוענים כי הרבנות הראשית מתעמרת בהם וכי הם רוצים לקיים כשרות ללא תעודה. בפועל מספקים המוחים תעודות כשרות אלטרנטיביות שלא מטעם הרבנות הראשית ולתנועה יש משגיחי כשרות משלהם. כשהרבנים הראשיים יכנסו לתפקידם, אחד הדברים הראשונים שהם יצטרכו לעשות יהיה לנסות ולחזק את מעמד הכשרות בעיר.

שמיטה: נושא נוסף אשר הרבנים הראשיים יעסקו בו השנה הוא נושא השמיטה. לקראת כל שנת שמיטה מתחילים החרדים, הדתיים הלאומיים והחילוניים להתקוטט באשר לשאלה על איזו שיטה לסמוך בנושא השמיטה - האם רק להסתמך על יבול נוכרי, אולי מותר היתר מכירה או שמא רק אוצר בית דין הוא הפתרון. מעט לפני ראש השנה פרסמו ברבנות הראשית אופציה לעקיפת רבני הערים המתנגדים להיתר מכירה, והציבו את הרב יעקב אריאל ואת הרב אברהם יוסף כמוסמכים לחתום על תעודות כשרות עם היתר מכירה במקומות בהם רבני הערים מתנגדים לשיטה זו.

ההנחה היא שרב ציוני דתי בראשות רבנות ירושלים יקל יחסית בנושאים כגון השמיטה והכשרות ויאפשר את היתר המכירה. בנושאי כשרות שונים הוא יקל ולמשל אולי לא יתנגד למכירת חלב נוכרי לדוגמא.

בשאלת הכבוד הקשור לתפקיד אין שאלה מה הרבנים רוצים. לא פחות מ-19 רבנים הגישו את מועמדותם לתפקיד רב העיר ירושלים, ואף שלבסוף נשארו כרגע רק שלושה בצד האשכנזי ושישה בצד הספרדי, ברור למדי מדוע הרבנים רוצים בתפקיד. תפקיד רב העיר ירושלים הוא תפקיד סמלי מאוד, שכן מדובר גם בעיר הבירה, וגם בעיר הנחשבת הקדושה ביותר. בדומה לתפקיד הרב הראשי לישראל, תפקיד רב העיר ירושלים הוא תפקיד סמלי מאוד. כך, הרבנים הראשיים לירושלים מקבלים הזמנות להשתתפות בטקסים רשמיים ובגושפנקא כסמל סטטוס.

גם במישור הפרקטי הארצי יש לרב העיר ירושלים כוח. תפקיד רב העיר ירושלים מקנה אוטומטית מקום במועצת הרבנות הראשית כך שמדובר בכוח רב גם בתוך הרבנות הראשית. מכיוון שלתפקיד רב העיר ירושלים יבחרו שניים, הם יצטרכו להחליט מי יהיה זה שיכהן במועצת הרבנות הראשית ברוטציה.

אתגר נוסף איתו יצטרכו הרבנים הראשיים להתמודד הוא בנושאים פוליטיים דתיים הקשורים בעיר. למרות שהדבר לא בסמכותם, הם יאלצו להתמודד עם טענות על התחרדות של העיר מצד אחד ומנגד לעסוק בשאלות כמו הגבולות של החילונים בעיר. כך למשל, יצטרך הרב הראשי לירושלים להתמודד עם שאלת פתיחת בתי קולנוע בשבת ונושאים נוספים הקשורים בשבת. בנוסף, סביר להניח כי הרבנים הראשיים ידרשו לשאלת הר הבית, שכן בעוד שאין הדבר בסמכותם אין ספק כי אחת השאלות הבוערות ביותר בעיר היא שאלת הריבונות על ההר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן