לכ-40% מהחרדים בכלל לא אכפת מהרבנות הראשית

סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה מצביע על כך שרוב הציבור בישראל סבור כי הרבנות הראשית דווקא מרחיקה את החברה הישראלית מהיהדות. 67% מתנגדים לרבנות במתכונתה הנוכחית

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 15/07/13 11:26 ח באב התשעג

סקר חדש של מכון גיאוקרטוגרפיה בראשות הפרופ‘ אבי דגני, מצביע על כך שרוב הציבור סבור כי הרבנות הראשית דווקא מרחיקה את החברה הישראלית מהיהדות. הסקר נערך בקרב 500 משקי בית בישראל, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה - והוא נערך על רקע הבחירות הקרבות לרבנות הראשית לישראל ועל רקע חקירתו המתוקשרת של הרב הראשי האשכנזי הרב יונה מצגר.

פרופ' דגני שאל את החברה הישראלית באיזו מידה אתה אוהד או לא אוהד (שונא) את הרבנות הראשית לישראל ואת פעילותה. פרופ' דגני מגלה כי 32% העידו כי הם שונאים או אינם אוהדים את הרבנות הראשית, 24% אוהדים את הרבנות ואילו 44% בכלל אדישים כלפיה.

חילונים משכילים, בעיקר, העידו על שנאתם לרבנות הראשית. נתון מעניין נוסף הוא שגברים שונאים את הרבנות יותר מנשים ומרבית בעלי המחשבה השלילית על הרבנות, מתגוררים באזור ירושלים. עוד נתון שמגלה הסקר הוא ש-13% מהדתיים והחרדים שונאים גם כן את הרבנות. הסקר מגלה כי 50% מהדתיים אוהדים את הרבנות ואילו בקרב החרדים רק 40% אוהדים אותה כאשר יתר החרדים והדתיים בשיעור של כ-40% אדישים לקיומה.

עוד שאל דגני האם לדעתך הרבנות הראשית ואופי פעילותה תורמים לקרוב או להרחקה של רוב העם מערכי היהדות ודת ישראל. מרבית המשיבים על הסקר הביע דעתם כי הרבנות הראשית כיום גורמת בעיקר להרחקת החברה מערכי היהדות. מי שסוברים כך הם בעיקר קבוצת המשכילים באוכלוסיה אולם גם 35% מהדתיים ואילו רק 12% מהחרדים. מי שדווקא חושב כי הרבנות מקרבת את החברה הישראלית לערכי היהדות הם 40% משומרי התורה והמצוות.

אחד הנתונים המרעישים בסקר החדש הוא כי 67% מבעלי הדעה אודות הרבנות למעשה מתנגדים להמשך קיומה של הרבנות במתכונתה הנוכחית. הדעה הרווחת ביותר, כפי שמגלה הסקר, היא רבנות ללא סמכויות אולם כזאת הנהנת מתקציב המדינה שתפקידה לסייע במסגרת נישואים, קבורה ובריתות אך לא באופן שיחייב את הציבור להידרש לשירותיה.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il