ליברמן משנה כיוון: קיצור השירות לחיילים בלתי אפשרי

זמן קצר לאחר שהוחלט שבנים ישרתו בצבא רק שנתיים וחצי, שר הביטחון הכריז כי יפעל להחזיר את משך השירות למתכונתו הקודמת, שלוש שנים. "שנתיים וחצי שרות זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/12/16 12:57 כא בכסלו התשעז

ליברמן משנה כיוון: קיצור השירות לחיילים בלתי אפשרי
דובר צהל, צילום: דובר צהל

זה היה קיצור קצר. כשלוש שנים לאחר שועדת שקד החליטה על קיצור שירותם הצבאי של בנים ושבועיים לאחר שועדת חוץ וביטחון אישרה קיצור נוסף, הודיע אתמול (ג') שר הביטחון, אביגדור ליברמן כי יפעל להחזרת משך השירות לחיילים לשלוש שנים.

לדעתו של השר ליברמן, קיצור השירות אינו יישים, "אני לא רוצה לפתוח הסכמים שעליהם חתם שר הביטחון הקודם, אך נצטרך להגיע להבנות חדשות עם האוצר ונחזיר את השרות לשלוש שנים. שנתיים וחצי שרות זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

בקדנציה הקודמת, הוקמה ועדה מיוחדת, בראשותה של השרה איילת שקד (אז ח"כ מן המניין), במטרה לקדם את השוויון בנטל השירות הצבאי. לפני כשלוש שנים אישרה הועדה את קיצור השירות בצה"ל לגברים ל-32 חודשים. לפני שבועיים אישרה ועדת חוץ וביטחון, במסגרת חוק ההסדרים, קיצור של חודשיים נוספים , כך שחיילים עתידים לשרת שנתיים וחצי בלבד.

מתנגדי ההחלטה על קיצור השירות, טוענים היום בתוקף שקיצור השירות לבנים הוא אחת הסיבות המרכזית לשיח על שילוב לוחמות בכל היחידות בצה"ל. מי שהתריע והתנגד נחרצות, כבר ב- 2014, לקיצור השירות הוא ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי, שהיה חלק מועדת שקד וחבר היום בועדת חוץ וביטחון.

"קיצור שירות הבנים בצה"ל ל-32 חודש הוא סעיף שעוד יבכו עליו", אמר לאחר החלטת ועדת שקד וחזה את הבעייתיות שהמהלך יעורר, "זאת החלטה לא מקצועית ולא אחראית, שתגרום למחסור חמור ותפגע במערך הלוחם בצה"ל ובמערך הטכני. ההחלטה הזאת לא נבחנה כראוי - לא בהיבטיה הכלכליים ולא בהיבטיה החברתיים - והונפה כדגל של 'שוויון בין המינים', באופן הפוגע במבצעיות צה"ל וביכולתו לעמוד במשימתו להגן כל עם ישראל ומדינת ישראל". יוגב טען כי חברי "יש עתיד" "שמים את ערך השוויון לפני ערך ההגנה והניצחון של צה"ל בהגנה על עם ומדינת ישראל".