למה לחיילים החרדים מותר לגדל זקן?

חברי הכנסת מהבית היהודי הגישו שאילתות דחופות לשר הביטחון בכל הנוגע לסוגיית הזקנים בצה"ל, איך יתכן שרק לחיילים החרדים ניתן פטור גורף?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/02/16 11:55 יט באדר א'

למה לחיילים החרדים מותר לגדל זקן?
פלאש 90, אילוסטרציה, צילום: פלאש 90, אילוסטרציה

הידיעה הבוקר בנוגע לכך שצה"ל מחייב חיילים לגלח את זקנם עוררה תגובות רבות בציונות הדתית ונציגיה שהודיעו כי יילחמו על זכותם של החיילים הדתיים לגדל זקק. ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אף הגיש שאילתה דחופה לשר הביטחון בנושא שינוי מדיניות צה"ל בנושא הזקנים.

"יסוד פקודה זו תמוה, מערער מוטיבציות בקרב חיילים לגידול הזקן הוא חלק מאמונתם" אמר ח"כ יוגב והוסיף: "לא נעשו ההכנות למימוש ראוי של פקודה זו ומגיעות לשולחני פניות רבות של חיילים רבים שלא קיבלו תשובות לבקשתם ואף קיבלו סירוב. יש אי שוויון בפקודה לגבי חיילים חרדים המשרתים בצה"ל, שהליך זה אינו נוגע אליהם לבין חיילים מסורתיים ודתיים שנמנעת מהם אפשרות גידול הזקן ואף הצטוו להתגלח, בהם נגדים ותיקים המשרתים בצה"ל עשרות שנים".

יוגב ביקש משר הביטחון לבחון פקודה זו ולהחזיר את הסמכות לרבנות הצבאית לאשר גידול זקן מטעמי דת ולא כפי ששונה לסמכות קצין השלישות הפיקודי שכאמור, אינו מאשר פניות רבות בנושא.

גם ח"כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת החוקה הגיש היום בקשה לדיון דחוף בועדת חוץ ובטחון בנושא כרסום מעמדה של הרבנות הצבאית ושעל חיילים בצבא שרוצים לגדל זקן לקבל אישור לא רק מהרב הצבאי ,אלא גם ממפקד היחידה וגם מקצין השלישות הפיקודי.

"לא יתכן מצב שרופא מורה לחייל לא לגלח את זקנו וקצין שלישות יורה אחרת, ואילו כאשר רב צבאי מבקש לאשר פטור מזקן לאותו חייל ברוב המקרים קצין השלישות יבטל הוראה זאת. זכותו של כל חייל לגדל זקן מטעמי דת ואנו נעמוד על כך", אמר סלומינסקי.

מדובר צה"ל נמסר ל'כיפה': "כפי שהוחלט בקיץ האחרון, שונתה הפקודה בנושא גידול זקן בצה"ל. הנושא אף נדון בבג"ץ והפקודה אושרה. בימים אלו נכנסה לתוקף הפקודה וכלל הבקשות להיתר חריג לגידול זקן נבחנות לעומק על ידי הגורמים המוסמכים בפיקודים, תוך התחשבות בהמלצות מפקדים ורבנים. נדגיש כי כל בקשה נבחנת באופן שוויוני ללא הקשר למסלול אליו משתייך החייל. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת."